جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » تحلیلی » «امپراطوری و پنج پادشاه»

«امپراطوری و پنج پادشاه»

«امپراطوری و پنج پادشاه» (L’Empire et les cinq rois) عنوان کتابی است که برنارد هانری لُوی (Bernard-Henri Lévy) نویسنده آن است.
این کتاب در بهار سال ۲۰۱۸ میلادی به زبان فرانسه منتشر شده است.
او در توضیح مختصری راجع به اثرش می نویسد :

«زمین در کردستان لرزید. آیا ما شاهد افول و گرفتگی امپراطوری آمریکا وغرب هستیم؟ در جایی که شاهدیم پنج پادشاه امپراطوری ساقط شده “فارس و ترک و چین و روس و عرب” درصددِ جستن راهکاری برای بازپس گیری شکوه از دست رفته خود هستند.
چگونه ترامپ در حال دفن کردن – ارزشهای غرب – البته نه ارزشهای مدنظر اوباما بلکه آمریکای ویرژیل است.
چه اتفاقی در سال ۱۹۵٣ باعث شد تا ایرانیان نام «پارس باستان» را برای نامگذاری کشورشان به یک نام پیشنهادی نازی به ایران – برگرفته از واژه آریا – تغییر دهند؟
آیا امپراطوری شکل تکمیل شده از یک تمدن براساس نقطه نظرات دانته است؟ ژئوپلیتیک یا ژئوفیلیسوفی.
جرمی بنتام (Jeremy Bentham) ، در سال ۱۸٣۲ درگذشت ، آیا او استاد تفکر مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) بود؟»
برنارد هانری لُوی در این کتاب به دیدارش با ایدئولوگ حکومت پوتین الکساندر دوگین (Alexander Dugin) نیز اشاره می کند. (ویدئو در این لینک قابل مشاهده است.)
و همچنین کمبود امری که در چین مانع آن می شود تا این کشور به نخستین قدرت جهانی تبدیل شود.
اسپنگلر (Spengler) ، ویکو (Vico) ، هگل (Hegel) – یا هیچ یک از این سه نفر.
اینکه زمانی برای ظهور یوشع پیامبر وجود دارد و زمانی مشابه برای ابراهیم.
آیا مسیح واقعا در میان گدایان رومی پنهان شده است؟
اینکه آیا سرزمین آمریکا همانطور که (Melville) فهمیده بود زمانی یک اقیانوس بیش نبوده است؟
اینکه بی نظمی در دنیای امروز وقتی با چشم متفکرانه و شاعرانه به آن نگاه شود بسیاری بیش از پیش احساس می شود.
چهل سال پس از بربریت زیر پوشش ماسک چهره انسانی، برنارد هانری لُوی نویسنده وفیلسوف معاصر فرانسوی نظرات خود را نسبت به وحشیگری ها و بربریت های جامعه معاصر در این کتاب ارائه می کند.»

در اینجا توجه شما را به گفتگوی تلویزیونی برنارد هانری لُوی در برنامه تلویزیونی «ما نخوابیدیم» با مجری تلویزیونی لوران روکیِر (Laurent Ruquier) و دو منتقد اجتماعی به نامهای کریستین آنگو(Christine Angot) و یَن موآکس (Yann Moix) جلب می کنیم. این برنامه در تاریخ ۷ آوریل ۲۰۱۸ میلادی تهیه شده و بر روی شبکه های اجتماعی قابل دسترسی است.
لوران روکیِر (Laurent Ruquier) مجری در ابتدای این برنامه اشاره می کند که برنارد هانری لُوی در کتاب «امپراطوری و پنج پادشاه» تلاش می کند توجه ما را بیشتر و بیشتر به وضعیت کردها در کردستان جلب کند چرا که به نظر میرسد دنیا به اندازه کافی متوجه حساسیت این منطقه در خاورمیانه نیست؟
وی در ادامه از برنارد هانری لُوی می خواهد که توضیح دهد که  کشورها چگونه نسبت به رخدادهای کردستان واکنش نشان می دهند یا شاید بهتر است جور دیگر سؤال را مطرح کرد چطور می شود که کشورها واکنش مناسب نسبت به تحولات کردستان در خاورمیانه در موقع لزوم نشان نمی دهند؟ بویژه توجه به عملکرد پنج امپراطوری خاورمیانه از یک سو و امپراطوری آمریکا از سوی دیگر؟

مجری سؤال می کند که مخاطبان می خواهند بدانند چرا در میان این امپراطوری ها – چین ، روسیه ، عربستان ، ترکیه و ایران – نام اروپا (به عنوان امپراطوری) آورده نشده است؟

برنارد هانری لُوی در پاسخ به این سؤال می گوید : اروپا در میان کشورهایی که می تواند تحولات جهانی را دستخوش تغییر قرار دهند قرار ندارد اگرچه در نتیجه گیری ای که در انتهای کتاب به عمل آمده به نقش اروپا در تحولات جهانی اشاره شده است – که اروپا می تواند با تکیه بر ارزشهای دموکراسی (حکومت مردم بر سرنوشت خود) که امروز دستخوش دگرگونی قرار گرفته است و به شکل احسنت اجرا نمی شود امید آن را داشته باشد که جایگاه خود را در معادلات جهانی پیدا کند – این کتاب راجع به مشاهدات عینی بسیار رایجی صحبت می کند که در برابر چشمان مخاطب قرار دارد اما متأسفانه هیچکس آن را نمی بیند.

برنارد هانری لُوی معتقد است که ما در زمان بسیار حساس و عجیبی زندگی می کنیم که گویی جهان در حال تحولات شگرفی است و دنیا در حال زیر و رو شدن است جاییکه کشورهای دموکراتیک نظیر آمریکا و غیره در حال افول هستند و در برابر پنج قدرت یا پنج امپراطوری که الزاما فاقد ارزشهای دموکراتیک در شیوه حکومتداری هستند – که مخالفان خود را سرکوب می کنند و روزنامه نگاران را به زندان می اندازند یا زنها را وادار به حجاب اجباری می کنند – در حال شکوفایی ارزشهای ضددموکراسی خود هستند.
اینجاست که توجه ها به تاریخ کردستان و شیوه ای که ما اتخاذ کرده ایم تا کردها را به حال خودشان رها کنیم به خود جلب می کند.
سپس مجری با روخوانی از بخشی از کتاب که به حقایق سرکوب کردها در منطقه اشاره می کند پرداخته و ماجرای قتل فیلمبردار و مستندسازی را به نقل از کتاب بیان می کند، که با فیلمبرداری از حقایق میدانی و ظلمهایی که بر کردها در کرکوک رواداشته سرانجام به دست رادیکالها به قتل رسید. این جنایت در حالی رخ می دهد که در برابر آن جامعه جهانی در رأس آن آمریکا هیچ واکنشی به این جنایت ها نشان نمی دهد و حتی انگشت کوچک خود را هم به نشانه اعتراض بالا نمی برد.

لوران روکیِر (Laurent Ruquier) مجری برنامه با اشاره به بخش اول کتاب که در آن نویسنده به آمریکا به عنوان نخستین امپراطوری در جهان پرداخته می گوید : «آمریکا نه تنها در دوران ترامپ بلکه این موضوع برمی گردد به دوران باراک اوباما به عقیده شما در این کتاب آن جایگاهی را ندارد که پیش از این داشت؟» دلیل شما برای بیان این مطلب چیست؟

برنارد هانری لُوی در پاسخ به سؤال مجری می گوید آمریکا در طول تاریخ هیچ زمانی به اندازه زمان حال قدرتمند نبوده است و باید اضافه کرد که در مقابل آمریکا ، هیچ زمانی به اندازه امروز نسبت به جامعه جهانی بی تفاوت نبوده است. این پارادوکسِ امروز امپراطوری آمریکا است نمونه های این قدرت گافا (GAFA : Google, Apple, Facebook et Amazon) و همچنین پیشرفتهای تکنولوژیک ؛ همزمان هیچ وقت به این اندازه غیبتش نسبت به جهان و تحولات پیرامون آن احساس نمی شده است. این غیبت رؤسای جمهوری آمریکا از دوران باراک اوباما به شدت احساس می شود.

سپس برنارد هانری لُوی به عدم حضور اوباما در نشست های جهانی برپا شده در دوران ریاست جمهوری وی اشاره می کند : «عدم شرکت در تظاهرات مقامات جهانی در پاریس، هیچ واکنشی نسبت به ترورهای روزنامه نگاران و حمله به قصابی یهودیان در فرانسه نشان نداد، و برای دیگر رویداد ها به همین طریق غایب بود. بدتر از همه درست زمانی که رژیم بشارالاسد در حال کودک کشی در سوریه بود و در حالیکه اوباما شعار می داد که این خط قرمز ماست ، دست از هرکاری کشید و کاملا دست بشارالاسد را باز گذاشت تا هرکاری دلش می خواهد بکند به این ترتیب علائم رضایت نسبت به عملکرد پنج امپراطوری – چین ، روسیه ، عربستان ، ترکیه و ایران – را از خود نشان داد تا بگوید که زمینه شکار در این منطقه برای شما فراهم است و تا دلتان می خواهد جنایت و سرکوب کنید و آدم بکشید چون اجازه آن به شما – چراغ سبز – داده شده است.»

وی در ادامه عنوان می کند : « دلیلش هم آنست که رهبران هر یک از این پنج امپراطوری یک اسلحه به سمت منافع جامعه جهانی دارند یعنی به طریق واضح تر هر از این پنج کشور ابزاری برای تهدید جامعه جهانی دارد : بعنوان مثال اردوغان از موقعیت جغرافیایی کشورش برای تهدید اروپا و بازکردن مرزها برای گسیل کردن پناهندگان به غرب سوء استفاده می کند بدون در نظر گرفتن جزئیات مثل یک بمب انسانی که در دستش گرفته و مرتب از طریق آن در حال تهدید غرب است ، حکومت ایران اما بمب واقعی در دست دارد که همان بمب اتمی است ، عربستان سعودی با ایدئولوژی وهابی که رادیکالیسم (دیروز القاعده امروز داعش و فردا چیز دیگر) را تغذیه می کند، روسها از طریق شیوه های امنیتی – اطلاعاتی نظیر بسط اخبار دروغین و جعل و سیستم های امنیتی که کارخانه دروغ سازی و تخریب دموکراسی هستند و چینی ها که قدرت اقتصادی باورنکردنی دارند.»

برنارد هانری لُوی در ادامه می افزاید : «همه ما در تلفن های همراهمان قطعه ای داریم به نام سیلیسیوم تا چند سال دیگر در تلفن های همراه ما و دیگر وسایل ماده جدیدی وجود خواهد داشت به نام گِرافِن که هیچکس حق تولید آن را ندارد و حق تولید آن به چینی ها اختصاص دارد. حتی گافا که امروز قدرتمندترین ها در جهان هستند به زودی به خاطر این ماده گِرافِن مجبورند در برابر چینی ها تسلیم شوند. وقتی جامعه جهانی با این پنج امپراطوری که نگران ارزشهای دموکراسی نیستند و هریک بجای خود اقدامات ضدانسانی انجام میدهند کم کم باید نگران شد. به طریق اولی باز اشاره می کنم به وضعیت کردها در کردستان بویژه فیلمبرداری که به راحتی گذاشتند با یک چاقو در گلویش مثل یک خوک در آشپزخانه اش کشته شود، هر کس او را می شناسد می گوید او یک انسان به معنای واقعی بود به جرأت می توان گفت تنها کسی بود که به غرب و جامعه جهانی این امکان را داد تا با فیلمهای نادرش حقایق تلخ جنگ در کردستان و نواحی اطراف آن و ظلمهایی که بر مردم این مناطق می رود ما را با حقیقت جنگ ضد داعش آشنا کند.»

لوران روکیِر (Laurent Ruquier) مجری برنامه در بخش دیگری از این برنامه تلویزیونی می گوید یادمان رفته بود که ایران پیشتر به نام سرزمین پارس (Perse) شناخته می شد و از یک تاریخی به بعد ۱۹٣۵ میلادی این تغییر نام برای کشور صورت گرفت؟ شما این امر را مهم تلقی کرده اید، چرا؟

برنارد هانری لُوی سپس اشاره می کند که هیچکس به این امر در جایی اشاره نکرده است و این برای نخستین بار در این کتاب گفته شده است که در تاریخ ۲۱ مارس ۱۹٣۵ میلادی ، پارس تصمیم می گیرد نامش را از پارس به ایران تغییر دهد در پی دستوری که از آلمانها به آنها داده می شود. چرا؟ ایران به زبان فارسی یعنی سرزمین آریایی ها ، آلمان نازی که در آن زمان در حال توسعه ایدئولوژی نازی در جهان بود به پارسها پیشنهاد می کند که ما آریایی های غرب خواهیم بود و شما آریایی های شرق و به این ترتیب سرنوشت شگفت انگیزی را برای تصاحب جهان و کشورگشایی در دنیا رقم خواهیم زد. ایرانیان این پیشنهاد را با آغوش باز می پذیرند و به این ترتیب یک کودتای معنایی شکل می گیرد. چرا که پارس با پیشینه ای که دارد امری نیست که بتوان از آن صرفنظر کرد و آن را کوچک شمرد. پارس یعنی شعر و شاعری ، فرهنگ و هنر به معنای واقعی کلمه یک تمدن عظیم مانند تمدن هخامنشی که پیشینه تاریخی پیروزی در جهان داشته. در این روز که تاریخ آن ذکر شد پارس تصمیم می گیرد بر تمام پیشینه تاریخی اش خط فراموشی بکشد و برای جلب رضایت آلمان نازی اسم پرعظمت پارس را به ایران تغییر دهد تا موجبات خوشحالی آلمان ها را فراهم آورد. تمامی این موارد با جزئیات در کتاب بیان شده است.
مجری با روخوانی از بخشی از کتاب اشاره می کند متحدان در سال ۱۹۴۱ به پسر شاه ایران دوباره یادآور این قراردادی که پیشتر در مورد تغییر نام کشور بسته بودند می شوند و به این ترتیب نام پارس که به ایران تغییر کرده بود به همین ترتیب در تاریخ می ماند تا به امروز.

برنارد هانری لُوی پاسخ می دهد:  «در سال ۱۹۵۸ یک بحث کشوری دوباره از سر می گیرد که به مدت ۲۰۰۰ نام کشور ما پارس بود و اکنون ۲۰ سال است که نام آن را از پارس به این نام وحشتناک «ایران» تغییر داده ایم الآن زمان آن است که به نام گذشته خود «پارس» برگردیم ولی با اینحال این اتفاق رخ نداد و سردمداران تصمیم گرفتند که با همان نام «ایران» بمانند. درست در لحظه انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ همین بحث دوباره مطرح می گردد که بهتر است به نام اصلی سرزمینمان پارس با تمدن کهن برگردیم، اما این بار بخاطر دلایل فلسفی که آیت الله ها را احاطه کرده بود و یا جوانان فیلسوفی که از پیروان اندیشه های هایدگر (فیلسوف نازی) بودند خیلی موافق بودند که هم اسلامی باشند و هم آریایی. خیلی این نام موجبات رضایتشان را فراهم می کرد که بر خود نام آریایی- اسلامی یا اسلامی- آریایی را بگذارند. به این ترتیب در پی انقلاب اسلامی تفکر غالب بر این مبنا شکل می گیرد. خیلی عجیب است که حمل این نام (ایران برگرفته از آریایی) چه نامی را برای ایران امروز در اذهان تداعی می کند؟ ما کاملا این پیش زمینه تاریک ایدئولوژیک را در ایران امروز شاهد هستیم به عنوان مثال زنان ایرانی که مجبور هستند به خاطر باور حکومت حجاب اجباری به سر کنند و هم جنس بازان که به زندان انداخته می شوند و زنان که به همسرانشان خیانت کرده اند – مانند سکینه محمدی آشتیانی – سنگسار می شوند و بسیاری موارد دیگر … که برای ما نشانه هایی از اسلام رادیکال را به تصویر می کشد که از آن به اسلام جهادی نام می برند اگرچه در پشت تفکر شیعی خودشان را مخفی کرده اند؛ جهاد فقط برگرفته از تفکر سنی نیست. بلکه فلسفه جهاد تلاقی اسلام رادیکال است که از قران استفاده می کنند تا باورهای خودشان را تحمیل کنند و از سوی دیگر کسانی هستند که همان عقاید قرن بیستم نظیر آلمان نازی را دنبال می کنند برای بسط خشونت و تک صدایی. بیشتر کشورها نظیر آلمان و فرانسه و حتی ژاپن تلاش بسیاری کردند تا این اندیشه المان نازی را از تاریخ خود پاک کنند و این تفکر دیگر جایی در میان مردم این سرزمین ها نداشته باشند اما تنها نقطه ای که در جهان این اندیشه را به شدت دنبال می کند کشور شیعه پارس است و کشورهای سنی با جنبش اخوان المسلمین است.»

برنارد هانری لُوی اشاره می کند تمام تلاش من برای اهمیت بخشیدن به کردستان شناخت اسلام نورانی است. که بخش عمده مبارزات من را تشکیل می دهد. از عنفوان جوانی همیشه این نیاز را احساس می کردم که بزرگترین نیاز جامعه امروز ما تمایز قائل شدن میان اسلام نورانی و متعادل مبتنی بر صلح و مسالمت با اسلام برگرفته از وحشت و قتل و هراس است. یکی از عمده ترین دلایل توجه من به کردستان برگرفته از همین تفکر نورانی اسلام سنی در برابر اسلام رادیکال است و مبارزه و تلاششان برای نبرد با داعش (اسلام رادیکال) است. همچنین برابری جنسیتی میان زن و مرد و زنان مبارز و جنگجو که سخت ترین نبردها با داعش را همین زن ها رقم زده اند. همه این مواردی که ذکر کردم التزام ما را بیش از پیش می کند تا ما از کردها حمایت کنیم.

در بخش دوم برنامه دو تن از منتقدان که پیشتر نام آنها ذکر شده به طرح سؤالاتی پیرامون گفته های هانری لُوی پرداختند و برنارد هانری لُوی به تک تک آنها پاسخ داد.

در پایان پنج کاریکاتور توسط مجری برنامه به تصویر در آمد و نظر برنارد هانری لُوی پیرامون آن مورد سنجش قرار گرفت.

ترجمه : شبتاب نیوز
کپی با ذکر منبع اشکالی ندارد.