شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اعلام آمادگی دولت عراق برای پرداخت حقوق نیروهای پیشمرگه

اعلام آمادگی دولت عراق برای پرداخت حقوق نیروهای پیشمرگه

حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق سه‌شنبه 31 اکتبر اعلام کرد که دولت این کشور، حقوق نیروهای پیشمرگه کُرد و کارمندان دولتی اقلیم کردستان را پرداخت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، العبادی در کنفرانس هفتگی خود در بغداد گفت که این افراد، شهروندان عراقی هستند و نباید میان شهروندان، تفاوت قائل شد.

از سویی العبادی در مصاحبه با روزنامه ایندپیندنت گفت که باید نیروهای پیشمرگه را «به منظومه دفاعی عراق پیوند داد یا با کاستن از شمار نیروهایش، آن را به قدرتی محلی تبدیل کرد مع دولت اقلیم حقوق جنگجویانش را پرداخت کند».

نخست وزیر عراق با اشاره به ابهام‌های مطرح درباره شمار نیروهای پیشمرگه گفت: «برخی از مسئولان کُرد به من گزارش‌هایی دادند که می‌گوید اکنون تنها شمار اندکی از نیروهای پیشمرگه فعال هستند و بقیه در منازل نشسته‌اند».

درباره ارتش عراق، العبادی گفت هنگامی که نخست‌وزیری را در دست گفت، از عقب نشینی شمار زیادی از نیروهای ارتش از موصل بدون مقامت داعش، تعجب کرد. او این مساله را ناشی از فساد در ارتش دانست و گفت: «شمار زیادی بدون این که فعالیتی انجام دهند، به نام ارتش حقوق می‌گرفتند».

او افزود: «همین مساله بر نیروهای پیشمرگه هم صدق می‌کنند. آن‌ها سال 2014 به دلیل فساد نتوانستند (در برابر داعش) مقاومت کنند، از این رو دولت اقلیم کردستان از ایران و ایالات متحده آمریکا، گرفت».

درباره پرداخت حقوق نیروهای پیشمرگه، العبادی گفت: «من آماده پرداخت حقوق نیروهای پیشمرگه‌ای هستم که زیر نظر دولت فدرال فعالیت می‌کنند و از فرماندهی کل نیروهای مسلح پیروی کنند. اما اگر سیاستمداران در اقلیم کردستان بخواهند نیروی محلی داشته باشند، نباید شمار آن‌ها زیاد باشه و حقوقشان را خود پرداخت کنند».

درباره کنترل فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های مرزی، نخست‌وزیر عراق گفت: «نباید حضور مسئولان دولتی عراق در فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های مرزی، تشریفاتی باشد، بلکه باید آن‌ها مدیریت را در دست بگیرند و اختیارات کامل داشته باشند».