پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » واکنش اسرائیل به دستور خامنه‌ای برای افزایش غنی سازی؛ ائتلاف جهانی علیه رژیم ایران تشکیل شود

واکنش اسرائیل به دستور خامنه‌ای برای افزایش غنی سازی؛ ائتلاف جهانی علیه رژیم ایران تشکیل شود

یک روز پس از دستور علی خامنه‌ای برای آماده سازی افزایش غنی سازی اورانیوم در ایران، مقام‌های این سازمان از آغاز مقدمات این کار خبر داده‌اند، همزمان، بنیامین نتانیاهو اعلام کرد که از این تصمیم رهبر ایران شگفت زده نشده است.

آقای نتانیاهو که در جریان سفر اروپایی خود برای مذاکره درباره مقابله با اقدامات منطقه‌ای ایران در فرانسه به سر می‌برد، سه شنبه ۱۵ خرداد در یک پیام ویدئویی در توئیتر ضمن بیان این مطلب گفت که اسرائیل اجازه نمی‌دهد جمهوری اسلامی به سلاح اتمی دست یابد.

همزمان، «ییسرائیل کتز» وزیر اطلاعات دولت بنیامین نتانیاهو خواستار تشکیل ائتلاف نظامی علیه ایران، در صورت از سرگیری غنی سازی اورانیوم با غلظت بالا شد.

به نوشته تایمز اسرائیل، آقای کتز گفت که اگر جمهوری اسلامی کوتاه نیاید و بخواهد به وضعیت گذشته و غنی سازی اورانیوم بدون نظارت، ایالات متحده و دیگر قدرت‌های جهانی باید نسبت به این اقدام موضع گیری کنند. او افزود که کشورهای عرب و اسرائیل نیز آن را همراه خواهند کرد.

کتز توضیح داد که پیام چنین موضع گیری متحدی می تواند این باشد که اگر ایران به سمت تولید بمب اتمی پیش برود، ائتلاف نظامی علیه این کشور شکل خواهد گرفت.

علی خامنه‌ای روز دوشنبه اعلام کرد که لازم است سازمان انرژی اتمی مقدمات لازم برای افزایش غنی سازی اورانیوم تا ۱۹۰ هزار سو را فراهم کند.

یکروز بعد، در روز سه شنبه ۱۵ خرداد، علی اکبر صالحی در جمع خبرنگاران اعلام کرد که زیرساخت‌های لازم برای غنی سازی اورانیوم تا ۱۹۰ هزار سو، در مرکز نطنز آماده است. بهروز کمالوندی، سخنگوی آژانس انرژی هسته‌ای نیز که پیشتر اعلام کرده بود روند افزایش ظرفیت‌های لازم برای تولید گاز یو اف۶ و یو اف ۴ و ساخت و مونتاژ کارخانه روتور سانتریفوژ آغاز می‌شود، گفت که باید کارهایی انجام داد که این روند رسیدن به غنی سازی ۱۹۰ سو افزایش یابد