چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » حوادث طبیعی » بحران سیل در ایران : تخلیه ۱۰۰ روستای در معرض سیل در خوزستان/ ۵۵ مدرسه با ۱۴۰ کلاس درس در لرستان تخریب شده‌‌اند

بحران سیل در ایران : تخلیه ۱۰۰ روستای در معرض سیل در خوزستان/ ۵۵ مدرسه با ۱۴۰ کلاس درس در لرستان تخریب شده‌‌اند

با هشدار وقوع سیل در خوزستان، تاکنون ۹۶ روستای در معرض خطر ناشی از سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در حاشیه سه رودخانه دز، کرخه و کارون خوزستان تخلیه شده اند.

در روز‌های گذشته ۱۱ روستای از شوش، دزفول، شوشتر، شادگان، دشت آزادگان، اهواز و کارون تخلیه شدند.

به گفته مسئولان، این آمار همچنان در حال افزایش است و هر لحظه به اهالی روستا‌ها و شهر‌های در معرض خطر هشدار داده می‌شود تا محل سکونت خود را تخلیه کنند.

طغیان و بروز سیلاب در حوضه‌های کارون، دز و کرخه، سبب شده مناطقی از شمال، مرکز و غرب خوزستان که در مسیر این رودخانه‌ها قرار دارند در معرض سیلاب قرار گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان لرستان اعلام کرد که براساس برآوردهای اولیه در جریان سیل اخیر ۵۵ مدرسه با ۱۴۰ کلاس درس در این استان به طور کامل تخریب شده‌اند.

به گزارش ایسنا، رضا زینی‌وند گفت: «در شهرهایی مثل پلدختر، معمولان و روستاها منطقه، تقریبا مدارس نیز در برخی از روستاها و برخی نقاط شهر کاملا تخریب» شدند.

زینی‌وند با اشاره به تاخیر یک هفته‌ای در بازگشایی مدارس در بعضی مناطق لرستان، گفت به عنوان «جایگزین موقت» برای مدارس تخریب شده «باید کانکس بزنیم یا به شکل‌های دیگر» زمینه حضور دانش آموزان را فراهم کنیم که «این کار قطعا به یک هفته تا ۱۰روز زمان نیاز دارد.»

مقامات ایالات متحده بارها نسبت به سوءمدیریت منابع طبیعی ایران و سدسازی‌های غیرضروری و بی‌برنامه با هدف پر کردن جیب مقامات فاسد رژیم جمهوری اسلامی هشدار داده و آن را از عوامل اصلی بروز بحران‌های زیست محیطی گوناگون، از جمله سیل‌های ویرانگر و خشکسالی‌های بی‌سابقه، برشمرده‌اند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در اردیبهشت ماه سال گذشته با اعلام حمایت از مردم ایران گفته بود که «بحران‌های مالی و زیست محیطی را در ایران شاهد هستیم. فساد کشور را فرا گرفته است. رژیم از مردم خود می‌دزدد.»

همچنین، برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، هم با اشاره به این‌که پس از انقلاب در ایران ششصد سد «بدون هیچگونه ارزیابی محیط زیستی» ساخته شده است، اعلام کرده بود که رژیم جمهوری اسلامی در چهل سال گذشته منابع آبی کشور را با سوءمدیریت نابود کرده است.