شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » سخنگوی حماس بامداد روز شنبه ۳۰ تیر از توافق این گروه با اسرائیل برای برقراری آتش بس در غزه خبر داد

سخنگوی حماس بامداد روز شنبه ۳۰ تیر از توافق این گروه با اسرائیل برای برقراری آتش بس در غزه خبر داد

فوزی برهوم، سخنگوی حماس به رویترز گفته است: با تلاش مقام‌های مصری و سازمان ملل، دو طرف به توافق رسیدند تا به دوران آرامش بین اسرائیل و فلسطینی‌ها بازگردند.

مقام‌های اسرائیل در این باره اظهار نظری نکردند اما سخنگوی ارتش می‌گوید از نخستین ساعت‌های شنبه، هیچ عملیات نظامی در نوار غزه انجام نشده است.

روز جمعه به دنبال کشته شدن یک نظامی اسرائیلی توسط تک تیراندازان فلسطینی، ارتش اسرائیل حملات وسیع هوایی به غزه را از سر گرفت.

رسانه‌های اسرائیل نیز گزارش داده بودند که جنگنده های این کشور از عصر جمعه حملات گسترده هوایی به نقاط مختلف غزه انجام دادند.

همزمان با حملات هوایی، توپخانه زمینی ارتش اسرائیل نیز نقاطی را در غزه زیر آتش گرفت. اسرائیل گفته بود که هدف ها، مراکز وابسته به حماس هستند.

سخنگوی ارتش اسرائیل، شلیک خمپاره از غزه در عصر جمعه را عامل وخیم تر شدن بحران توصیف کرد.

حملات هوایی اولیه اسرائیل در شامگاه جمعه دستکم سه کشته برجای گذاشت؛ بر اساس گزارش منابع فلسطینی از غزه، دو تن در بخش شرقی خان یونس در جنوب باریکه غزه و نفر سوم در الرفح در جنوب غزه کشته شدند. برخی از گزارش های تایید نشده حاکی از کشته شدن پنج فلسطینی در این حملات است.

رسانه های عربی در همین حال تایید می کنند که مراکز استقرار گردان های عزالدین القسام، شاخه نظامی حماس؛ هدف قرار گرفته اند.

تنش میان اسرائیل و حماس در یک هفته اخیر تشدید شد؛ حملات هوایی وسیع اسرائیل علیه غزه اول هفته، بعد از زخمی شدن یک نظامی دیگر اسرائیلی بشدت در جریان بود؛ اما چند روز بعد از آن، تنش تا حدی کاهش یافته بود.

اسرائیل بادباک پرانی های تظاهرکنندگان غزه را که به آن سیستم محترقه وصل می کنند و فرود آن در دوره اخیر، خسارات سنگینی به مزارع کشاورزی اسرائیل وارد کرده است، «ترور بادبادکی» نامیده و گفته است که حماس تظاهرکنندگان را به استفاده از این وسیله تشویق می کند.