جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » درخواست عفو بین‌الملل برای لغو حکم اعدام احمدرضا جلالی، پژوهشگر ایرانی مقیم سوئد

درخواست عفو بین‌الملل برای لغو حکم اعدام احمدرضا جلالی، پژوهشگر ایرانی مقیم سوئد

به گزارش شبتاب نیوز پس از انتشار خبر صدور حکم اعدام برای پروفسور احمد رضا جلالی و انتشار فایل صوتی اعتراض ایشان به این حکم ظالمانه توسط شبکه جهانی «در تی وی» سازمان عفو بین الملل سریعا واکنش نشان داد و روز دوشنبه اول آبان ماه از حکومت ایران خواست که فورا حکم اعدام پروفسور احمدرضا جلالی، پژوهشگر ایرانی مقیم سوئد را لغو کند.

عفو بین الملل می گوید، احمدرضا جلالی پس از شکنجه های روحی و اعتراف به اعمالی که مرتکب نشده و در  دادگاهی ناعادلانه به اعدام محکوم شده است.

فیلیپ لوتر، مدیر تحقیقات خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین الملل،گفته است: احمدرضا جلالی در محکمه ای کاملا غیرمنصفانه و ناعادلانه به اعدام محکوم شده است و این نه تنها نشان می دهد که مقام های ایرانی همچنان عزم جدی برای استفاده از مجازات اعدام دارند، بلکه از منظری کاملا تحقیر آمیز به اجرای قانون می نگرند.

مدیر تحقیقات خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین الملل تاکید کرده است: هیچ گاه شواهدی که نشان دهد آقای جلالی به کاری به جزکار دانشگاهی مشغول بوده، ارائه نشده است. چنانچه او به خاطر استفاده مسالمت آمیز از حق خود برای آزادی بیان، ارتباط با دیگران و تجمع از جمله از طریق اشتغال به کار دانشگاهی محاکمه و محکوم شده است، مقام های (ایران)می بایست او را فورا و بدون قید و شرط آزاد کنند و همه اتهامات وارده را لغو کنند.

سازمان عفو بین الملل به فایل صوتی صدای احمد رضا جلالی که توسط شبکه جهانی «در تی وی» منتشر شده استناد کرده است،که در آن پروفسور جلالی می گوید،در دورانی که در انفرادی بوده دو بار بازجویان او را مجبور کرده اند که در برابر دوربین بیانیه هایی حاوی «اعترافات»را بخواند.

احمدرضا جلالی، از سال ۱۳۸۸ ساکن سوئد بود، و در این کشور مدرک اقامت دائم داشت. او در حوزه مدیریت بحران پژوهش و فعالیت می‌کرد و در دانشگاه کارولیسنکا، نزدیک استکهلم به کار مشغول بود. او از پنجم اردیبهشت ماه سال گذشته به اتهام «جاسوسی» و «همکاری با دولت متخاصم» در زندان به‌سر می‌برد. جلالی در سال‌های گذشته به دعوت نهادهای آموزشی و دانشگاهی، به ایران سفر کرده بود.

احمدرضا جلالی استاد و پژوهشگر معتبرترین مرکز تحقیقات مدیریت بحران اروپا (جزء ۵ مرکز برتر دنیا)، پژوهشگر دانشگاه کارولینسکا (مرکز نوبل پزشکی وجزء ۱۰ دانشگاه برتر علوم پزشکی دنیا)، دارای بیش از ۴۰ مقاله انگلیسی و۵ کتاب مرجع انگلیسی، مجری و همکار بیش از ۳۰پروژه های تحقیقاتی خارجی، دارای بیش از صد سخنرانی و سمینار وکارگاه داخلی، بیش از دویست سخنرانی و سمینار وکارگاه داخلی، بیش از ۵۰ پروژه تحقیقاتی داخلی، استاد راهنمای بیست دانشجوی دکترا و فوق لیسانس خارجی، برنده جایزه دوم تحقیقاتی خودکفایی سپاه، جایزه برت تحقیقاتی از سپند، و جایزه برتر مدیریتی بحران پزشکی از انجمن اتحادیه اروپامی باشد.

این دانشمند ایرانی به دلایل واهی از تاریخ ۲​/۵/ ۱۳۹۵ در زندان اوین محبوس می باشد، که بیش از ۵ ماه از مدت حبس خود را در سلول انفرادی به سر برده است.

پرونده احمد رضا جلالی بهمن ۱۳۹۵ به شعبه ۱۵دادگاه انقلاب ارجاع شد، و با فشارهای زیاد قاضی صلواتی برای عزل وکیل خود «زینب طاهری» نهایتا در کشمکش میان دادگاه وپرفسور جلالی و به خواسته شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، دبیر دریابیگی به عنوان وکیل دوم در پرونده اعلام وکالت نمود.

اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده احمد رضا جلالی، «استاد و پژوهشگر دو تابعیتی ایرانی سوئدی» در شعبه ۱۵دادگاه انقلاب اسلامی با ریاست قاضی صلواتی مورخ ۳۱​/۶/ ۱۳۹۶، دومین جلسه دادگاه نیز دوم مهرماه ۱۳۹۶ تشکیل شد، و در نهایت حکم اعدام آقای جلالی مورخ ۷​/۲۹/ ۱۳۹۶ به وکیل وی دبیر دریابیگی ابلاغ گردید.

خانم زینب طاهری، وکیل احمدرضا جلالی،به عفو بین الملل گفته است،احمدرضا جلالی به اتهام «افساد فی الارض» به اعدام محکوم شده است.