پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » درخواست «اقدام فوری»، «انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر» برای نجات جان امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی

درخواست «اقدام فوری»، «انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر» برای نجات جان امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی

«انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر» در «درخواست اقدام فوری» از تمامی سازمانها و نهادها و انجمن های حقوق بشری در داخل و خارج از ایران درخواست می کند تا با راه انداختن کارزار حداکثری و اعمال فشار بر مقامات نظام ایران مانع از اجرای حکم اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی شوند.

متن کامل درخواست «اقدام فوری» «انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر» به شرح زیر است:

بار دیگر نظام جمهوری اسلامی دشمنی ذاتی خود را با مردم ایران و بویژه جوانان ایرانی به اثبات رساند و با صدور حکم اعدام سه جوان توسط قوۀ قضایه و تایید آن توسط دیوانعالی کشور، نشان داد که جابجایی مهره ها در سطوح بالای حاکمیت ظالمانه، هرگز در ماهیت ضد بشری جمهوری اسلامی تغییری ایجاد نخواهد کرد.

سه تن از جوانان با نامهای امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، که حکم اعدام آنها اخیراً به تایید دیوانعالی کشور رسیده است طی تظاهرات مسالمت آمیز آبان ماه ۱۳۹۸ دستگیر شده اند، هر سه نفر این بازداشت‌شدگان زیر سی سال سن داشته و در محله خزانه واقع در جنوب تهران سکونت دارند و هرسه نفر سرپرست خانواده های خود بوده و هم‌اکنون در تیپ پنج زندان تهران بزرگ به سر می‌برند.

خاطر نشان می شود صدور حکم اعدام برای این سه معترض ناقض «اصل ۲۷ قانون اساسی» می باشد که تصریح می کند : “تشکیل اجتماعات و راهپیمایی ها بدون حمل سلاح, به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است” همچنین بر اساس «اصل ۱۶۵ قانون اساسی» جمهوری اسلامی ایران، محاکمه‌ها باید علنی برگزار شود لذا صدور حکم اعدام برای این سه تن که تنها از حقوق قانونی خود استفاده کرده اند در پشت درهای بسته، غیر قانونی بوده و باید فوراً این حکم لغو گردد.

نقایص قانونی در حکم صادره آشکار بوده و انتظار می رفت که این حکم در دیوان عالی کشور نقض گردد. عدم توجه دیوان عالی کشور به نقائص قانونی غیر قابل انکار این حکم نشان می دهد که نظام حاکم عزم خود را جزم کرده تا با ریختن خون جوانان بی گناه این کشور استراتژی منفور و شکست خورده “الرعب بالنصر” را دنبال کند و این بر مردم شریف ایران و نهادهای حقوق بشری است که به هر صورت که می توانند مانع از اجرای این حکم ظالمانه شوند.

«انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر» به نوبۀ خود ، توجه همه دولتها، سازمانهای حقوق بشری و وجدانهای بیدار جامعۀ بشری را به این حقیقت تلخ جلب می کند که اگرچه ایران در ظاهر دارای دومین نرخ بالای اعدام در جهان است ولی براساس سرانۀ جمعیت نظام حاکم بر ایران سالهاست که بالاترین نرخ اعدام در جهان را به خود اختصاص داده است.

«انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر» از تمامی سازمانها و نهادها و انجمن های حقوق بشری در داخل و خارج از ایران درخواست می کند تا با راه انداختن کارزار حداکثری و اعمال فشار بر مقامات نظام ایران مانع از اجرای حکم اعدام این سه جوانمرد شوند.

«انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر» بویژه توجه مقامات عالی کمیسون اروپا و دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا را به این واقعیت آشکار جلب می کند که ادامه روابط دیپلماتیک ، سیاسی و اقتصادی با نظام جمهوری اسلامی ایران موجب وخامت وضعیت حقوق بشر در این کشور شده و به درد و رنج بیشتر برای مردم ایران منجر می گردد.

در خاتمه از تمامی دولتهای آزاد و دموکرات جهان در خواست می شود تا با طرح مسئله حقوق بشر ایران در «شورای امنیت سازمان ملل متحد» ، چاره ای نهایی برای این معضل چهل ساله بیاندیشند.