سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » رضا علیجانی: محمد هاشمی نیز در باره علت مرگ برادرش تردید کرد

رضا علیجانی: محمد هاشمی نیز در باره علت مرگ برادرش تردید کرد

بلافاصله بعد از مرگ آقای هاشمی رفسنجانی شنیده هایی از قول همسر و برخی فرزندانش (مهدی و فائزه) در رابطه با ابهام و تردید در باره علت مرگ وی به گوش می رسید. شایعاتی که بعدا به تحقق پیوست و فائزه هاشمی به صراحت تردیدش را (از جمله در مصاحبه با حسین دهباشی) مطرح کرد.

فرزند دیگر هاشمی یعنی فاطمه که همواره مواضع سیاسی معتدلی داشته نیز از همان ابتدا (از جمله در مصاحبه با ایسنا) گفت که که پدرش یک هفته پیش از درگذشتش از سوی یک پزشک ایرانی مقیم آمریکا معاینه شده و کاملا سالم بوده است.

محمد هاشمی برادر کوچکتر علی اکبر هاشمی اما به همین خبرگزاری گفته بود که که برادرش نه «ترور» شده و نه دچار «خفگی»، بلکه علت مرگ او «ایست قلبی» بوده است.

شاید فاطمه هاشمی در همین رابطه بود که در مصاحبه با همان خبرگزاری به صورت غیرمستقیم اشاره کرده بود که اظهار ‌نظر نزدیکان خانواده هاشمی رفسنجانی درباره علت مرگ او «دقیق» نیست. وی همچنین افزوده بود «هیچ مشکل و ناراحتی قلبی در پدرم وجود نداشت و ایشان از نظر جسمی خیلی از فرزندانشان قوی‌تر بودند».

اینک اما محمد هاشمی در آخرین مصاحبه اش با روزنامه شهروند (شنبه 25 آذر96) گفته است که مرگ برادرش «بسیار غیرمترقبه و غیرعادی» بوده و افزوده است:«علت مرگ را در بیمارستان ایست قلبی اعلام کردند، ولی علت ایست قلبی را کسی اعلام نکرد. هنوز هم کسی اعلام نکرده که علت ایست قلبی چه بوده. روزهای نخست که ما و اعضای خانواده حالت عادی نداشتیم، یعنی من تعادلی نداشتم و حالت شوک بسیار بدی به من وارد شده بود و طبعا نمی‌توانستم خیلی در این نوع مسائل بررسی و تعقل کنم. وقتی پزشکان گفتند ایشان ایست قلبی داشتند، من هم که در بیمارستان بالای سر اخوی بودم اعلام کردم علت ایست قلبی بوده، اما علت ایست قلبی مشخص نشد».

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا پیگیری نکردید؛ گفته است: «جوابی نگرفتیم، یعنی جواب پزشکی یا علمی از این قضیه نگرفتیم که ببینیم علت ایست قلبی چه بوده است، چون کالبدشکافی هم انجام نشد، بنابراین برای ما علت ایست قلبی نامشخص است. به ما رحلت آیت‌الله را به دلیل ایست قلبی اعلام کردند، اما این‌که علت ایست قلبی چه بود؟ آن را هنوز نمی‌دانیم.» وی همچنین اضافه کرده است:«اخوی روز یکشنبه مرحوم و سه‌شنبه دفن شدند، در این دو روز شرایطی نداشتیم که بتوانیم دنبال علت این موضوع برویم. بعد از این‌که ایشان هم دفن شدند، بعضی از امکانات از دست رفته بود، بالاخره اگر کالبدشکافی می‌شد و علت خاصی داشت، مشخص می‌شد، اما ما راهی برای پیگیری نداشتیم که بتوانیم این کار را انجام دهیم.»

حال به نظر می رسد نظر محمد هاشمی نیز حداقل به نظر ابهام و تردید در علت مرگ هاشمی از سوی دیگر اعضای خانواده هاشمی نزدیک شده است. علت تردید فردی چون محمدهاشمی در این رابطه چیست؟ متاسفانه به علت بسته بودن فضای رسانه ای برای پیگیری این امور در ایران (که در هر کشوری با مطبوعات آزاد با پیگیری اصحاب رسانه بالاخره به سرانجامی ولو نسبی می رسد)، شرایط برای رسیدن به پاسخ این سئوالات در ایران فراهم نیست.

اما آیا محمد هاشمی بر این موضع خواهد ماند یا همچون وزیر بهداشت بعد از مدتی آن را تکذیب خواهد کرد؟ وزیر بهداشت نیز در همان روزهای اول گفته بود که هم در تشخیص «سکته قلبی» و هم در رساندن هاشمی به بیمارستان «تاخیر» وجود داشته است. وی بعدا این سخنان را تکذیب کرد.

و آیا پرونده مرگ هاشمی نیز دچار همان سرنوشتی خواهد شد که وصیت نامه اش شده است؟ در تاریخ ایران از جمله تاریخ معاصر ایران از این گونه پرونده ها کم نبوده است. مرگ سید احمد خمینی و سعید امامی دو نمونه مهم از این نوع پرونده ها هستند.