جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » تجمع میلیونی دوستداران آیت الله هاشمی رفسنجانی مقابل دانشگاه تهران

تجمع میلیونی دوستداران آیت الله هاشمی رفسنجانی مقابل دانشگاه تهران

با وجود اعلام آغاز مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی از ساعت 8 ونیم، خیابانهای منتهی به دانشگاه تهران از ساعت 7 صبح امروز شاهد حضور مردم برای شرکت در این مراسم بود.

8:46
انتقال پیکر آیت الله هاشمی به دانشگاه تهران
ابتدا پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی به دانشگاه تهران منتقل شد .
مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی آغاز شد
9:19
حضور شخصیت‌های لشکری‌وکشوری درمراسم تشییع
در این مراسم شخصیت‌های مختلف لشکری و کشوری همچون حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه، آیت الله امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران، حجت الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، پرویز فتاح رئیس کمیته امداد، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیما، سرلشکر رحیم صفوی مشاور عالی مقام معظم رهبری، سیدرضا صالحی امیری وزیر ارشاد ، حسین هاشمی استاندار تهران، سورنا ستاری معاون علمی رئیس جمهور، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ناطق نوری رئیس دفتر بازرسی دفتر مقام معظم رهبری، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، حسین دهقان وزیر دفاع، احمد توکلی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، سردار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه، آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد، سرلشگر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، حجت الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور، محمدرضا تابش نماینده مجلس، حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، حجت الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات، محمدرضا عارف نماینده تهران، مهدی کوچک‌زاده نماینده سابق مجلس، حجت الاسلام سیدمحمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات و عضو مجمع روحانیون مبارز، حجت الاسلام مجید انصاری معاون حقوقی رئیس جمهور، حجت الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقلیت ها و اقوام، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، آیت الله موحدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز و امام جمعه موقت تهران، حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مجلس، حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد، طهماسب مظاهری رئیس کل اسبق بانک مرکزی و … حضور دارند.
9:32
حضور سینماگران در مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی
جمعی از هنرمندان و مسوولان سینمایی به خانه سینما در خیابان وصال آمده‌اند تا در مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شرکت کنند.
حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی، علیرضا تابش، مدیرعامل فارابی و سینماگرانی چون رسول صدرعاملی، علیرضا شجاع نوری، همایون اسعدیان. منوچهر شاهسواری، فرشته طائرپور، کامران ملکی، سامان مقدم و… از حاضران در این مراسم هستند.
9:55
همدردی مردم با خانواده و فرزندان آیت‌الله هاشمی
آغاز مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی/ اقامه نماز توسط رهبر معظم انقلاب/ حضور گسترده مردم و مسئولان در مراسم تشییع
جمعیت شرکت کننده در مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی با خانواده و فرزندان وی همدردی کردند.
آغاز مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی/ اقامه نماز توسط رهبر معظم انقلاب/ حضور گسترده مردم و مسئولان در مراسم تشییع
آغاز مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی/ اقامه نماز توسط رهبر معظم انقلاب/ حضور گسترده مردم و مسئولان در مراسم تشییع
محمد، محسن، مهدی و یاسر هاشمی در حاشیه مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی در میان جمعیت حضور یافتند و مردم به ابراز همدردی با آنها پرداختند. از طرفی مردم با تجمع در اطراف خودروی حامل همسر آیت الله به وی تسلیت می گفتند.
10:01
خیابان انقلاب مملو از جمعیت و شعارهای مردم بدرقه راه یار امام و رهبری
جمعیت زیادی در حال حرکت به طرف درب اصلی دانشگاه تهران هستند. ازدحام در مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی به اندازه ای است که از تقاطع خیابان دکتر غریب تا خیابان دانشگاه مملو از جمعیت است و حرکت در این مسیر به کندی و سختی انجام می شود.
پوسترها و تراکت های متنوعی در دست مردم دیده می شود، روی یکی از آن نوشته «خداحافاظ چریک پیر و مهربان»، یکی از شرکت کنندگان کاغذی بر دست داشت که روی آن نوشته بود «بدرود عالیجناب سیاست»، روی عکسی هم که تصویر هاشمی، روحانی و سید حسن خمینی را کنار هم نشان می داد، نوشته شده بود «راهت ادامه دارد». برخی از حاضرین هم شعار می دهند که «خداحافظ مرد امید و عقلانیت»
10:10
اقامه نماز بر پیکر آیت الله توسط رهبر معظم انقلاب
نماز میت توسط رهبر معظم انقلاب بر پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی اقامه شد.
همدردی مردم با خانواده آیت‌الله/ اقامه نماز توسط رهبر معظم انقلاب/ حضور گسترده مردم و مسئولان در مراسم تشییع
جمع کثیری از مردم، مسئولان لشکری و کشوری، فعالان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا پس از اقامه نماز بر پیکر یار دیرین انقلاب، امام و رهبری آماده برگزاری مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی شده اند.
10:20
وداع رهبر معظم انقلاب با رفیق دیرین
رهبر معظم انقلاب که در پیام تسلیت ارسالی برای درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی از عبارت «رفیق دیرین، و همسنگر و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامی» استفاده کرده بودند، پس از اقامه نماز با پیکر وی وداع کردند.
همدردی مردم با خانواده آیت‌الله/ اقامه نماز توسط رهبر معظم انقلاب/ حضور گسترده مردم و مسئولان در مراسم تشییع
در تصویری که از وداع رهبر معظم انقلاب با یار دیرین امام و رهبری منتشر شده است، روسای 3 قوه نیز حضور دارند.
به گزارش تابناک، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی عصر روز یکشنبه در سن 82 سالگی و به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان شهدای تجریش به ملکوت اعلی پیوست.
مراسم اقامه نماز، تشییع و خاک‌سپاری پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، از شبکه یک سیما، شبکه خبر، رادیو ایران، رادیو تهران، رادیو جوان و رادیو فرهنگ پخش شد.
 همچنین دیگر شبکه‌های سیما به تناسب، به این مراسم پرداخته و با پخش برنامه‌هایی، مروری بر مبارزات و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی داشتند.
قرار بود شبکه‌های رادیویی ایران، تهران، جوان و فرهنگ نیز مراسم نماز و تشییع را به طور زنده پوشش رسانه‌ایدهند و در مسیر تشییع نیز گزارش‌ها و گفت‌وگوهایی با تشییع‌کنندگان  داشته باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: فقدان آقای هاشمی را مردم بعدها بیشتر متوجه می‌شوند.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری در برنامه این شب‌های شبکه یک سیما آزادگی، صریح اللهجه بودن و صبر و استقامت را از ویژگی‌های شخصیتی مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دانست.

به گزارش ایسنا، مهم‌ترین اظهارات ناطق نوری را در ادامه می‌خوانید:

* هاشمی جزء معدود افراد در کشور ما بود که ظرفیت بسیار بالایی داشت. گاهی خلقم از این ظرفیت زیاد تنگ می‌شد.

* هاشمی از ریا، دوچهرگی، تملق، شرک و نفاق بدش می‌آمد و از هر کس هم این خصلت را داشت متنفر بود.

* آنچه را تشخیص می‌داد عمل می‌کرد و همان را می‌گفت و باکی هم نداشت که علیهش چیزی بگویند و کسی خوشش بیاید یا بدش بیاید. این یک دستور اسلامی است.

* مردم ما هنوز شوکه و داغ هستند. فقدان آقای هاشمی را هر چه بگذرد بیشتر احساس می‌کنند.

* یکی از خصوصیات مرحوم هاشمی این بود که صبور بود و استقامت داشت.

* آقای هاشمی هم نسبت به احکام مجتهد و مقید بود و هم نسبت به انقلاب و امام و رهبری متعبد بود.

* برخی نادان‌ها، کم‌ظرفیت‌ها یا مغرضان ذهن جمع کثیری از مردم را نسبت به مسئولان خراب کردند و این به سود مردم و نظام نیست. وقتی این گروه، آن گروه را زیر بار تهمت و اتهام و بد و بیراه بکشاند مردم بدبین می‌شوند. مردم به اجماع مرکب می‌رسند و به کل نظام و انقلاب و اسلام بی‌اعتماد می‌شوند.

* امام از دنیا رفت. همه مضطرب بودیم که اگر این اسطوره تاریخ از دنیا برود انقلاب و نظام چه می‌شود. خبرگان جمع شدند و آقای هاشمی به عنوان رئیس خبرگان ناگهان جمله‌ای می‌گوید. این خدمت و تدبیر کمی است از جانب این مرد فداکار و خداپرست؟ تا قیامت اگر نسبت به این نعمت شاکر باشیم و بر او رحمت بفرستیم کم است. خبرگان می‌رفت به سمت رهبری شورایی اما یک‌باره یادآوری می‌کنند جلسه‌ای را که خدمت امام رسیدند و از مرحوم حاج‌احمدآقا هم کد می‌آورند.

* ایشان روزی به ما گفت گاهی سحر که بیدار می‌شوم برای نماز، قدری روی تخت می‌نشینم. در همین چند لحظه فکر می‌کنم اگر خدای ناکرده خبر برسد که مقام معظم رهبری خوابید و بیدار نشد، انقلاب چه می‌شود؟ به محض اینکه این فکر به مغزم می‌رسد، به قدری مضطرب می‌شوم که بلند می‌شوم، فشارم می‌افتد و زمین می‌خورم زیرا مانند ایشان را نداریم. این عشق به رهبری شعار و تملق نیست.

* وقتی اخلاق از جامعه رخت بربندد، خدا کم شود و ایمان سست شود، همین می‌شود. ما مرده‌پرستیم. وقتی دیشب رفتم و چهره‌ آقای هاشمی را دیدم بی‌اختیار نتوانستم خودم را نگه دارم چون تمام بی‌مهری‌ها، توهین‌ها، تهمت‌ها و کژاندیشی‌ها را که گروهی نسبت به ایشان روا داشتند لحظه‌ای در ذهنم مرور شد. هم دیروز و هم امروز که رقتم جماران، منقلب شدم. منقلب شدنم از این نیست که ایشان درگذشت چون انسان‌ها به هر حال می‌میرند. جفا این است که هیچکس را به این اندازه اذیت نکردند. چرا؟ مگر ما مسلمان نیستیم؟

* من واژه نفوذی را زیاد قبول ندارم. خودمانیم. چرا فرافکنی کنیم؟ با تنگ‌نظری نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم.

*هاشمی تا بود این همه صحبت‌ها کردند، حالا تجلیل می‌کنیم. صدا و سیما در شش شبکه هم از هاشمی بگوید بسیار خوب است اما او رفت. تا هستیم قدر هم را بدانیم.

* تا که بودیم نبودیم کسی،

کشت ما را غم بی همنفسی /
تا که رفتیم همه یار شدند،
خفته‌ایم و همه بیدار شدند /
قدر آیینه بدانیم چو هست،
نه در آن وقت که افتاد و شکست.