جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » سیاسی » آمادگی نظامی اسرائیل برای «مشارکت» در جنگ احتمالی آمریکا و ایران

آمادگی نظامی اسرائیل برای «مشارکت» در جنگ احتمالی آمریکا و ایران

وزیر خارجه اسرائیل روز سه شنبه ۱۱ تیر گفت این کشور خود را برای دخالت احتمالی در درگیری نظامی بین ایران و آمریکا در منطقه خلیج فارس آماده می کند.

به گزارش رویترز، ابهام در مورد بقای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام، سرنگون شدن یک پهپاد آمریکایی توسط ایران و اتهام به آن کشور در مورد حملات هفته‌های اخیر به نفتکش ها در اطراف تنگه هرمز تنش بین ایران و آمریکا را تشدید و نگرانی در مورد احتمال وقوع درگیری نظامی را افزایش داده است.

دولت اسرائیل همواره دونالد ترامپ را برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران تشویق کرده و پیش بینی می‌کند که تهران بالاخره مذاکره با هدف محدودتر کردن برنامه های هسته‌ای آن کشور را خواهد پذیرفت.

ییسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه در دولت انتقالی نتانیاهو، در یک مجمع امنیتی بین المللی گفت، ایران ممکن است تصادفا از آنچه که آنرا «محدوده خاکستری» مهار درگیری توصیف کرد، خارج شود.

او در بخشی از سخنرانی خود گفت: «باید در نظر داشت که محاسبات غلط رژیم ایران ممکن است «محدوده خاکستری» را به «محدوده قرمز» بدل کند و این به معنای درگیری نظامی است.»

ییسرائیل کاتز تصریح کرد: «ما باید برای این وضعیت آماده باشیم. در نتیجه حکومت اسرائیل به تقویت قدرت نظامی خود برای واکنش به احتمال وقوع درگیری ادامه خواهد داد.»

خبرگزاری رویترز می افزاید، دولت اسرائیل از سالها پیش تهدید کرده که برای پیشگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای حملات پیشدستانه انجام خواهد داد.

حکومت ایران بارها اعلام کرده قصد تولید سلاح هسته ای ندارد. یکی از نمایندگان ارشد مجلس ایران روز دوشنبه هشدار داد که در صورت حمله آمریکا به ایران اسرائیل «فقط ظرف نیم ساعت» نابود خواهد شد.

وزیر خارجه اسرائیل اوایل وقت سه شنبه نیز گفته بود که به اعتقاد او «جنگ اقتصادی» به رهبری آمریکا علیه ایران با وجود تردید قدرتهای دیگر به نتیجه خواهد رسید.

آقای کاتز در مصاحبه ای با رادیوی ارتش اسرائیل گفت:«ایران در جنگ هیچ شانسی ندارد. بنابراین یک فرصتی وجود دارد که از طریق تحریم های شدید و فشارهای اقتصادی همه جانبه بتوان از جنگ جلوگیری کرد و بدون جنگ به اهداف مورد نظر رسید.»

منبع: رادیو فردا