جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آلمان هم به آمریکا و بریتانیا پیوست؛ مرکل: شواهد قوی درباره نقش رژیم ایران در حمله به نفتکش‌ها وجود دارد

آلمان هم به آمریکا و بریتانیا پیوست؛ مرکل: شواهد قوی درباره نقش رژیم ایران در حمله به نفتکش‌ها وجود دارد

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان اعلام کرد که شواهد قوی درباره دست داشتن ایران در حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان وجود دارد.

به گزارش آسوشیتدپرس، صدر اعظم آلمان روز سه‌شنبه ۲۸ خرداد در کنفرانس خبری مشترک با رئیس جمهوری اوکراین در برلین این نکته را بیان کرد، در حالیکه در روزهای گذشته آلمان و اتحادیه اروپا شواهد برای متهم کردن ایران در این حمله‌ها را کافی نمی‌دانستند.

ایالات متحده آمریکا با انتشار تصاویر قایق سپاه در کنار یکی از نفتکش‌های حادثه دیده در نزدیکی تنگه هرمز و اعلام اینکه نظامیان ایرانی در حال جدا کردن یک مین منفجر نشده هستند تا شواهد را از بین ببرند، اعلام کرده است که جمهوری اسلامی مسئول حمله روز پنجشنبه به این دو نفتکش است.

آنگلا مرکل روز سه شنبه با اشاره به متهم کردن ایران از سوی ایالات متحده در حمله به نفتکش‌ها گفت: «ما این اقدامات را جدی میگیریم. شواهد جدی در این باره وجود دارد.»

او افزود که این موضوع آلمان را از بیان اینکه «باید هر کاری بکنیم تا وضعیت درگیری با ایران به طور صلح آمیز حل شود» باز نمی دارد.

صدراعظم آلمان همچنین در واکنش به تهدید ایران برای افزایش غنی سازی اورانیوم گفت که آلمان از ایران می خواهد که برجام را حفظ کند در غیراین صورت، مسلما پیامدهایی خواهد داشت.

صبح پنجشنبه ۲۳ خرداد، دو نفتکش که از امارات و عربستان به سمت شرق آسیا در حرکت بودند هدف حمله قرار گرفتند. چند ساعت بعد از این حمله، وزیر خارجه ایالات متحده در یک نشست خبری، جمهوری اسلامی ایران را مسئول حمله به نفتکش ها در دریای عمان دانست. آقای پمپئو گفت که ایران در تاریخ ۲۲ آوریل جهان را تهدید کرد که روند انتقال نفت در تنگه هرمز را مختل می‌کند و اکنون در جهت عملی کردن آن تهدید، تلاش می کند.

آمریکا مدارک نقش ایران در حمله به نفتکش ها را عصر پنجشنبه در اختیار شورای امنیت قرار داد.