جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بیانیه سران سه کشور اروپایی، به مقابله مشترک با دخالتهای منطقه‌یی و برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد

بیانیه سران سه کشور اروپایی، به مقابله مشترک با دخالتهای منطقه‌یی و برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد

به گزارش شبتاب نیوز حسن روحانی در سخنرانی خود بعد از اظهارات ترامپ مبنی بر عدم تأیید تبعیت ایران از برجام، و اعلام استراتژی جدید آمریکا، با پرداختن به بیانیه سران سه کشور اروپایی در حالی گفت سخنان ترامپ باعث انزوای آمریکا شد، که این بیانیه، در عین حمایت از برجام، بر همکاری با آمریکا و مقابله مشترک با دخالتهای منطقه‌یی و برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد.

رهبران آلمان، انگلستان و فرانسه در بیانیه خود ضمن تأکید بر لزوم حفظ برجام، بر همکاری با آمریکا از یک طرف و بر مقابله مشترک با دخالتهای منطقه‌یی و برنامه موشکی ایران از طرف دیگر، تأکید کرده و نوشته‌اند:
«ما از جمهوری اسلامی ایران انتظار داریم وارد گفتگوی سازنده برای توقف اقدامات بی‌ثبات‌کننده بشود و در راستای یک راه‌حل از طریق مذاکره کار کند؛ مخصوصاً در رابطه با نگرانیهای موجود در مورد برنامه موشکهای بالیستیک ایران و مسائل مربوط به امنیت منطقه».

سران فرانسه، آلمان و انگلستان تصریح می‌کنند: «در حالی که برای حفظ برجام تلاش می‌کنیم، ما بر سر نگرانی‌ها درباره برنامه موشک بالستیک حکومت ایران و فعالیت‌های منطقه‌یی آن که منافع امنیت اروپا را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد، اشتراک نظر داریم. ما آماده‌ایم تا دست به اقدامات بیشتر بزنیم و در همکاری نزدیک با ایالات متحده و همه شرکای مربوطه، به این مسائل پاسخ بدهیم».

درهمین حال آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و ترزامی، نخست‌وزیر انگلستان، در یک گفتگوی تلفنی ضمن اعلام پایبندی به برجام، نسبت به فعالیتهای موشکی جمهوری اسلامی ایران هشدار دادند.

یورونیوز گزارش داد: سخنگوی دولت انگلستان درباره این تماس تلفنی گفت: دو طرف تأکید کردند: «جامعه جهانی نیاز دارد تا به کمک یکدیگر به مقابله با فعالیتهای بی‌ثبات کننده حکومت  ایران در منطقه ادامه دهد و نگرانی از برنامه موشکی این کشور را اعلام کند».

از سوی دیگر، رسانه‌های خبری به‌نقل از بیانیه الیزه در مورد جزئیات تماس رئیس‌جمهور فرانسه با حسن روحانی، از سه شرط مطرح‌شده در این گفتگو برای حفظ برجام خبر دادند که شرط اول آن، رعایت کامل برجام، شرط دوم آن استفاده ایران از امتیازات اقتصادی برجام و شرط سوم، گفتگو بر سر مسائل مربوط به امنیت منطقه است که در حال حاضر در برجام نیست، ولی در شرایط استراتژیک کنونی و برای امنیت منطقه بسیار مهم است.