پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » سیاسی » نسبت غنی سازی اورانیوم در ایران از ۴.۵ درصد فراتر رفت

نسبت غنی سازی اورانیوم در ایران از ۴.۵ درصد فراتر رفت

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی رژیم ایران اعلام کرد که این کشور از امروز دوشنبه ۸ ژوئیه غنی سازی اورانیوم با نسبت بیش از ۴.۵ درصدی را آغاز کرده است.

این در حالی است که توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میان ایران و گروه ۱+۵ (برجام)، سقف غنی سازی اورانیوم برای نظام حاکم بر ایران را ۳.۶۷ درصد تعیین کرده بود.

این اقدام رژیم ایران در راستای کاهش تدریجی عمل به تعهداتش برجامی‌اش در اعتراض به «بهره‌مند نشدن از مزایای توافق» صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، کمالوندی با تشریح آن‌چه «گام سوم ایران در کاهش تعهدات برجامی» برای ۶۰ روز دیگر نامید گفت: ««افزایش تعداد سانتریفیوژها، نصب دوباره سانتریفیوژهای IR-2 و IR-2m، افزایش تعداد سانتریفیوژهای فعال در آبشارهای غنی‌ سازی و غنی‌سازی ۲۰ درصدی از گزینه‌های مطرح در گام سوم است».

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه ۷ ژوئیه در نشستی خبری اعلام کردند که ایران از این پس به محدودیت غنی‌سازی تعیین‌شده در برجام پایبند نیست و با عبور از سقف غنی‌سازی ۳.۶۷ درصدی تعیین شده در توافق هسته‌ای، میزان غلظت اورانیوم را «بر اساس نیاز» افزایش خواهد داد.

علی ربیعی، سخنگوی دولت، روز یکشنبه، در یک نشست خبری گفت: «امروز از میزان ۳.۶۷ غنی‌سازی اورانیوم عبور‌ خواهیم کرد و میزان غلظت بر اساس نیاز ما خواهد بود».

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه نظام حاکم بر ایران، نیز روز یکشنبه در یک نشست خبری گفت: «در گام دوم نسبت به تعهد خود در میزان درصد و غلظت غنی‌سازی اعلام عدم پایبندی می‌کنیم».

عراقچی همچنین خبر داد که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در نامه‌ای این موضوع را به فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد.

عراقچی افزود که کاهش تعهدات ایران «ممکن است به خاتمه حضور ما در برجام منجر شود».

این اعلام ایران با واکنش‌هایی از سوی غرب روبرو شد. در حالی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا به ایران نسبت به این اقدام هشدار داد، کشورهای بریتانیا، روسیه و آلمان، ایران را تهدید به «عواقب وخیم» کردند.

چین همچنین در این باره ابراز تاسف و روسیه ابراز نگرانی کرد.

توافق هسته‌ای که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم نامیده می‌شود، سال ۲۰۱۵ میان ایران و گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شده بود. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

اما دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، این توافق را که در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما منعقد شده بود، «بدترین توافق» می‌داند. از این رو ضمن اعلام خروج از توافق، دستور از سرگیری تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را صادر کرد.

دولت کنونی آمریکا بر رژیم تهران به منظور محدود کردن برنامه‌های هسته‌ای و موشکی‌اش و تغییر سیاست‌های منطقه‌ای فشار می‌آورد و تحریم‌هایی اعمال کرده است.