جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » سیاسی » وزارت خارجه بریتانیا از اتباع خود خواست از سفر به ایران خودداری کنند

وزارت خارجه بریتانیا از اتباع خود خواست از سفر به ایران خودداری کنند

در هشداری تازه به شهروندان بریتانیا، وزارت خارجه این کشور روز جمعه، ۲۳ فروردین‌ماه، علاوه بر تاکید بر سیل فراگیر، بار دیگر به دوتابعیتی‌ها در مورد سفر به ایران هشدار داد.

این وزارتخانه روز جمعه به تمامی شهروندان دوتابعیتی ایرانی و بریتانیایی هشدار داد که اکیدا از سفر به ایران خودداری کنند، «مگر در موارد ضروری».

این دومین هشدار وزارت خارجه بریتانیا در کمتر از یک سال گذشته به دوتابعیتی‌هاست.

در شهریورماه سال گذشته نیز لندن به شهروندان دوتابعیتی ایرانی و بریتانیایی توصیه کرده بود که حتی‌المقدور از سفر به ایران پرهیز کنند، چرا که در صورت دستگیری آنان لندن توانایی چندانی برای آزادی آنها ندارد.

وزارت خارجه بریتانیا در وب‌سایت خود دو نقشه منتشر کرده و در آنها چند منطقه را مشخص و توصیه کرده که اتباع بریتانیا، چه تک‌تابعیتی و چه دوتابعیتی،‌ اصلا به آنها سفر نکنند.

تا صد کیلومتری مرز ایران و افغانستان و تا ده کیلومتری مرز ایران و عراق از داخل خاک ایران از جمله این مناطق هستند.

به شهروندان بریتانیا همچنین توصیه شده است که به استان سیستان و بلوچستان نیز سفر نکنند.

جدا از این مناطق، سفر به باقی نقاط ایران برای تمام بریتانیایی‌ها، به استثنای دوتابعیتی‌ها، امن توصیف شده است.

بازداشت شهروندان دوتابعیتی بریتانیایی در ایران چند سالی است که روابط لندن و تهران را با چالش‌هایی مواجه کرده است.

در این میان نازنین زاغری رتکلیف یکی از برجسته‌ترین این شهروندان است که به اتهام تلاش برای براندازی حکومت ایران بازداشت شده و نزدیک به سه سال است که در زندان به‌ سر می‌برد.

خانم زاغری کارمند بنیاد خیریه تامپسون رویترز بود و رایزنی‌های وزیران خارجه پیشین و کنونی بریتانیا با مقامات جمهوری اسلامی برای آزادی وی تاکنون کارساز نبوده است.

در بیانیه جدید وزارت خارجه بریتانیا بار دیگر تاکید شده است که ایران دوتابعیتی بودن را به رسمیت نمی‌شناسد و از این جهت به شهروندان ایرانی و بریتانیایی،‌در صورت بازداشت، به سختی دسترسی کنسولی خواهد داد.

این وزارتخانه در بیانیه خود همچنین به بارش شدید و سیلاب‌هایی اشاره می‌کند که نزدیک به یک ماه است اکثر استان‌های ایران را تحت تاثیر قرار داده و ده‌‌ها کشته بر جای گذاشته است.