شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اسرائیل بلندی‌های جولان در سوریه را هدف حمله هوایی قرار داد.

اسرائیل بلندی‌های جولان در سوریه را هدف حمله هوایی قرار داد.

رسانه‌های اسرائیل در گزارش‌های خود در مورد این حمله نوشتند، این کشور یک خمپاره‌انداز ارتش بشار اسد را در بخش شمالی جولان سوریه به عنوان منبع شلیک خمپاره شناسایی کرده بود و جنگنده اسرائیلی این خمپاره‌انداز را هدف قرار داد.

اما شبکه لبنانی المیادین که با حکومت سوریه و حزب الله همسو است، گزارش داده که حمله اسرائیل «فوج جولان» یکی از گروه‌های شبه نظامی حامی «جبهه مقاومت» و حامی بشار اسد را هدف قرار داد.

با این حمله، اسرائیل انجام چهار حمله در کمتر از یک هفته اخیر به سوریه را تایید کرده است.

اسرائیل می‌گوید در این چند روز در مجموع ۱۶ خمپاره و نارنجک به این کشور اصابت کرده و هر چند آسیب جانی نداشته اما حکومت سوریه مسئول شناخته می‌شود.

سوریه دوشنبه گذشته نسبت به ادامه این حملات به اسرائیل «هشدار» داده بود.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در روزهای گذشته گفت، کشورش هر گونه اصابت خمپاره یا نارنجک را، حتی اگر بخشی از جنگ داخلی سوریه باشد، تحمل نخواهد کرد.

نتانیاهو افزوده بود، «اسرائیل با قدرت بر جولان تسلط دارد و کسی نباید جرات عبور از خطوط قرمز امنیت اسرائیل را داشته باشد».

معارضین «فتح‌الشام» در روزهای گذشته نبردهای شدیدی با نظامیان بشار اسد و حامیان حکومت دمشق در استان القنیطره در نزدیکی مرزهای اسرائیل، برای به دست گرفتن کنترل این منطقه داشته‌اند.

همزمان، یولی ادلشتاین رییس کنست گفته که اسرائیل نگران است ادامه تنش میان آمریکا و روسیه، مرزهای اسرائیل با سوریه را نیز ناامن کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای ادلشتاین این «نگرانی» را روز پنجشنبه در دیدار با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در مسکو بیان کرد.

رییس کنست اسرائیل به آقای لاوروف گفته است که کشورش با «حضور نظامی ایران در سوریه نیز کنار نخواهد آمد».

«نماد ستاره داوود هدف آزمایش موشکی ایران بود»

در همین حال، اسرائیل مدعی شد که ایران در یکی از آزمایش‌های موشکی ماه‌های گذشته‌اش نماد ستاره داوود را به عنوان هدف تعیین کرد.

دانی دنون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل روز چهارشنبه این اقدام جمهوری اسلامی ایران را «نفرت‌انگیز» و عملی «غیر قابل قبول» نامید.

سفیر اسرائیل تصاویر ماهواره‌ای از یک آزمایش موشکی ایران را که مربوط به شش ماه پیش است، به عنوان «سند» ضمیمه کرده است.

در این تصویر ماهواره‌ای، در کنار گودالی که قرار بوده موشک «قیام» به آن اصابت کند، «نماد ستاره داوود» روی زمین ترسیم شده بود تا دقت هدف‌گیری موشک اندازه‌گیری شود.

آقای دنون گفت: ایران با آزمایش موشکی خود قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را زیر پا می‌گذارد و با بی‌حرمتی به نماد قوم و دین یهود، یک عمل «نفرت‌انگیز» مرتکب می‌شود.

سفیر اسرائیل افزوده است، وقتی ایران چنین کاری می‌کند، به روشنی نشان می‌دهد که می‌خواهد به اسرائیل ضربه بزند.

دانی دنون همچنین سیاست جمهوری اسلامی ایران در حمایت از حکومت بشار اسد در سوریه و حزب‌الله لبنان را ادامه «حمایت‌های ایران از تروریسم در منطقه و جهان» نامیده است.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در تازه‌ترین گزارش خود در مورد اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از ایران خواست، برای جلوگیری از تشدید تنش، از آزمایش‌های موشکی بیشتر دست بردارد.