جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » هشدار مجدد آمریکا به شهروندانش، به‌ویژه دوتابعیتی‌ها، در مورد سفر به ایران

هشدار مجدد آمریکا به شهروندانش، به‌ویژه دوتابعیتی‌ها، در مورد سفر به ایران

وزارت خارجه آمریکا هشدارهای پیشین به شهروندانش، به‌ویژه شهروندان ایرانی‌آمریکایی، در مورد سفر به ایران را بازنشر کرده و می‌گوید شهروندانی با تابعیت‌های ایران و کشورهای غربی، با خطر بازداشت یا ممنوع‌الخروجی، روبه‌رو هستند.

در تارنمای به‌روز‌شده «هشدار‌های سفری» آمریکا به ایران، اول شهریور ماه، بر «خطر بازداشت و دستگیری شهروندان ایالات متحده، به‌ویژه شهروندانی با تابعیت دوگانه ایرانی‌آمریکایی» تاکید شده‌است.

وزارت خارجه آمریکا در بهمن‌ماه گذشته نیز هشدار مشابهی را منتشر کرده و گفته بود «نیروهای مختلفی در ایران همچنان نسبت به آمریکا رویکردی مبتنی بر دشمنی دارند» و ایران از زمان امضای توافق هسته‌ای «به آزار و اذیت، بازداشت و دستگیری شهروندان آمریکایی به‌ویژه دو تابعیتی‌ها، ادامه داده است».

با وجود آنکه ایران و آمریکا اقدام به تبادل گروهی از زندانیان کرده‌اند، اما بازداشت شهروندان آمریکایی در ایران ادامه داشته‌است. سیامک نمازی، مدیر پیشین بخش برنامه‌ریزی‌های استراتژیک کمپانی نفتی کرسنت، در مهرماه سال گذشته و باقر نمازی، پدر او نیز، چند ماه بعد، بازداشت شدند. هر دوی این افراد تابعیت دوگانه ایرانی‌آمریکایی دارند. در سوم مردادماه نیز قوه قضائیه ایران از بازداشت رضا (رابین) شاهینی، یک ایرانی‌آمریکایی دیگر، در گرگان خبر داد.

پس از انقلاب بهمن ۵۷، روابط دیپلماتیک تهران و واشینگتن قطع شد و هم آیت‌الله خمینی، سخت مخالف روابط رسمی دو کشور بود و هم آیت‌الله خامنه‌ای، از منتقدان سرسخت رابطه معمولی با آمریکا به شمار می‌رود.

آمریکا در بازنشر هشدار مسافرتی خود می‌گوید دولت سوئیس، حافظ منافع آن کشور در ایران، نیز امکانات محدودی برای برای ارائه خدمات کنسولی به شهروندان آمریکایی دارد و این کار در عین‌حال زمان‌برتر از مواقع معمولی‌ میان دو کشور است.

به گفته وزارت خارجه آمریکا، دولت ایران همچنان به گروه‌های قومی و دینی «فشار وارد می‌کند» و سفر به مناطقی که این گروه‌ها ساکنان عمده آن هستند، از جمله مناطق بلوچ‌نشین در مرز پاکستان و مرز افغانستان یا مناطق کُردنشین در مرز عراق، همچنان از امنیت به‌دور است.

ایران اتهام‌های پیشین آمریکا در مورد نقض حقوق بشرِ گروه‌های قومی و دینی را رد کرده‌است.

آمریکا در عین حال در مورد پرواز هواپیماهای مسافربری به ایران، از ایران، و بر فراز ایران، در پیوند با درگیری‌های جاری در عراق و سوریه، ابراز نگرانی کرده‌است.

این هشدار یک ماه پس از آن بازنشر شده است که بریتانیا نیز به انتشار هشدار تازه‌ای در مورد سفر شهروندان خود به ایران، به ویژه شهروندان دوتابعیتی اقدام کرد.

دستگاه‌های امنیتی و قضائی ایران گروهی از شهروندان ایرانی‌‌بریتانیایی را نیز بازداشت کرده‌اند؛ بسیاری از بازداشت‌شدگان دوتابعیتی، با اتهام‌های امنیتی، یا برگرفته از فعالیت‌ها و اقدامات مدنی، شهروندی، حقوق زنان و نظیر این‌ها روبه‌رو هستند.

علاوه بر ایران، برخی دیگری کشورهایی که وزارت خارجه آمریکا در دو ماه گذشته در مورد سفر به آن‌ها هشدار داده، عبارت هستند از مالی، عراق، ونزوئلا، عربستان سعودی، نیجریه، لبنان یا کره شمالی.