پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » نامه همسر احمدرضا جلالی به روحانی: تا دیر نشده، هیات بیطرفی را برای بررسی «نقض حقوق شهروندی همسرم» تشکیل دهید

نامه همسر احمدرضا جلالی به روحانی: تا دیر نشده، هیات بیطرفی را برای بررسی «نقض حقوق شهروندی همسرم» تشکیل دهید

ویدا مهران نیا همسر احمدرضا جلالی، دانشمند و پزشک ایرانی که بیش از بیست ماه است گرفتار چنگال ضابطان قوه قضائیه است، در نامه‌ای به رئیس جمهور حسن روحانی، از وی خواسته است، تا دیر نشده، هیات بیطرفی را برای بررسی «نقض حقوق شهروندی آقای جلالی» توسط وزارت اطلاعات تشکیل دهد.

ویدا مهران‌نیا در این نامه خظاب به حسن روحانی می‌نویسد: «همزمان عملکرد تعدادی بازجوی وزارت اطلاعات در دولت جنابعالی در همدستی با قاضی صلواتی و صداوسیما نسبت به پخش فیلم نمایشی و ضدونقیض از همسر بی‌دفاع‌‌ام دکتر احمدرضا جلالی پزشک و متخصص بحران‌های حوادث طبیعی، حکایت دیگری از نقض آشکار حقوق شهروندی وی، کودکانمان، مادر پیر و دل‌شکسته وی و اینجانب در آن دستگاه امنیتی مهم دارد.»

در اعترافات تلویزیونی پخش شده از احمدرضا جلالی که توسط بخش ضدجاسوسی وزارت اطلاعات ایران تهیه شده، عنوان شده که او در یکی از کشورهای اروپایی توسط فردی جذب شده و برای موساد اطلاعات می‌فرستاده است.

اما تنها یک روز پس از انتشار این فیلم از صدا و سیما، دکتر احمد رضا جلالی در یک فایل صوتی که توسط منابع خبری شبکه جهانی «دُرّ تی وی» در زندان اوین در اختیار خبرنگار «دُرّ تی وی» قرار گرفت، و بصورت گسترده منتشر شده، در ۱۱ مورد تمامی ادعاهای وزارت اطلاعات در ارتباط با اتهام جاسوسی به وی را رد کرد و گفت؛ فیلم منتشر شده از صدا وسیما یک فیلم مونتاژ شده و سراسر کذب است. بخشهایی از صحبتهای من را بریده و آنطور که خواسته اند به هم وصل کرده اند تا حقایق را کاملا وارونه جلوه دهند، اگر این فیلم بطور کامل پخش می شد تمامی اتهامهایی که وزارت اطلاعات در مورد جاسوسی به من وارد کرده است، خود به خود نقض می گشت.

احمدرضا جلالی در فایلی صوتی که توسط شبکه جهانی «در تی وی» منتشر شد، می‌گوید اعترافات وی تحت فشار بوده و هیچگونه دسترسی به وکیل یا بازپرس نداشته است.

احمد رضا جلالی در این فایل صوتی می‌گوید در فیلمی که از تلویزیون پخش شده، جواب او به کسانی که خود را «عوامل خارجی» معرفی کرده‌اند، نیامده است.

وی می‌گوید درخواست این ماموران برای ارائه اطلاعات را به کل رد کرده است اما در این فیلم این قسمت حذف شده است. احمدرضا جلالی هرگونه همکاری، دادن اطلاعات دانشمندان هسته‌ای، یا اطلاعات حساس دیگر به سرویس‌های امنیتی خارجی و موساد را قویاً رد کرده است.

همسر احمد رضا جلالی در بخشی از این نامه به رئیس جمهور میگوید: «جنابعالی به درستی فرمودید وزرا هر شش ماه یکبار به من و هر سال یکبار باید به مردم درباره نحوه اجرای حقوق شهروندی گزارش بدهند. با توجه به در خطر بودن جان همسرم از جنابعالی خواهشمندم در اسرع وقت دستور فرمایید ضمن خلع بازجویان خاطی و برحذر داشتن آنان از دخالت و فشار به دستگاه قضایی در ادامه رسیدگی و درخواست اعاده دادرسی چنین گزارشی از سوی هیاتی بیطرف و منتخب جنابعالی از عملکرد بازجویان وزرات اطلاعات در دولت جنابعالی در پرونده همسرم تهیه و در اختیارتان برای تصمیم‌گیری قرار دهند…»

ویدا مهران نیا در ادامه می گوید، بازجویان وزارت اطلاعات همسرم را در انفرادی بند ۲۰۹ به آزار و اذیت کودکانمان تهدید کرده‌ تا تحت فشار با «تقطیع مطالب جعلی و دروغین» فیلم «تیشه بر ریشه» را تهیه کنند، و در صورت تحقیق و تفحص در این ارتباط متوجه می‌شوید که «محافلی» در وزارت اطلاعات هستند که «تیشه به ریشه برنامه و منشور حقوق شهروندی و بی‌اعتبار کردن» وعده‌های شما می‌زنند.

خانم مهران نیا افزود؛ به‌عنوان شهروند ایرانی که به جنابعالی دوبار رای‌ داده‌ام از شما می‌خواهم به وعده خود مبنی بر اجرای حقوق شهروندی آن هم در حوزه دولت خود یعنی عملکرد تعدادی بازجوی وزارت اطلاعات در قربانی نمودن همسرم و بازی با جان وی و سرنوشت فرزندان و خانواده وی رسیدگی نمایید.

ویدا مهران‌نیا در پایان نامه خود به حسن روحانی گفت: «به‌عنوان فرزند خطه آذربایجان» شهادت می‌دهد که احمدرضاجلالی «هیچگاه حاضر به ذره‌ای خیانت به وطنمان نشده و جاسوسی به نفع هیچ کشور خارجی» نکرده است.

پروفسور احمد رضا جلالی، پزشک و پژوهشگر ساکن سوئد در رشته مدیریت بحران در دانشگاههای بلژیک، سوئد و ایتالیا تدریس کرده است، او در سالهای اخیر به دعوت نهادهای علمی و پژوهشی و برای شرکت در برنامه های تحقیقاتی و آموزشی به ایران سفر می کرد، که در آخرین سفر در تاریخ پنجم اردیبهشت ۱۳۹۵ در تهران بازداشت و زندانی شد اما خبر بازداشت او تا پیش از دی ماه همان سال درز نکرد.