جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » هشدار سازمان عفو بین الملل در ارتباط با وضعیت اسماعیل بخشی و سپیده قلیان : قلیان و بخشی در معرض خطر شکنجه و بدرفتاری بیشتر قرار دارند

هشدار سازمان عفو بین الملل در ارتباط با وضعیت اسماعیل بخشی و سپیده قلیان : قلیان و بخشی در معرض خطر شکنجه و بدرفتاری بیشتر قرار دارند

 

یک مقام عفو بین الملل روز دوشنبه اول بهمن نسبت به بازداشت مجدد سپیده قلیان و اسماعیل بخشی ابراز نگرانی کرد و گفت این نهاد بین المللی خواستار آزادی فوری این دو نفر است.

سپیده قلیان، کنشگر اجتماعی و مدنی، و اسماعیل بخشی، از نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه یکشنبه ۳۰ دی،‌ بازداشت شدند. این بازداشت پس از پخش برنامه «طراحی سوخته» از تلویزیون ایران، انجام شد.

رها بحرینی، پژوهشگر امور ایران در سازمان عفو بین‌الملل،‌ در گفت وگو با رادیو فردا در این باره اظهار داشت: «این بازداشت های مجدد نشان می‌دهد که مقامهای ایران در تلاش هستند با ایجاد فضای رعب و وحشت مانع از ادامه فعالیت‌های به حق کارگران بشوند.»

پژوهشگر امور ایران در سازمان عفو بین‌الملل اضافه کرد: «عفو بین الملل به شدت نگران وضعیت سپیده قلیان و اسماعیل بخشی است آنها در خطر شکنجه و بدرفتاری بیشتر قرار دارند.»

رها بحرینی اضافه کرده است که عفو بین الملل از مقام های ایران می خواهد که این فعالان کارگری را آزاد کند و بستری را فراهم کنند که کارگران بتوانند مطالبات فعالیت های مسالمت آمیز خود را پیگیری کنند.

در هفته‌های اخیر خبرهای مربوط به شکنجه اسماعیل بخشی، و سپیده قلیان بازتاب گسترده‌ای پیدا کرده‌است. واکنش‌ها پس از پخش وقاحتنامه امنیتی ‎#طراحی_سوخته از تلویزیون دولتی رژیم ایران، که حاوی اعترافات اجباری که توسط شکنجه از بخشی و قلیان اخذ شده بود، ادامه پیدا کرده‌است.

فرزانه زیلابی، وکیل آقای بخشی نیز در واکنش به پخش وقاحتنامه امنیتی ‎#طراحی_سوخته، آن را «اغوای افکار عمومی» و «خیانت به مردم و مخاطبین» صدا و سیما توصیف کرده و گفته این اقدام «جرم» محسوب می‌شود.