جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » العبادی کُردهای عراق را به اداره مشترک کرکوک فراخواند

العبادی کُردهای عراق را به اداره مشترک کرکوک فراخواند

حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق سه‌شنبه 3 اکتبر، کُردهای عراق را به اداره مشترک کرکوک و دیکر مناطق مورد مناقشه زیر سلطه مطلق بغداد فراخواند.

به گزارش تلویزیون رسمی عراق، العبادی این پیشناد را در کنفرانس خبری که در بغداد برگزار کرد، ارائه داد. این پیشنهاد با هدف حل و فصل تنش بر سر استان نفت‌خیز کرکوک، ارائه شده است.

العبادی در سخنان خود «لشکر کشی نظامی در کرکوک» را «خطرناک» توصیف کرد. او افزود که «قرار دادن بقیه در مقابل عمل انجام شده در مناطق مورد مناقشه، غیر قابل قبول است».

استان کرکوک از مناطق مورد مناقشه میان دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان است. تابستان سال 2014 پس از آن‌که داعش مناطق وسیعی از عراق را تصرف کرد و ارتش عراق از بسیاری مناطق خارج شد، نیروهای پیشمرگه اقلیم کردستان، کرکوک را به کنترل خود درآوردند.

به دستور دولت اقلیم کردستان، همه‌پرسی استقلال در استان کرکوک که ساکناش را عرب‌ها، ترکمن‌ها و کردها تشکیل می‌دهند هم برگزار شد. این در حالی است که از نظر اداری و رسمی، استان کرکوک تابع اقلیم کردستان نیست.

با وجود مخالفت‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌‌المللی، اقلیم کردستان عراق روز دوشنبه 25 سپتامبر همه‌پرسی استقلال برگزار کرد. بنا بر اعلام دولت اقلیم کردستان، نتایج این همه‌پرسی الزام آور نیست اما دولت اقلیم پس از همه‌پرسی بر سر استقلال با دولت عراق مذاکره خواهد کرد.

کمیساریای عالی انتخابات در اقلیم کردستان عراق، چهارشنبه 27 سپتامبر، نتایج اولیه همه‌پرسی استقلال را که روز دوشنبه 25 سپتامبر برگزار شده بود، اعلام کرد و بر پایه آن، 92 درصد از شرکت کنندگان، به استقلال از عراق رای «آری» دادند و حدود 7درصد هم با این اقدام «نه» گفتند.

پارلمان عراق در جلسه چهارشنبه 27 سپتامبر خود، خوستار محاکمه مسعود بارزانی به خاطر برگزاری همه‌پرسی استقلال شد.

پارلمان عراق همچنین این اختیار را به حیدر العبادی نخست‌وزیر این کشور داد تا نیروهای نظامی را به مناطق مورد مناقشه به ویژه استان نفت‌خیز کرکوک اعزام کند.

پارلمان عراق با درخواست از نیروهای نظامی برای حفظ تمامیت ارضی این کشور، اعلام کرد کالاهایی که از گذرگاه‌های خارجی از کنترل دولت مرکزی وارد شوند، «کلاهای قاچاق» به شمار خواهد آمد.