شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » نظام بانکی در ایران کاملا ورشکسته شده و فروپاشی بزرگ در راه است

نظام بانکی در ایران کاملا ورشکسته شده و فروپاشی بزرگ در راه است

حسین راغفر، یکی از کارشناسان اقتصادی نظام گفت ، نظام بانکی در ایران ورشکسته است و با حمایت دولت و از جیب مردم و به هزینه مردم سر پا نگه داشته شده است.

وی گفت:‌ بانکها در شرایطی نیستند که از تولیدکنندگان حمایت کنند؛ چرا که به‌شدت به بانک‌ مرکزی و دولت وابسته هستند و بسیاری از اینها بدون دریافت وام از بانک مرکزی نمی‌توانند به حیات روزمره خود ادامه دهند. از این رو مسأله جدی است و در نهایت دامن کل اقتصاد را می‌گیرد و تنها شاهد نابودی تولیدکنندگان نخواهیم بود.

حسین راغفر افزود: بانکهای کشور برای جبران بخشی از ورشکستگی خود و با اذن و اطلاع مسئولان و نمایندگان مجلس بین ۳۰تا ۳۳درصد از تولیدکنندگان بهره می‌گیرند. مجلس تحت سلطه صاحبان قدرت و ثروت است که تنها صدای اینان در راهروهای مجلس شنیده می‌شود.

وی اقدام بانکها را کلاهبرداری رایج در ایران دانست و پیش‌بینی کرد ایران در ماههای آینده شاهد فروپاشی بیشتر بخش تولید خواهد بود و موج بیکاری در این کشور نیز گسترش خواهد یافت.

این کارشناس امور اقتصادی در رابطه با ناتوانی نظام بانکی رژیم گفت: ‌نظام بانکی توان ایستادن روی پای خود را ندارد. در واقع آنچه در حال اتفاق افتادن است، نجات نظام بانکی از جیب مردم و به هزینه مردم است. آیا از نظامی که ورشکسته است و با حمایت دولت سرپاست می‌توان انتظار حمایت از تولید را داشت؟! پس ارائه چنین کمکی دور از انتظار و دور از واقعیتهایی است که در جریان است.

راغفر افزود: ‌در ماه‌های آینده تا حدودی فروپاشی بخش تولید را خواهیم داشت؛ چرا که هنوز تولیدکننده‌ها منتظر هستند اتفاقات متفاوتی رخ دهد اما چون چشم‌انداز روشنی پیش رو نداریم خیلی از تولیدکنندگان مجبور به تعطیلی واحدهای خود خواهند شد و به‌نظر من بزرگترین میزان بیکاری و گسترش آن را شاهد خواهیم بود.

منصوری، معاون توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رژیم گفته بود که با تحریم‌های آمریکا و متحدان آن نزدیک به ۱میلیون و ۱۰۰هزار شغل تنها به‌صورت مستقیم از دست می‌رود. ارزیابی ما این است که به همین میزان مشاغل وابسته به صنایع هدف گرفته شده از دست می‌روند. البته حدس ما بیش از اینهاست!

درباره بهبودِ قدرت خرید کارگران از روش‌های نقدی و غیرنقدی، قدرت خرید خانوارهایِ کارگری دست‌کم ۴۰درصد کاهش یافته است که حالا این امر باید به‌نحوی جبران شود. اما خیلی بعید می‌دانم که در این مقطع افزایش دستمزد بین ۵تا ۱۰درصد شدنی باشد. اینها رقمی نیست و تاثیر معناداری بر زندگی مردم نمی‌گذارد

پس چه سیاست جبرانی می‌توان روی میز گذاشت؟ اقتصاددانان در نامه اخیر خود پیشنهاد کنترل نرخ ارز را داده‌اند که نه برای تولیدکنندگان و نه برای مردم که ریال‌های داخل جیبشان بی‌ارزش شده، سیاست جبرانی محسوب نمی‌شود!

 هشدار مجدد قطعه‌سازان درباره بیکاری ۴۰۰ هزار کارگر بدلیلکاهش تیراژ تولید و عدم دسترسی این صنایع به مواد اولیه

به گفته مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان در ایران، در هفت ماه ابتدای سال جاری دست‌کم صد هزار کارگر قطعه‌ساز بیکار شده‌اند و علت اصلی آن کاهش تیراژ تولید و عدم دسترسی این صنایع به مواد اولیه بوده است.

مازیار بیگلو گفته است: «اعمالِ “قیمت‌گذاریِ دستوری” خودروها توسط دولت، موجب شده که علیرغم دو برابر و نیم شدن قیمت مواد اولیه، خودروسازها نتوانند به قطعه‌سازها مجوز افزایش قیمت بدهند و همین مساله قطعه‌سازی را به صنعتی زیان‌ده تبدیل کرده و از این رو بسیاری از کارخانجات قطعه‌سازی به سمت تعدیل نیرو یا حتی تعطیلی رفته‌اند.»

او با بیان این که تیراژ تولید به نصف ظرفیت رسیده می‌گوید قطعه‌سازان پیش از این هم هشدار داده بودند که اگر روند کنونی ادامه یابد دست‌کم نیمی از شاغلان صنعت خودروسازی، یعنی حدود ۴۰۰ هزار نفر بیکار می‌شوند