جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » سیاسی » هشدارهای مایک پمپئو درباره رژیم ایران؛ رژیم ایران پشت حملات به اسرائیل و عربستان است

هشدارهای مایک پمپئو درباره رژیم ایران؛ رژیم ایران پشت حملات به اسرائیل و عربستان است

 

وزیر خارجه ایالات متحده در دو اظهارنظر جداگانه روز جمعه، جمهوری اسلامی را به نقش داشتن در حملات به اسرائیل و عربستان سعودی متهم کرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در واکنش به پرتاب راکت ها از نوار غزه به سمت اسرائیل، در توئیتی گفت «تروریست ها» که از غزه توسط «استادهای عروسک‌گردان» در تهران حمایت مالی و تسلیحاتی می شوند یک بار دیگر شهروندان اسرائیل را هدف قرار دادند.

آقای پمپئو روز جمعه ۲۴ اسفند گفت آمریکا در کنار متحد خود، می ایستند و «اسرائیل حق دارد از شهروندانش دفاع کند

روز جمعه آقای پمپئو در نشست خبری در وزارت خارجه گفت: ما همه می خواهیم درگیری در یمن و وضعیت فاجعه بار به پایان برسد. دولت آمریکا معتقد است حمایت از ائتلاف به رهبری عربستان راه پایان جنگ یمن است.

وزیر خارجه آمریکا افزود: گفته می شود حقوق بشر در آنجا نقض می شود. اگر شما نگران نقض حقوق هستید باید از ائتلاف به رهبری عربستان حمایت کنید که با گروه شورشی حوثی ها مقابله می کند. اگر شما نگران جان اتباع آمریکا و دیگر کشورها هستید، اجازه نخواهید داد که جمهوری اسلامی به حوثی ها در یمن اسلحه بدهد تا ریاض را هدف قرار دهد.

اظهارنظر وزیر خارجه درباره نقش ایران در بحران یمن، دو روز بعد از رای سنای ایالات متحده به قطعنامه ای برای توقف حمایت آمریکا از ائتلاف به رهبری عربستان در جنگ یمن است.

آقای پمپئو افزود: ایالات متحده و خود عربستان از زمان بحران یمن میلیاردها دلار کمک برای مردم این کشور فرستادند اما جمهوری اسلامی حتی یک دلار هزینه نکرد.

ایران حامی گروه حوثی های یمن است که در نبرد با ائتلاف به رهبری عربستان است.

 سفر دوباره به خاورمیانه با موضوع ایران

سه ماه بعد از سفر قبلی مایک پمپئو، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد او قرار است دوباره به خاورمیانه سفر کند و در سفر به لبنان، اسرائیل و کویت، با مقام‌های ارشد این کشورها درباره مسائل عمده دوجانبه و منطقه‌ای، از جمله ایران، گفت‌وگو کند.

وزارت خارجه آمریکا جمعه ۲۴ اسفند با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد این سفر مایک پمپئو از سه‌شنبه ۲۸ اسفند (۱۹ مارس) آغاز و تا شنبه سوم فروردین ادامه خواهد داشت.

وی در بیروت درباره مسائل سیاسی، امنیتی، اقتصادی و همچنین چالش‌های انسانی که مردم لبنان با آنها روبرو هستند با مقام‌های ارشد این کشور گفت‌وگو خواهد کرد.

مایک پمپئو قرار است در اورشلیم درباره مسائل منطقه‌ای، از جمله مقابله با نفوذ بدخواهانه ایران، گفت‌وگو و بار دیگر بر تعهد آمریکا بر تامین امنیت اسرائیل تاکید کند.

وزیر خارجه ایالات متحده در سومین بخش از سفر خود در پایتخت کویت، در رأس یک هیئت بلندپایه در جلسه گفت‌وگوهای استراتژیک آمریکا – کویت شرکت خواهد کرد.

 نگرانی های ایالات متحده از اقدامات رژیم ایران

ایالات متحده می‌گوید که توافق هسته ای با ایران در رفتار این کشور تاثیر مثبتی نداشته است. پرزیدنت ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کرد. پرزیدنت ترامپ در دو مقطع در مرداد و آبان امسال دستور بازگشت تحریم های هسته ای علیه جمهوری اسلامی ایران را صادر کرد.

ایالات متحده می گوید که جمهوری اسلامی بزرگترین دولت حامی تروریسم است، برنامه موشک بالیستیک خود را برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ادامه می دهد، و عامل بی‌ثباتی در خاورمیانه است.

در ماههای گذشته چند نقشه افراد وابسته به جمهوری اسلامی برای ترور مخالفان سیاسی در اروپا نیز کشف شد و منجر به اقدام دیپلماتیک از سوی کشورهای فرانسه،‌ آلمان، دانمارک، و هلند علیه رژیم ایران شد.

آزمایش‌های موشکی ایران پیش از این نیز با واکنش کشورهای غربی مواجه شده بود و آن‌ها بارها از جمهوری اسلامی خواسته بودند تولید و آزمایش این موشک‌ها را متوقف کند.

ایران طی سال‌های اخیر دست به انجام آزمایش‌های موشکی زده است که روی برخی از آن‌ها به زبان‌های مختلف (از جمله عبری) شعار «نابودی اسرائیل» نقش بسته بود.

وزیر خارجه آمریکا یکم خرداد با اعلام راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران، ۱۲ شرط ایالات متحده برای توافق با جمهوری اسلامی را برشمرد که در واقع فهرست خواسته‌های ایالات متحده از جمهوری اسلامی یا به عبارتی جزئیات تغییر رفتار رژیم ایران است.

برخی از این شروط شامل توقف حمایت از تروریسم و خودداری از اقدامات مخرب در منطقه نظیر حمایت از حزب الله لبنان و دخالت در کشورهای منطقه است.