جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ملک سلمان پادشاه سعودی از حیدر العبادی نخست وزیر عراق و هیئت همراهش در ریاض استقبال کرد
Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2017-10-21 12:14:41Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

ملک سلمان پادشاه سعودی از حیدر العبادی نخست وزیر عراق و هیئت همراهش در ریاض استقبال کرد

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، شامگاه شنبه 21 اکتبر به همراه یک هیئت بلندپایه متشکل از ده وزیر، چند مقام مسئول و مشاور برای حضور امضای «توافقنامه شورای هماهنگی» سعودی-عراقی که قرار است فردا یکشنبه صورت بگیرد، وارد ریاض شد.

ملک سلمان بن عبدالعزیر ار حیدر العبادی و هیئت همراه وی در کاخ «العوجا» در منطقه الدرعیه ریاض به گرمی استقبال کرد.

از سوی دیگر نخست وزیر عراق از استقبال گرم ملک سلمان از او و هیئت همراهش تشکر وقدردانی کرد

گفتنی است که سه روز پیش از سفر حیدر العبادی ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی در یک تماس تلفنی با نخست وزیر عراق، در باره تقویت روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف و راه‌های توسعه آن از طریق تشکیل «شورای هماهنگی» سعودی-عراقی گفت و گو کرده بود.

امضای توافقنامه «شورای هماهنگی» سعودی-عراقی پس از رایزنی‌ها و دیدارهای متقابل میان مقامات دو کشور در ماه‌های اخیر و پس از دیدار نخست وزیر عراق با پادشاه سلمان، در روز 14 ژوئن در جده، صورت می‌گیرد.

پس از رایزنی‌های مقامات دو کشور در تاریخ 18 اکتبر فرودگاه بغداد پس از 27 سال شاهد فرود اولین هواپیمای مسافربری سعودی بود.

در همین حال روز پنجشنبه هیدز نویرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه با خبرنگاران ضمن اشاره به سفر ریکس تیلرسون وزیر امور خارجه این کشور به سعودی به طور تلویحی به مشارکت احتمالی وی در جلسه افتتاحیه نشست ریاض که با هدف ایجاد «شورای هماهنگی» میان عراق و سعودی برگزار می‌شود، اشاره کرد.

در باره اهمیت این نشست و امضای توافقنامه تشکیل شورای هماهنگی میان دو کشور، سفیر عراق در آمریکا به روزنامه شرق الاوسط گفته است، روابط میان بغداد و ریاض پس از تشکیل «شورای هماهنگی» شاهد تغییراتی بسیار مثبت و در سطح عالی خواهد بود».