پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » بیانیه «جمع‌بندی» اروپا درباره ایران؛ محکومیت برنامه موشکی، اقدامات تروریستی و نقض حقوق بشر

بیانیه «جمع‌بندی» اروپا درباره ایران؛ محکومیت برنامه موشکی، اقدامات تروریستی و نقض حقوق بشر

 

اتحادیه اروپا بیانیه جدیدی موسوم به «جمع‌بندی درباره رژیم ایران» منتشر کرد که در بخش هایی از آن نسبت به برنامه موشکی رژیم تهران، نفض حقوق بشر و اقدامات خصمانه رژیم ایران در کشورهای اروپایی نگرانی شدید خودرا ابراز کرد.

روز دوشنبه ۱۵ بهمن، بیانیه اتحادیه اروپا منتشر شد که در سه بند نسبت به اقدامات رژیم ایران انتقاد شده است.

در بند ۹ این بیانیه آمده است: « اتحادیه اروپا از فعالیت ها و برنامه موشک بالیستک رژیم ایران به شدت نگران است و از تهران توقف آن را خواستار است. آزمایش های موشکی رژیم ایران در تناقض با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت درباره برجام است. از رژیم ایران می خواهیم که احترام کامل به این قطعنامه داشته باشد. همچنین ایران ارسال تجهیزات برای گروه های شورشی منطقه را متوقف کند.»

در بند ده این بیانیه آمده است: «اتحادیه اروپا به شدت از اقدامات خصمانه رژیم ایران در چند کشور اروپایی نگران است. اتحادیه اروپا از رژیم ایران می خواهد که به این رفتارهای غیرقابل پذیرش پایان دهد.»

همچنین در بند ۱۱ این بیانیه آمده است: «اتحادیه اروپا همچنان به طور جدی نگران نقض حقوق بشر در ایران است. رژیم ایران هر از گاهی احکام مرگ صادر می کند. اتحادیه اروپا مخالف مجازات اعدام حتی برای جرایم مواد مخدر است. اجرای حکم اعدام نوجوانان در تضاد با پیمان بین المللی حقوق کودک است و رژیم ایران آن را نقض می کند.»

 این بیانیه نزدیک ترین موضع گیری اروپا با آمریکا در قبال رژیم ایران است.

ایالات متحده می گوید توافق هسته ای با رژیم ایران در رفتار این کشور تاثیری نداشته است. پرزیدنت ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کرد. پرزیدنت ترامپ در دو مطقع مرداد و آبان همین سال دستور بازگشت تحریم های هسته ای علیه جمهوری اسلامی ایران را صادر کرد.

ایالات متحده می گوید رژیم ایران بزرگترین دولت حامی تروریسم است، برنامه موشک بالیستیک خود را برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ادامه می دهد و عامل بی ثباتی در خاورمیانه است.

آزمایش‌های موشکی رژیم ایران پیش از این نیز با واکنش کشورهای غربی مواجه شده بود و آن‌ها بارها از رژیم ایران خواسته بودند تولید و آزمایش این موشک‌ها را متوقف کند.

رژیم ایران طی سال‌های اخیر دست به انجام آزمایش‌های موشکی زده است که روی برخی از آن‌ها به زبان‌های مختلف (از جمله عبری) شعار «نابودی اسرائیل» نقش بسته بود.

وزیر خارجه آمریکا یکم خرداد با اعلام راهبرد جدید آمریکا در قبال رژیم ایران، ۱۲ شرط ایالات متحده برای توافق با رژیم ایران را برشمرد که در واقع فهرست خواسته‌های ایالات متحده از نظام حاکم بر ایران یا به عبارتی جزئیات تغییر رفتار رژیم ایران است.

برخی از این شروط شامل توقف حمایت از تروریسم و خودداری از اقدامات مخرب در منطقه نظیر حمایت از حزب الله لبنان و دخالت در کشورهای منطقه است.