سه شنبه , ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » پمپئو: «آیت‌الله خامنه‌ای باید به خاطر بی‌ثبات ساختن امنیت خلیج فارس و به درازا انجامیدن رنج مردم یمن جوابگو باشد.»
U.S. Secretary of State Mike Pompeo speaks during a press briefing Monday, June 11, 2018 in Singapore one day before President Donald Trump will meet with North Korean leader Kim Jong Un. (AP Photo/Susan Walsh)

پمپئو: «آیت‌الله خامنه‌ای باید به خاطر بی‌ثبات ساختن امنیت خلیج فارس و به درازا انجامیدن رنج مردم یمن جوابگو باشد.»

پمپئو پنج‌شنبه هفتم تیر رژیم ایران را متهم کرد که با حمایت خود از شورشیان حوثی در یمن به بحران شرایط انسانی در این کشور دامن می‌زند. وی آیت‌الله خامنه‌ای را مسئول این بحران دانسته است.

مایک پمپئو نوشته است: «حمایت رژیم ایران از حوثی‌ها در یمن نه تنها این امکان را برایشان فراهم می‌آورد که به عربستان سعودی و امارات متحده عربی حمله کنند، بلکه شرایط انسانی در یمن را که هم‌اکنون نیز به شدت بحرانی است، بحرانی‌تر می‌کند.»

شورشیان حوثی که در جنگ با اتئلاف بین‌المللی نظامی به رهبری عربستان سعودی به سرمی‌برند، بارها ریاض و دیگر شهرهای عربستان را هدف موشک‌های خود قرار داده‌اند.

عربستان و آمریکا تاکید دارند که رژیم ایران این موشک‌ها را در اختیار حوثی‌ها قرار داده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در نامه‌ای محرمانه به شورای امنیت گفته که بررسی بقایای موشک‌هایی که شبه نظامیان حوثی از تابستان سال گذشته تاکنون به عربستان شلیک کرده‌اند، نشان می‌دهد که قطعات آنها در داخل ایران ساخته شده است.

سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۲۷ ژوئن در گزارش جلسه نیم سالانه خود اعلام کرد، موشک‌هایی که از يمن به خاک سعودی شليک شده‌اند، ساخت ایران بود.

رزماری دیکارلو معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرد نتایج آزمایش‌های انجام شده بر ۵ فروند موشکی که در تاریخ ژوئیه ۲۰۱۷ به سوی اهدافی در شهرهای ینبع و ریاض در خاک سعودی پرتاب شده نشان می دهد که مشخصات این موشک‌ها تماما با ویژگی‌های موشک‎های ایرانی از نوع «قیام۱» مطابقت دارد.

مایک پمپئو با هدف قرار دادن رهبر رژیم ایران نوشته است: «آیت‌الله خامنه‌ای باید به خاطر بی‌ثبات ساختن امنیت خلیج فارس و به درازا انجامیدن رنج مردم یمن جوابگو باشد.»