جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » برایان هوک: ایران باید با آمریکا مصالحه کند‎‎

برایان هوک: ایران باید با آمریکا مصالحه کند‎‎

برایان هوک، مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا، در یادداشتی در روزنامه نیویورک‌تایمز، که همزمان با قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» منتشر شده، می‌گوید نظام ایران باید با آمریکا مصالحه کند!

آمریکا سپاه پاسداران را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» قرار داد
آقای هوک در این یادداشت به چهلمین سالگرد انقلاب در ایران اشاره کرده و این‌که «کم‌تر کسی خارج از هیئت اصلی حاکم بر ایران آن را جشن گرفته» چراکه انقلاب موفق نشده وعده‌های آیت‌الله خمینی و انقلابیون سال ۵۷ را در مورد عدالت و رفاه به مرحله اجرا درآورد.

به گفته آقای هوک حکومت فعلی ایران امروزه با «فشار، فساد و سوءمدیریت داخلی، و اقدامات هولناک و تفرقه‌انگیز خارجی شناخته می‌شود».

برایان هوک می‌گوید حکومت ایران از طریق شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایتش به «خشونت و مرگ» در لبنان، سوریه، عراق، افغانستان، یمن و فرای آن دامن زده‌است و حمایت ایران از حزب‌الله لبنان و حماس نیز به حملات مرگبار مرزی به اسرائیل انجامید‌ه‌است.

مقام‌های جمهوری اسلامی اتهام دخالت در امور کشورهای منطقه را رد می‌کنند. آن‌ها می‌گویند به درخواست دولت‌های مرکزی سوریه یا عراق و برای «مقابله با تروریسم» به این کشورها «کمک» می‌کنند. مقام‌های جمهوری اسلامی اسرائیل را به‌عنوان یک کشور به رسمیت نمی‌شناسند و بارها از «نابودی» یا «محو آن از نقشه» سخن گفته‌اند. آن‌ها گروه‌هایی مانند حماس و حزب‌الله را «گروه مقاومت» عنوان می‌کنند.

آقای هوک سپس به سوءمدیریت داخلی ایران و اقدامات واشینگتن برای افزایش فشارها بر تهران اشاره کرده و موضوع قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» را به میان کشیده‌است.

مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا در یادداشت خود در نیویورک‌تایمز از «میلیاردها دلاری» که با عنوان «خیریه» پرداخت شده اما به‌دست آیت‌الله خامنه‌ای رسیده سخن می‌گوید و می‌افزاید که سپاه پاسداران ایران به «دولت در دولت» تبدیل شده و کنترل بخش‌های گسترده‌ای از اقتصاد را در دست گرفته‌است.

از سوی دیگر اکثریت مردم ایران خواھان تغییر رژیم در ایران و ایجاد یک حکومت دمکراتیک و آزاد ھستند و از آمریکا خواستەاند خواست آنھا را مد نظر بگیرد.