جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اسماعیل بخشی با تکذیب خبر دیدار با مطهری و اعضای مجلس گفت: به مردم دروغ نگوئید

اسماعیل بخشی با تکذیب خبر دیدار با مطهری و اعضای مجلس گفت: به مردم دروغ نگوئید

 اسماعیل بخشی ادعای مقامات ایرانی مبنی بر دعوت از او برای انجام تحقیقات در مورد شکنجه شدنش را تکذیب کرد.

سخنگوی فراکسیون اصلاح‌طلبان و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ادعا کرده‌اند که در پرونده شکنجه اسماعیل بخشی در دوران بازداشتش جلسات جداگانه‌ای با او و با وزیر اطلاعات برگزار کرده‌اند. رئیس قوه قضائیه و معاون حقوقی روحانی نیز از اعزام هیأت‌هایی برای تحقیق درباره شکنجه اسماعیل بخشی در دوران بازداشتش در اطلاعات اهواز خبر داده‌اند. اسماعیل بخشی اما با صراحت اعلام کرد که هیچیک از مسئولان از طرف دولت یا قوه قضائیه تاکنون با او گفت‌وگو نکرده‌اند. او نوشته است: حرفی ندارم. فقط می‌گویم به مردم دروغ نگوئید.

اسماعیل بخشی، نماینده کارگران نیشکر هفت‌تپه اعلام کرده که در مدتی که در اطلاعات اهواز بازداشت بوده، بازجویان او را شکنجه کرده‌اند. او همچنین از شنود مکالمات خانوادگی‌اش پرده برداشته و محمود علوی وزیر اطلاعات را به مناظره دعوت کرده است. کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی که رسیدگی به این پرونده را در دستور کار قرار داده بود، شکنجه بخشی را در حد یک درگیری در مسیر بازداشت و انتقال به زندان جلوه داد. خبرگزاری‌های داخلی گزارش داده‌اند که به دستور رئیس قوه قضائیه هیأتی برای تحقیق درباره این پرونده به منطقه اعزام شده. لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری اسلامی هم اعلام کرده که از طرف دولت هیأتی مأمور رسیدگی به این پرونده شده است.

اسماعیل بخشی اما با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرده که تاکنون هیچیک از این دو هیأت با او گفت‌وگو نکرده‌اند:

«به همه عزیزان اعلام می‌کنم اینجانب تا این لحظه با هیچ گروه تحقیقی چه از طرف دولت، مجلس و قوه قضائیه در رابطه با پرونده‌ی شکنجه‌ام در دوره‌ی بازداشتم در وزارت اطلاعات، هیچ گفت‌وگویی نداشته و حرف‌های مرا نشنیده‌اند.»

اسماعیل بخشی پیام خود را با این جملات به پایان رسانده:

«حرفی ندارم. فقط می‌گویم به مردم دروغ نگویید.»

سپیده قلیان، فعال مدنی که همراه با اسماعیل بخشی و شماری از کارگران نیشکر هفت تپه در آبان سال جاری بازداشت شد و نزدیک به یک ماه زندانی بود، چهارشنبه ۱۹ دی با انتشار چند پیام در توئیتر شکنجه خود و اسماعیل بخشی را تأیید کرد. قلیان می‌نویسد در حین بازداشت، اسماعیل بخشی در تلاش بود که او را از زیر دست مأموران بیرون بکشد. اما مأموران بخشی را چنان کتک زدند که از هوش رفت. قلیان نوشته است:

«شکنجه آقای بخشی از زمان بازداشت تا انتقال به بازداشتگاه اطلاعات اهواز آن چنان شدید بود که در ۱۰ روز نخست بازداشت تصور می‌کردم که این فعال کارگری مرده است.»

به روایت سپیده قلیان، اتهامات جنسی و تهدید به پخش اعترافات، انواع تحقیرها و بازجویی با شکم گرسنه از بام تا شام و  نسبت‌های غیر اخلاقی از دیگر ترفندهای بازجویان در اطلاعات اهواز در دوران بازداشت او و اسماعیل بخشی بوده است.

محمود علوی، وزیر اطلاعات شکنجه اسماعیل بخشی را تکذیب کرده. صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه هم یادآوری کرده که زندان هتل نیست.