سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
صفحه اول » حقوق بشر » برگزاری جلسه «بررسی وضعیت اقلیت‌های دینی و زندانیان عقیدتی در ایران» توسط «انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر» و «گروه همکاری ایران در آزادی بین‌المللی ادیان»

برگزاری جلسه «بررسی وضعیت اقلیت‌های دینی و زندانیان عقیدتی در ایران» توسط «انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر» و «گروه همکاری ایران در آزادی بین‌المللی ادیان»

جلسه‌ای برای بررسی وضعیت اقلیت‌های دینی و زندانیان عقیدتی در ایران از سوی «انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر» و «گروه همکاری ایران در آزادی بین‌المللی ادیان» روز دوشنبه ۲۶ خرداد برگزار شد.

در این جلسه که به شکل ویدئو کنفرانس برگزار شده بود، آقای حمید قره گزلو نماینده «انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر» گرداننده میزگرد بود، و شیرین عبادی برنده جایزه صلح حقوق بشر، فرهاد ثابتان از جامعه جهانی بهائیان، منصور برجی از ماده ۱۸، شارون نظریان از اتحادیه جهانی علیه افترا، و ابراهیم احراری سخنرانان این جلسه بودند.

شیرین عبادی طی سخنانی در مورد سرکوب اقلیت‌های دینی در ایران گفت: «نباید فکر کنیم که فقط غیرمسلمانان در ایران سرکوب می‌شوند. سنی‌ها همین وضعیت را دارند. برای مثال مسجد خود را در تهران نمی‌توانند بنا کنند. باید یادآوری کنم هرکسی که دیدگاه متفاوتی از نظام داشته باشد، با شکنجه و زندان روبرو می‌شوند. دروایش گنابادی نمونه دیگر آن است. صوفی‌ها مردمی سیاسی نیستند ولی آن‌چه بر سر آن‌ها آمده این است که خیلی از آن‌ها برای مدتی طولانی به زندانی افتاده‌اند.»

خانم عبادی افزود: «مشکل حضور میانه‌روها یا تندروها در قدرت نیست، مشکل ساختار قدرت است. برای بهبود اوضاع، قانون اساسی باید تغییر و به روز شود.»

فرهاد ثابتان در سخنان خود گفت: «سرکوب بهائیان در ۴۱ سال گذشته جریان داشته و مدام تشدید شده است. قانون اساسی ایران بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد و تعقیب قضایی بهائیان در ایران برنامه‌ریزی شده و سازماندهی شده است. بهائیان از حق زندگی، آزادی عقیده، حق مالکیت، حق آموزش و دیگر حقوق اساسی محروم هستند. بیش از ۲۰۰ بهایی از زمان انقلاب اسلامی تاکنون در ایران اعدام شده‌اند.»

شارون نظریان از اتحادیه ضد افترا هم در سخنانی گفت: «ایران بزرگترین حامی تروریسم در جهان است و ما با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا هم‌ عقیده‌ایم که جمهوری اسلامی، بزرگترین یهودی‌ستیز جهان هم هست. تشکیلات رسانه‌ای تحت فرامین خامنه‌ای با زبان تحقیر، یهودیان، اسرائیل و آمریکا را در گسترش ویروس کووید-۱۹ مقصر معرفی می‌کنند.»

ابراهیم احراری نیز در بخشی از سخنان خود گفت: «طبق قانون اساسی ایران، سنی‌ها هیچ‌گونه حقی برای کسب مناصب دولتی بالا ندارند و نمی‌توانند برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شوند. هنوز جامعه اهل سنت نمی‌تواند در تهران مسجد بسازد.»

منصور برجی از سازمان «ماده ۱۸» هم افزود: «سیاست‌های اجرایی جمهوری اسلامی ایران برای سرکوب مسیحیان بر پایه اتهام‌هایی چون تشویش اذهان عمومی و برهم زدن امنیت ملی اقدام می‌کند. نوکیشان مسیحی با سرکوب و تعقیب روبرو هستند. مسیحیان به ویژه کسانی که تازه گرایش پیدا کرده‌اند، از حقوق اساسی خود محروم می‌شوند.»

در پایان این جلسه حاضران سوالات خود را مطرح کردند که خانم عبادی، شارون نظریان، فرهاد ثابتان و حمید قره گزلو به این سوالات پاسخ دادند.