شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » رصد اخبار ویژه از رصدخانه تابناک

رصد اخبار ویژه از رصدخانه تابناک

.پیام روسها به آمریکا در استفاده از پایگاه همدان

خبرگزاری فاکس نیوز مقاله ای در مورد استفاده روسیه از پایگاه همدان به نوشته «برادلی کلاپر» منتشر کرده است که ترجمه بخشهایی از آن پیش روی شماست. استفاده روسیه از پایگاه هوایی ایران جهت بمباران داعش در سوریه پیامی برای واشنگتن ارسال کرده است؛ درست زمانی که روسیه خواهان همکاری نظامی با ایالات متحده آمریکا است: به ما بپیوندید یا ما با دشمنان شما متحد خواهیم شد.«اندرو تانلر» کارشناس سوری در موسسه واشنگتن گفت: بمباران علیه داعش توسط سوریه با استفاده از پایگاه هوایی همدان می تواند به دولت اوباما نشان دهد که مسکو با ایران همکاری می کند زمانی که امریکا پیشنهاد این دولت را نپذیرد. روسها همچنین نشان دادند که در مورد بحران سوریه گزینه های زیادی دارند. این عملیات همچنین نشان دهنده اتحاد ایران و روسیه در منطقه است. واقعیت این است که روسیه و ایران همواره در طی جنگ داخلی سوریه از دولت بشار اسد علیه شورشیان حمایت شده توسط امریکا، ترکیه و عربستان سعودی حمایت کرده اند. سایت خبری فرادید این خبر را منتشر کرد.

آنتالیا ۹ میلیون تومان!

تورهای ترکیه پس از یک ماه ممنوعیت فروش، اکنون با افزایش نرخ قابل توجه مواجه شده است. اگرچه آژانس‌های ایرانی مدعی‌اند قیمت‌ها مشابه قبل است، اما بررسی‌ها خلاف این ادعا را نشان می‌دهد. آژانس‌های فروشنده مدعی‌اند قیمت این تورها مخصوصا به مقصد سواحل جنوبی ترکیه افزایشی نداشته و تورهای ترکیه قبلا هم با همین نرخ‌ها اجرا می‌شده، این درحالی است که نرخ این تورها بویژه پس از حملات انتحاری در فرودگاه آتاتورک استانبول، بشدت کاهش یافته بود؛ به طوری که قیمت تور آنتالیا حتی به کمتر از یک میلیون تومان و هزینه سفر به استانبول تا ۷۵۰ هزار تومان هم رسید. اما حالا با وجود انکار در حال حاضر کمترین نرخ تور استانبول با هواپیمای ایرانی و دو شب اقامت در هتل ۳ ستاره، ۷۷۰ هزار تومان است. تورهای همین مقصد که با ایرلاین‌های تُرک انجام می‌شود، با اقامت در هتل ۵ ستاره برای سه روز، حدود دو میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. اما ارزان‌ترین قیمتی که برای تورهای سواحل آنتالیا گذاشته شده، با ایرلاین ایرانی و اقامت در هتلی سه ستاره، یک و نیم میلیون تومان است که اگر مسافران همین تور در هتلی ۵ ستاره بخواهند اقامت داشته باشند، باید سه و نیم میلیون تومان بپردازند، اما نرخ همین تورها با پروازهای تُرک تا هشت میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هم می‌رسد. ایسنا این خبر را منتشر کرد.

کمپینی برای خوردن گوشت سگ !

کره‌شمالی کمپینی به راه انداخته تا مصرف گوشت سگ را در میان مردم افزایش دهد. کره شمالی گوشت سگ را به عنوان یک غذای برتر به مردم خود معرفی می‌کند. رسانه‌های این کشور در تلاش هستند مردم را تشویق کنند، قبل از آنکه اقدام به سلاخی سگ کنند، حیوان را آزار دهند تا طعم بهتری را از خوردن آن بچشند! روزنامه “کوریا تایمز” کره جنوبی گزارش داد که یک گوینده برنامه رادیویی کره شمالی موسوم به “تانگیل ویس” خورشت سگ را “بهترین دارو ” معرفی کرده است. این گوینده رادیویی اعلام کرد: یک اصطلاح کهن وجود دارد مبنی بر اینکه یک قطعه از گوشت دانگوی میتواند داروی خوبی باشد. دانگوی نامی محلی در کره‌شمالی برای سگ است که به “گوشت شیرین” ترجمه می‌شود. شبکه یوتیوب کره‌شمالی نیز در ماه ژوئن مدعی شد که گوشت دانگوی نسبت به گوشت گاو، اردک، خوک و مرغ پروتئین بیشتری دارد و برای مشکلات معده و عفونت‌ها مفید است. باشگاه خبرنگاران این خبر را منتشر کرد.

گلایه‌ از صداوسیما در اینستاگرام یادگار امام

سیدحسن خمینی با انتشار عکسی از دیدار جمعی از آزادگان دفاع مقدس با وی، در صفحه اینستاگرامش نوشت: «دوستان آزاده خیلی از صداوسیما گله داشتند و می گفتند امسال اصلاً به سالروز آزادی آزادگان نپرداخته و از کنار آن گذشته است. برخی از آنها از خاطرات خود گفتند که به راستی شنیدنی بود. طبق آماری که یکی از ایشان ارائه کرد، مجموعاً ٤٥هزار نفر در دوره دفاع مقدس به اسارت در آمده‌اند که پس از آزادی از زندان‌های رژیم بعثی و تا کنون بیش از ٣000 نفر از آنها رخ در نقاب خاک کشیده‌اند. خدا به آزادگان سرافراز اجر و پاداش صالحان را عنایت کند و درگذشتگان ایشان را با سید الشهداء محشور نماید

تبریک وزارت خارجه آمریکا به خانم علیزاده!

وزارت خارجه آمریکا روز جمعه کسب مدال برنز توسط کیمیا علیزاده را در مسابقات تکواندو المپیک ریو تبریک گفت

بسته جمعه

امروز روز سهم خواهی از دولت نیست

جواد امام فعال سیاسی اصلاح طلب و مدیرعامل بنیاد باران گفت: این که گفته می‌شود اصلاحات با شرط و شروط از روحانی حمایت می‌کند نه به معنای سهم خواهی از دولت، بلکه به معنای بیان انتظارات و مطالبات است. ما همواره هم انتقادات خود به دولت را بیان کرده‌ایم و هم مطالباتمان را، اما اکنون زمان سهم خواهی ار دولت نیست، زیرا دولت بخاطر عملکرد گذشته دچار مشکلات زیادی است و باید برای حل این مشکلات به دولت کنیم. امروز روز سهم خواهی از دولت نیست. ایسنا این خبر را منتشر کرد.

دادستان باید با احمدی‌نژاد در سال 88 برخورد می‌کرد

ابوالقاسم رئوفیان فعال سیاسی اصولگرا گفت: برخی مثل آب خوردن آبروی افراد را میبرند.باید با رییس دولت نهم در شب انتخابات ریاست‌جمهوری دهم به‌خاطر توهینهایی که به آیتالله هاشمی و میرحسین موسوی کرده بود برخورد میشد، اگر از سوی دادستانی اقدامی صورت میگرفت امروز شاید شاهد سیل بداخلاقیهای سیاسی در کشور نبودیم. اگر قوانین اجرا شوند و قوه قضاییه و دادستانی با کسانی که به رییس‌جمهوری، مسئولان، مردم و حتی بانوان توهین می‌کنند برخوردی انجام دهند قطعا دیگر شاهد این اتفاقات در کشور نخواهیم بود. تاکنون دولت تدبیر و امید مبتنی بر منطق، اخلاق و معنویت توأم با سیاست از خود دفاع کرده است، اما آقای روحانی و دولت وی باید دقت داشته باشند که در دفاع، لباس هجمه یا حمله متقابل نپوشند و عصبانی نیز نشوند زیرا ممکن است به ضررشان تمام شود. مهر این خبر را منتشر کرد.

30%مردم ایران گرسنه اند و نان خوردن ندارند!

سیاری تاکید کرد: در حال حاضر ۳۰ درصد مردم کشور گرسنه اند و نان خوردن ندارند که این آمار را وزارت رفاه هم تائید می کند.وی با بیان اینکه روش های گذشته در برخورد با آسیب های اجتماعی، مشکلات مردم را حل نمی کند، خاطرنشان کرد: باید به دنبال عدالت اجتماعی، مشارکت مردمی، همکاری بین بخشی با تکنولوژی سلامت برویم که این موارد در قالب طرح تحول سلامت دیده شده است.معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: سالانه ۷۰۰ هزار نفر در ایران به دلیل هزینه های درمان ورشکست می شوند و مسئله آسیب های اجتماعی در حوزه سلامت یک مورد نوپدید است به طوری که ۵۵ درصد عوامل سلامت، عوامل اجتماعی است.

قطعه قطعه کردن لوله‌های آب یک مدرسه اهواز

مأموران سازمان آب پس از قطع آب یک مدرسه دولتی در کیان‌آباد اهواز، لوله‌های سبز و انشعابات داخلی آن را به‌بهانه داشتن بدهی با قیچی قطعه قطعه کردند!.مدرسه دولتی آزادی ۲ ناحیه چهار اهواز پس از دریافت قبض‌های نجومی از سازمان آب در پی یافتن علت موضوع بر می‌آید. این مدرسه که کنتور آب هم ندارد، بارها از سازمان آب درخواست نصب کنتور می‌کند اما هربار با بهانه‌ای مواجه می‌شود و در نهایت به دلیل انباشت بدهی‌ها، به مدت یک ماه با قطعی آب سر و کله می‌زند تا این‌که دوشنبه هفته جاری مأموران سازمان آب وارد این مدرسه شده و با قیچی اقدام به قطعه قطعه کردن لوله های سبز و انشعابات داخلی این مدرسه می‌کنند!سیروس خدادادی معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش خوزستان، با بیان این‌که ساختمان این مدرسه پیش از این متعلق به بنیادی بوده که آن‌ را به آموزش‌وپرورش واگذار کرده است، در خصوص این اتفاق به خبرنگار ایسنا گفت: وارد شدن به محوطه مدرسه و قطع کردن انشعابات داخلی کاملاً غیرقانونی و غیراخلاقی است.

فتاوای رهبر انقلاب درباره رفتن به عروسی‌

سؤال – اگر رفتن به عروسی به خاطر احترام به عادت های اجتماعی باشد آيا به علت احتمال وجود رقص اشکال شرعی دارد؟

جواب – اصل شرکت در عروسی هايی که احتمال رقص در آن ها وجود دارد تا زمانی که به عنوان تأييدِ مرتکب کار حرام محسوب نشود و موجب ابتلا به حرام هم نشود، اشکال ندارد.

دستگیری 63 دختر و پسر در دو پارتی شبانه

سرهنگ یوسف ملک‌ زاده فرمانده انتظامی شهرستان شیراز با اشاره به برخورد پلیس با برگزاری مهمانی‌ ها و جشن‌ های مختلطی که در باغ‌ ها و باغ‌ تالار های شیراز برگزار می‌شود گفت: در پی گزارش های مردمی مبنی بر برگزاری دو مراسم پارتی شبانه در مناطق شمال شرقی شیراز، عملیاتی مشترک از سوی پلیس و یکی از سازمان ‌ها اجرا شد و در آن 63 دختر و پسر نیمه عریان بازداشت شدند.وی افزود: در این دو مهمانی مختلط که شب گذشته برگزار شده بود، دختر و پسر به عنوان جشن تولد جمع شده بودند که پس از حضور پلیس، تمامی این افراد بازداشت و به دستگاه قضایی معرفی شدند.ملک زاده با تاکید بر نظارت پلیس بر اماکن، باغ‌ ها و باغ ‌تالارهای موجود در شمال شرق حوزه استحفاظی خود، بیان کرد: با توجه به جاذبه باغ‌ های اطراف شیراز، پلیس سعی کرده تا نظارت کاملی بر اماکن، باغ ‌ها و باغ ‌تالار های موجود در این منطقه داشته باشد و معاونان و روسای پلیس، در بازدید های سرزده خود بر این اماکن نظارت دقیقی را اعمال می‌کنند.

نامه عباس کیارستمی به فرزندش

احمد کیارستمی نامه‌‌ای را که پدرش چندین سال پیش و در دوران کودکی برایش نوشته بود، منتشر کرد.

بسته جمعه

طراحی حکم جعلی برای مدیریت یک شبکه تلویزیون

شامگاه چهارشنبه ۲۸ مرداد ماه برخی رسانه ها از انتصاب احسان کاوه به سمت مدیر شبکه جدید «ایران کالا» با حکم معاون سیما خبر دادند ولی تا ساعاتی بعد معاونت سیما نه تنها این خبر را تایید نکرد. این حکم به صورت جعلی طراحی و در شبکه های مجازی منتشر شده است که همین حکم جعلی برخی رسانه های رسمی را هم به اشتباه انداخت.همچنین بر اساس اطلاعات ما، مسببان این کار و مرجع انتشاردهنده این حکم جعلی در فضای مجازی تحت پیگرد قانونی هستند.نکته مهمی که باید بدان اشاره کرد این است که سازمان صدا و سیما هنوز به طور رسمی شبکه جدید «ایران کالا» را راه اندازی نکرده است تا مشخص شود این شبکه زیرمجموعه کدام یک از معاونت ها قرار می گیرد که حکم مدیر آن توسط معاون مربوطه صادر شود.روابط عمومی معاونت سیما هم در پیگیری های مهر تاکید کرد که خبرهای رسمی و مورد تایید این معاونت تنها از سوی روابط عمومی آن اطلاع رسانی می شود و رسمیت دارد.

استخدام «انتخاباتی» یک عده «دختر و پسر» لائیک

علم الهدی امام جمعه مشهد گفت: اگر بنا شود جوانان به دنبال شهوت‌رانی، عیاشی و گناه بروند و به مفاسد اخلاقی و اجتماعی آلوده شوند اینها دیگر روی مین نمی‌روند و آن وقت دشمن بر ما مسلط می‌شود / این به عنوان یک عبرت باید برای مردم ما مشخص شود، اینکه در هر عرصه و هر بحران سیاسی انتخاباتی یک عده از جریان‌های سیاسی راه می‌افتند و از لاابالی‌گری و ولنگاری و بی‌بند و باری حمایت می‌کنند به خاطر این که یک مشت جوان بی دین و یک عده دختر و پسر لائیک را به استخدام خود در بیاورند بدانند اگر بنا شد صحنه جامعه ما صحنه اردوکشی جریان‌های لائیک شود این مساله به نفع دشمن است نه به نفع قدرت، وزارت و وکالت آنان .

توصیه امام جمعه تهران به دولت

آیت‌الله سیداحمد خاتمی خطیب موقت تهران در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه تهران یکی از جلوه‌های تقوا را عملی کردن باورهایی دانست که آنها را قبول داریم و اظهار داشت: سال چهارم سال پایانی دولت‌هاست گفت: نباید در سال آخر همه مسائل تحت الشعاع انتخابات قرار گیرد و به کارهای مردم بها داده نشود.

هشدار به مجلس درباره قراردادهای نفتی

احمد توکلی نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با توجه به دعوت علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از بیژن زنگنه وزیر نفت برای توضیح درباره الگوی جدید قراردادهای نفتی در جلسه غیرعلنی روز یکشنبه هفته آتی 31 مردادماه، نامه سرگشاده‌ای را منتشر کرد. وی در بخشی از این نام ضمن هشدار به مجلس درباره الگوی جدید قراردادهای نفتی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی جلسه روز یکشنبه را علنی برگزار کند.»

تحلیل رسایی از فرود هواپیماهای روسی در نوژه

حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس نهم گفت: استفاده روسیه از یک فرودگاه جمهوری اسلامی برای حمله به داعش آن هم در قالب یک ائتلاف در راستای عمل به اصول 152 و 154 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.

هیأت نظارت بر برجام از پشت پرده خارج شود

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده مردم اسلام‌آباد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با ابراز تأسف از این که هیأت نظارت بر برجام تاکنون هیچ توضیحی درباره اجرای برجام به مردم نداده است تصریح کرد باید این هیأت در شرایط کنونی از پشت پرده خارج شود.فارس این خبر را منتشر کرده است.

برنامه‌ کاری رهبری انقلاب در یک روز

دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای «برنامه کاری رهبر انقلاب در طول یک روز»را منتشر کرد.در این مطلب که بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدارجمعی از پاسداران سپاه حفاظت ولیّ امر و خانواده‌های آنان است آمده است:”«همه باید تلاش کنیم، شما یک جور تلاش می کنید، من یک جور تلاش می کنم. خب، الحمدلله شما جوان هستید، تلاش تان هم آسان تر و هم موفق تر است. ما دیگر سنین پیری و در واقع به طور متعارف سنین بازنشستگی مان است. منتها ما بازنشستگی نداریم، ما تا آن دم آخر باید حرکت کنیم. لکن کار خودمان را می کنیم.من به شما عرض بکنم، بنده همین روزهایی که الان در خدمت شما هستیم من کارم را از ساعت پنج صبح شروع می کنم. یعنی شروع کار من از ساعت پنج صبح است. بعد از نماز صبح می روم مشغول کار می شوم، تا بعد بیاییم و درس بگوییم، بعد برویم یک استراحتی بکنیم، باز مشغول کار بشویم تا ظهر و تا عصر و حالا تا هر وقت که بشود، تا شب.الان هم که نزدیک ساعت ده است. بنده ساعت ده و ربع، ده و نیم معمولا دلم می خواهد بخوابم اگر بشود.کار باید کرد برادران هرچه می توانید از این جوانی استفاده کنید، جوانانتان را هم تشویق کنید کار بزرگی در پیش دارید برای اداره این کشور، این کشور به شما جوان ها در آینده احتیاج دارد.»

نظر مطهری درباره رابطه با امریکا

علی مطهری در گردهمایی حامیان دولت تدبیر و امید در زنجان همچنین گفت: عملکرد دولت یازدهم در حوزه سیاست خارجی قطعا موفق بود و این دولت توانسته است ایران را از انزوا خارج و ایران‌هراسی را در دنیا کاهش دهد. نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضوع رابطه با آمریکا نباید منجر به فراموش شدن آرمان‌های انقلاب شود، خاطرنشان کرد: رابطه با آمریکا تابو نیست و این امر یک فرضیه اشتباه است؛ چرا که انقلاب اسلامی زمانی به خطر می‌افتد که ما از آرمان‌های خود دست بکشیم.

غده سرطانی اقتصاد کشور چیست؟

حسین راغفر در سیزدهمین نشست تخصصی توسعه در سازمان برنامه و بودجه استان گیلان، شکل‌بخشی به یک اقتصاد متکی به دانش و فناوری، عدالت‌بنیان، درون‌زا، برون‌گرا، پویا و پیشرو، انعطاف‌پذیر، فرصت‌ساز و مولد، الگوی اقتصاد بومی و علمی و برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی را هدف اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار کرد: در این اقتصاد عوامل زنجیره تولید تا مصرف متناسب با نقش آنها سهم‌بری عادلانه خواهند داشت. عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س) خواستار اصلاح نظام بانکی کشور به عنوان اولین راهکار تحقق اقتصاد مقاومتی شد و تصریح کرد که نظام بانکی غده سرطانی اقتصاد کشور بوده که نیازمند عمل جراحی است.ایسنا این خبر را منتشر کرده است.

انتقاد استاد بزرگ شطرنج از بهداد سلیمی

احسان قائم‌مقامی از اینکه ورزشکاران ایرانی روی کنترل احساسات خود کار نمی‌کنند، انتقاد کرد.به گزارش «خبرآنلاین»، این استاد بزرگ شطرنج ایران که پنجشنبه شب مهمان برنامه «خندوانه» بود، در واکنش به این پرسش که “چرا موفقیت‌های ورزشکاران ما مستمر نیست و فراز و فرود دارد؟” پاسخ داد: «چون ورزشکاران ما روی کنترل احساسات خود زیاد کار نمی‌کنند. ما برای موفقیت در ورزش، باید حد و اندازه یک چیزهایی را کنترل کنیم. اگرچه عشق، حمایت مالی، تمرین، مدیریت و احساس برای موفقیت لازم است اما متاسفانه همه‌چیز را برنامه‌ریزی و کنترل شده پیاده نمی‌کنیم، چراکه بیشتر، لحظه‌ای هستیماو در این ارتباط، به اتفاقی که در المپیک برای بهداد سلیمی روی داد اشاره کرد و گفت: «به نظرم اینجا هم ما از احساسی بودن ضربه خوردیم. بهداد وقتی پشت وزنه قرار گرفت، بیشتر روی تشویق‌ها و رکورد متمرکز شد. چرا وقتی یک ورزشکار توان و روحیه‌اش را دارد، نباید بتواند احساسات خود را کنترل کند؟ باید به او می‌گفتند فقط به زانویت فکر کن و نه چیزی دیگر. چرا برای چنین لحظه حساسی فکر نمی‌کنیم و بعد احساسی می‌شویم و برایش گریه می‌کنیم؟»

دایی، ویسی، منصوریان و خیلی‌های دیگر مدرک حرفه‌ای مربیگری ندارند!

محمد احسانی در گفت‌وگویی، در مورد اینکه شنیده می‌شود علیرضا منصوریان و سید سیروس پورموسوی مدرک حرفه‌ای مربیگری ندارند و نمی‌توانند در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشته باشند، اظهار داشت: من شنیده‌ام که قرار است این مسئله از سال 2017 به کشورهای آسیایی ابلاغ شود. یعنی مربی تیم‌هایی که در لیگ قهرمانان آسیا هستند حتما باید مدرک پرولایسنس داشته باشند. وی ادامه داد: پرولایسنس یک مدرک بالاتر از A آسیاست. ما در ایران قرار بود دوره دوم این دوره را در مردادماه برگزار کنیم اما به علت اینکه مدرس مورد نظر فیفا نتوانست به ایران بیاید برگزاری این کلاس به زمان دیگری موکول شد. رئیس کمیته آموزش فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه چه مربیان لیگ برتری مدرک پرولایسنس ندارند، گفت: ما نام علی دایی، ویسی، دست‌نشان، منصوریان و پورموسوی را برای کلاس مردادماه یادداشت کرده بودیم که فعلا این کلاس لغو شد. احسانی در پاسخ به این سوال که چه مربیان لیگ برتری این مدرک را دارند، تصریح کرد: در ایران 25 مربی این مدرک را دارند ولی تا آنجایی که ذهنم یاری می‌کند، اگر اشتباه نکنم برانکو، گل‌محمدی و جلالی این مدرک را دارند.میزان این خبر را منتشر کرده است.