شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » رئیس کمیته خارجی سنای آمریکا: اعلام توافق بر سر تحریم ایران و روسیه پیش‌ از موقع بود

رئیس کمیته خارجی سنای آمریکا: اعلام توافق بر سر تحریم ایران و روسیه پیش‌ از موقع بود

 

یک مقام سنای آمریکا خبر توافق نهایی بر طرح تشدید تحریم ایران، روسیه و کره شمالی را پیش از موقع توصیف کرده است.

سناتور باب کورکر، رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، در مصاحبه با خبرنگاران از انتشار گزارش‌هایی در مورد توافق اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا بر سر طرح تشدید تحریم ایران و روسیه انتقاد کرده و گفته است که “هنوز برای تصویب این طرح باید کارهایی انجام گیرد.”

سناتور کورکر در عین حال افزوده که انتظار دارد “اختلاف بر سر این طرح” به سرعت مرتفع شود.

وی گفت: “روند تصویب طرح هنوز تکمیل نشده اما احساس کلی این است که به سوی نقطه مناسبی در حرکت است.” وی افزود که یکی از موضوعاتی مورد بررسی افزودن بخش دیگری به این طرح در مورد تشدید تحریم کره شمالی است.

روز شنبه برخی اعضای ارشد جناح‌های دموکرات و جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان و اعضای دموکرات مجلس سنای آمریکا اعلام کردند که دو مجلس بر سر تصویب طرح موسوم به “قانون مقابله با اقدامات بی‌ثبات ساز ایران” به توافق رسیده‌اند. این طرح از دو بخش مربوط به تشدید تحریم ایران و روسیه تشکیل یافته است. 

دونالد ترامپ در جلسه مشترک کنگره – رئیس جمهوری پس از بررسی طرح کنگره در مورد حمایت از آن تصمیم خواهد گرفت

بخش مربوط به ایران ضمن تشریح راهکارهایی برای “مقابله با تهدیدهای” جمهوری اسلامی علیه امنیت و ثبات کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، وضع تحریم‌های جدیدی را در ارتباط با برنامه موشک بالستیکی، نقض حقوق بشر شهروندان ایرانی و “فعالیت‌های مرتبط با تروریسم” سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیش‌بینی کرده است. این طرح به خصوص تصریح دارد که کل سپاه پاسداران و نه صرفا نیروی قدس وابسته به آن در “اقدامات بی‌ثبات ساز و تروریستی” در منطقه دست دارد و باید هدف تنبیه قرار گیرد.

این طرح روز ١٥ ژوئن با آراء ۹۸ سناتور از ۱۰۰ عضو مجلس سنای آمریکا به تصویب این مجلس رسید و برای بحث و رای‌گیری به مجلس نمایندگان کنگره ارسال شد اما رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان بخش‌هایی از این مصوبه را با بندهایی از قانون اساسی ایالات متحده مربوط به وظایف متفاوت دو مجلس مغایر دانست و تصویب آن را به رفع این ایرادات موکول کرد. 

در طرح مصوب سنای آمریکا سپاه پاسداران هم به ارتباط با “تروریسم” متهم شده و هدف تحریم قرار گرفته است

برخی سناتورهای دموکرات اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان را به بهانه‌جویی متهم کردند و گفتند که تعلل آنان در تصویب این طرح به دلیل موضعگیری دولت در مورد بخش مربوط به تحریم روسیه بوده است. دولت دونالد ترامپ نظر مساعدی نسبت به جمهوری اسلامی ندارد و بعید است بخش مربوط به تشدید تحریم ایران با مخالفت دولت مواجه شده باشد.

اگرچه دولت کنونی آمریکا با تایید عمل جمهوری اسلامی به “متن برجام” همچنان به لغو تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران پایبند است اما مقامات آمریکایی از زمان امضای توافق هسته‌ای تصریح کرده‌اند که تغییری در روابط دو کشور بروز نکرده و در نتیجه، ایالات متحده خود را ملزم به لغو یا خودداری از وضع تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران نمی‌داند. درمقابل، مقامات جمهوری اسلامی ضمن تاکید بر لزوم ادامه خصومت با آمریکا، تاکید داشته‌اند که ایالات متحده باید در واکنش به قبول برجام از سوی ایران، تمامی تحریم‌ها را مورد تجدید نظر قرار دهد و در هر حال از وضع هر نوع تحریم جدیدی خودداری ورزد.

با توجه به موضعگیری دولت آمریکا در مورد ایران، قاعدتا نگرانی دولت آن کشور و جناح جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان به بخش مربوط به تحریم روسیه مربوط بوده است. آقای ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را ستود و از بهبود روابط و همکاری با آن کشور در برخی زمینه‌ها سخن گفت. همچنین، در حالیکه ماجرای ارتباط روسیه با انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ همچنان در معرض توجه قرار دارد، وضع تحریم‌هایی علیه روسیه به اتهام دخالت در انتخاباتی که به ریاست جمهوری دونالد ترامپ منجر شد قاعدتا به بهبود موقعیت رئیس جمهوری در افکار عمومی کمکی نخواهد کرد.

روز دوشنبه، سارا ساندرز، سخنگوی دفتر رئیس جمهوری آمریکا گفت که آقای ترامپ این موضوع را بررسی خواهد کرد که آیا طرح جدید شامل “بهترین نتیجه” برای مردم آمریکا خواهد بود یا نه و سپس در مورد حمایت از آن تصمیم‌گیری خواهد کرد. برای تبدیل این طرح به قانون، لازم است متن آن پس از تصویب نهایی در کنگره، به امضای رئیس جمهوری برسد.