شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » درخواست فعالان سیاسی ایران از اتحادیه اروپا برای بستن «مراکز تروریسم» رژیم تهران

درخواست فعالان سیاسی ایران از اتحادیه اروپا برای بستن «مراکز تروریسم» رژیم تهران

شمار زیادی از فعالان سیاسی و حقوق بشری ایرانی مقیم خارج از کشور ، با ارسال نامه‌ای به اتحادیه اروپا و وزارت‌های خارجه‌ کشورهای اروپایی، از این کشورها خواستند تا آنچه که «مراکز تروریسم رژیم ایران» توصیف کرده‌اند را تعطیل کنند.

در این نامه آمده است : «رژیم حاکم بر ایران از زمان پیدایش خود در سال ۱۹۷۹ تا اواسط دههٔ ۲۰۰۰ همیشه مخالفانش را در اروپا هدف ترور قرار می‌داد. رژیم این حمله‌های تروریستی را به وسیلهٔ ایادی ایرانی، لبنانی، سوری و فلسطینی خود در نقاط مختلف اروپا صورت می‌داد».

اين فعالان با اشاره به ترور تعدادی از سران اپوزیسیون کُرد در رستوران میکونوس در برلین در اوایل دههٔ ۱۹۹۰، تاكيد كردند:«رژيم ايران کماکان به توطئه علیه مخالفان خود در خاک اروپا از طریق جمع‌آوری اطلاعات از مخالفان و عکسبرداری از مکان‌های گردهمایی آنها مشغول بوده است».

در در ادامه اين نامه آمده: «هنگامی هم که رژیم با واکنش اخیر اتحادیه اروپا در باب تحریم وزارت اطلاعات مخوفش مواجه شد، تهدید به تشدید تروریسم در خاک اروپا کرد».

امضا كنندگان اين نامه افزودند: «رژیم ایران ز طریق سفارت‌خانه‌ها، کنسولگری‌ها، دفاتر دیپلماتیک، و حتی مساجد و مراکز دینی و دانشگاهی، با صرف هزینه‌های گزاف تحت عنوان «فعالیت‌های فرهنگی» در کشورهای اروپایی اهداف گسترده‌تری را دنبال می‌کند».

آنان تاكيد كردند:« رژیم ایران از طریق فعالیت‌های همزمان تبلیغاتی و تروریستی در خاک اروپا اتحاد قدیمی و پایدار میان کشورهای بلوک غرب که از زمان جنگ سرد پابرجا بوده را خدشه‌دار کرده و این امر به باز شدن فضا برای پیشبرد گفتمان “اسلامگرایانهٔ” رژیم ایران و حامیانش چین و روسیه نه تنها در خاورمیانه و اروپا که در باقی نقاط جهان انجامیده است».

دکتر رضا پرچی زاده، نظریه پرداز سیاسی و فعال ایرانی در آمریکا و از امضا كنندگان این نامه ، در مصاحبه با «العربيه» گفت: «همه فعالانی که این نامه را امضا کرده اند در لزوم براندازی‌ رژیم جمهوری اسلامی، استقرار دموکراسی در ایران، و برقراری صلح و آرامش میان ایران و همسایگان متفق‌القول هستند».

پرچی زاده افزود: « امضا کنندگان شامل طیف گسترده‌ای از سیاسیون، اقتصادیون ، هنرمندان، روزنامه‌نگاران و کنشگران ایرانی مخالف رژیم در كشورهاى مختلف هستند».

در اين نامه سرگشاده آمده است: «لازم است که اتحادیه اروپا تمامی مراکز دیپلماتیک رژیم ایران در خاک اروپا را تعطیل کند و برای اینکه شهروندان عادی ایران و اروپا از این منظر دچار مشکل نشوند، فعالیت‌های سادهٔ کنسولی همچون اخذ ویزا و صدور یا تمدید پاسپورت می‌تواند به دفاتر حافظ منافع رژیم ایران در سفارتخانه‌های کشورهای ثالث در خاک اروپا تفویض شود».

در پايان نامه آمده است: «این امری است که برای حفظ امنیت اروپا، استحکام اتحاد اروپا و آمریکا، و منزوی کردن هرچه بیشتر رژیم جمهوری اسلامی که بزرگترین حامی تروریسم حکومتی در سرتاسر جهان است لازم است».