شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » بالا گرفتن درگیریهای در منطقه؛ عربستان سعودی صادرات نفت از طریق تنگه باب المندب را متوقف کرد

بالا گرفتن درگیریهای در منطقه؛ عربستان سعودی صادرات نفت از طریق تنگه باب المندب را متوقف کرد

 

خالد بن عبدالعزیز الفالح، وزیر انرژی، صنایع و معادن عربستان سعودی روز چهارشنبه ۲۵ ژوئیه ۲۰۱۸ اعلام کرد این کشور تا امن شدن دریانوردی در تنگه باب المندب صادرات نفت از این تنگه را متوقف می‌کند.

الفالح گفت که بنابر اعلام سخنگوی رسمی ائتلاف عربی حمایت از دولت قانونی یمن، دو نفتکش غول‌پیکر شرکت ملی حمل و نقل دریایی عربستان سعودی که هر کدام دو میلیون بشکه نفت خام حمل می‌کردند، صبح روز چهارشنبه در دریای سرخ و هنگام عبور از تنگه باب المندب از سوی شبه‌نظامیان حوثی وابسته به رژیم ایران مورد هجوم قرار گرفتند.

این هجوم موجب وارد آمدن آسیب جزئی به یکی از دو نفتکش شد ولی هیچ خسارت جانی در پی نداشت و موجب نفوذ نفت خام به دریا نشد. ورود این حجم از نفت خام به دریا می‌تواند یک فاجعه زیست‌محیطی به وجود آورد.

وزیر انرژی، صنایع و معادن سعودی گفت این کشور همه محموله‌های نفت خود را که از باب المندب می‌گذرد تا امن شدن دریانوردی در این تنگه، به شکل موقت متوقف می‌کند. او تاکید کرد که تهدید نفتکش‌ها از سوی شبه‌نظامیان حوثی بر آزادی تجارت جهانی و دریانوردی در تنگه باب المندب و دریای سرخ تاثیر می‌گذارد.

از سوی دیگر شرکت آرامکو نیز اعلام کرد، براساس اعلام وزیر انرژی، صنایع و معادن سعودی و برای ایمنی نفتکش‌ها و کارمندانشان و همچنین برای جلوگیری از خطر نفوذ نفت خام به دریا، این شرکت همه محموله‌های نفتی که از باب المندب می‌گذرند را تا زمان ایمن شدن این آبراه، به شکل فوری متوقف می‌کند. این شرکت همچنین اعلام کرد در حال حاضر در حال بررسی اقدامات مناسب در این زمینه است.

آرامکو یکی از شرکت‌های بزرگ و پیشروی جهان در زمینه انرژی و پتروشیمی است و یک بشکه از هر ۸ بشکه نفت را در جهان تولید می‌کند.