جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » از انکار گرسنگی در سال ۹۰ تا گورخوابی در سال ۹۵

از انکار گرسنگی در سال ۹۰ تا گورخوابی در سال ۹۵

گورخوابی از سال‌ها پیش در ایران رواج داشت و پدیده نوظهوری هم نیست. اما روزی روی گورخوابی سرپوش گذاشته شد که در این مملکت بالا‌ترین مقام اجرایی کشور به دوربین خیره شده و خطاب به مردم مدعی شد که ایران تنها کشوری در جهان است که در آن هیچ خانواده‎ای گرسنه نیست.
دیدن تصاویر گورخواب‌ها اگر تکان دهنده است به دلیل فقر، گرسنگی، اعتیاد یا نداشتن لباس گرم و مناسب نیست. اگر گورخوابی وجدان عمومی و حتی وجدان دولت مردان (به معنای عام دولت) را به درد می‌آورد، به دلیل پذیرفتنن مرگ از ترس مرگ است. آدمهایی که در گورستان می‌خوابند، پیش از آنکه مرگ به سراغشان بیاید برای نجات از بی‌سرپناهی در قبرستان می‌خوابند.
این درحالی ست که گورخوابی از سال‌ها پیش در ایران رواج داشت و پدیده نوظهوری هم نیست. اما روزی روی گورخوابی سرپوش گذاشته شد که در این مملکت بالا‌ترین مقام اجرایی کشور به دوربین خیره شده و خطاب به مردم مدعی شد که ایران تنها کشوری در جهان است که در آن هیچ خانواده‎ای گرسنه نیست.
محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق، در ۲۶ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۰ در گفت‌وگوی به صورت مستقیم از نهاد ریاست‌جمهوری درباره عملکرد دولت در حوزه‌های مختلف و به ویژه هدفمندی یارانه‌ها با مردم سخن گفت در بخشی از اظهاراتش مدعی شد: «می‌‎توانیم با افتخار اعلام کنیم شاید تنها کشور روی زمین، (احتمال دارد یکی دو کشور اروپایی کوچک هم باشند) که مردم آن گرسنه نیستند هستیم. یعنی مردم به اندازه پوشاک و غذا پول در اختیار دارند. این اتفاق بزرگی در جمهوری اسلامی ایران است. این موضوع اگر ۲۰ تا ۳۰ سال ادامه پیدا کند ۵۰ سالی که یارانه‎‌ها نامتعادل توزیع شده بود جبران می‌‎شود و فاصله طبقاتی کم می‌‎شود.»
رویداد