جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » حوادث طبیعی » آخرین اخبار سیل ایران؛ آماده‌باش در همه استان‌ها، حالت فوق‌العاده در خوزستان

آخرین اخبار سیل ایران؛ آماده‌باش در همه استان‌ها، حالت فوق‌العاده در خوزستان

همزمان با هشدار سازمان هواشناسی درباره بارش‌های شدید در غرب، مرکز و شمال ایران، وزیر کشور از «آماده‌باش» در همه استان‌ها خبر داده و به گفته استاندار خوزستان، با اعلام حالت «فوق‌العاده» در این استان موافقت شده است.

بنابر اعلام سازمان هواشناسی ایران، از روز یکشنبه تا سه‌شنبه (یازدهم تا سیزدهم فروردین) نیمه غربی، مرکز و شمال ایران شاهد «بارش شدید باران و رگبار و رعد و برق» خواهد بود.

در همین حال عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، روز شنبه با اعلام اینکه در آستانه بارندگی‌های جدید به همه استان‌ها «آماده‌باش داده شده است، سه استان خوزستان، گلستان و لرستان را «دارای اولویت» اعلام کرد.

به گفته رحمانی فضلی، در چند روز گذشته ۲۴ استان ایران درگیر سیل شدند. همچنین به گفته نیروی انتظامی، ۲۸ جاده در کشور همچنان به دلیل سیل مسدود است.

در استان خوزستان نگرانی از ادامه سیلاب و همچنین احتمال سرریز شدن آب سدهای این استان همچنان ادامه دارد.

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، روز شنبه با اشاره به اینکه وزیر کشور با اعلام حالت «فوق‌العاده» در این استان موافقت کرده است گفت: همه سازمان‌های عضو ستاد مدیریت بحران استان خوزستان موظف‌اند تا زمان عادی شدن شرایط، مرخصی کارکنان خود را لغو کنند.

آقای شریعتی با پیش‌بینی اینکه «از روز یکشنبه حد اقل پنج روز به طور حاد گرفتار هستیم» گفت که تاکنون ۱۴ روستا در خوزستان تخلیه شده است و بیش از ۳۶ روستا نیز باید تخلیه شوند.

در همین حال مصطفی سمالی، فرماندار ایذه، از احتمال زیر آب رفتن روستای «میراحمد غریبی‌ها» در اثر بارندگی و رانش کوه خبر داد.

به گفته آقای سمالی، ۱۲۰ خانواده دراین روستا زندگی می‌کنند که باید جابه‌جا شوند و تخلیه ۵۰ خانواده در معرض خطر در اولویت است.

برخی از مقامات دیگر استان‌های ایران نیز از تخلیه برخی از روستاها و شهرها خبر داده‌اند.

در همین حال موسی خادمی، استاندار لرستان، گفت که ۱۸ هزار نفر از مردم شهر درود و ۱۰ هزار نفر از ساکنان روستاهای پایین دست سد «مروئک» باید خانه‌های خود را تخلیه کنند.

رضا میرزایی، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان، نیز گفت که در شهر‌های دورود، خرم آباد، سراب دوره، و پلدختر وضعیت «بحران و اضطرار» اعلام شده است.

انفجار جدید توسط سپاه پاسداران

با وجود انتقاد تلویحی حسن روحانی از سپاه پاسداران و اینکه انفجار در آق‌قلا «هیچ تأثیری» در کاهش خروج آب از این منطقه نداشت، سپاه پاسداران روز شنبه انفجار دیگری را در این منطقه انجام داد.

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، روز شنبه در سفر به مناطق سیل‌زده در استان گلستان، گفت که «تنها و تنها راه انتقال آب به سمت دریا انفجار ریل و باز کردن مسیر بود».

محمدعلی جعفری بدون نام بردن از حسن روحانی گفت: «امیدواریم امروز با انفجاراتی که صورت خواهد گرفت به ما دیگر تهمت انتقال آب از این سمت به آن سمت نزنند، زیرا تنها راه انتقال آب همین راه است».

سپاه پاسداران شامگاه چهارم فروردین بخشی از مسیر خط آهن گرگان-اینچه‌برون در شمال شهر آق‌قلا را در سه نقطه منفجر کرد و هفتم فروردین نیز با دستور مستقیم محمدعلی جعفری که در منطقه حضور داشت، بخشی از جاده «چارقلی-گمیشان» را منفجر کرد.

محسن رضایی، فرمانده اسبق سپاه پاسداران، از این انفجارها به عنوان «انفجار امید» یاد کرد و رسانه‌های وابسته به سپاه نیز با پوشش گسترده این انفجارها از آنها با عنوان «اسناد افتخار مدیریت جهادی» یاد کردند.

با این حال حسن روحانی گفته بود که شکافتن جاده و راه آهن «هیچ تأثیری» نداشته و آب «از یک طرف به طرف دیگر منتقل شده است».

به گفته حسن روحانی، ارتفاع این منطقه فاصله زیادی با ارتفاع دریای خزر ندارد و به همین دلیل آب در این مناطق تخلیه نمی‌شد.

خط آهن گرگان-اینچه‌برون که بخشی از آن چهارم فروردین به دست سپاه منفجر شد، با پیمانکاری قرارگاه خاتم ساخته شده بود.

نورمحمد تربتی‌نژاد، نماینده گرگان در مجلس، چند روز پیش در جلسه ستاد مدیریت بحران استان گلستان گفته بود که این راه‌آهن در مسیر سیل قرار دارد زیرا هنگام ساختش، «گذرگاه‌های آب» برای آن طراحی نشد.

​خبرگزاری تسنیم روز شنبه خبر داد که بارش باران‌های سیل آسا در استان ایلام موجب نمایان شدن « مین» و « خمپاره»‌های زمان جنگ شد.

براساس این گزارش این مهمات باقی مانده از جنگ توسط «واحدهای چک و خنثی در حال بررسی» است.سازمان پزشکی قانونی ایران روز شنبه شمار جان‌باختگان سیل اخیر در نقاط مختلف کشور را ۴۲ نفر اعلام کرد که ۱۹ تن از آنان در سیل شیراز جان باختند.

به گفته عبدالرزاق موسوی، عضو شورای شهر شیراز و رئیس کمیته حقیقت‌یاب در این شورا، روز شنبه به ایرنا گفت که «دستکاری در طبیعت» باعث سیل اخیر شده است.

۷۰ درصد از جنگل‌های گلستان در اختیار «نهادهای صاحب نفوذ» است

شماری از کاربران علت وقوع سیلاب‌های اخیر را «جنگل تراشی» در سال‌های گذشته، ساخت و ساز در حریم رودخانه‌های استان گلستان و بهره‌برداری غیرمسئولانه از معادن را ذکر کره‌اند.

در همین حال یاشار سلطانی، روزنامه نگار، در توئیتر خود نوشت که بر اساس گزارش سازمان بازرسی کل کشور ۷۰ درصد از جنگل‌های استان گلستان در اختیار «شرکت‌ها و نهادهای صاحب نفوذ» است.

براساس این گزارش، حوزه علمیه گرگان ۴۷۰۱۳ هکتار، لشکر ۲۵ کربلای سپاه پاسداران ۱۳۰۰۰ هکتار، موسسه پیشگامان سازندگی ۸۶۹۰ هکتار و آستان قدس ۹۹۱ هکتار از جنگل‌های این منطقه را در اختیار دارند.

پیش از این عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست، گفته بود که ۶۰ سال پیش در شمال ایران ۲.۸میلیون هکتار جنگل وجود داشته اما اکنون به ۱.۳ میلیون هکتار رسیده است.

منبع: رادیو فردا