جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » راهپیمایی مسلحانه نیروهای حزب‌الله و امل در بیروت با سردادن شعارهای فرقه‌ای

راهپیمایی مسلحانه نیروهای حزب‌الله و امل در بیروت با سردادن شعارهای فرقه‌ای

بیروت پایتخت لبنان شامگاه دوشنبه 7 مه، شاهد تنشی امنیتی بود که پس از اقدام ده‌ها تن از نیروهای حزب‌الله و گروه امل در به راه انداختن کاروان‌هایی در مناطق مسکونی و سر دادن شعارهای تحریک آمیز آغاز شد.

برخی از نیروهای این دو حزب همچنین اقدام به تیراندازی هوایی و حمله به خودروهای پارک شده در خیابان‌ها کردند؛ مساله‌‎ای که باعث شد ارتش لبنان مداخله کرده و برای آرام کردن اوضاع تلاش کند.

حرکت نیروهای دو حزب پس از پیروزی ائتلافشان در به دست آوردن کرسی‌هایی از بیروت در پارلمان آغاز شد که پیشتر متعلق به سعد حریری نخست‌وزیر لبنان بود. آن‌ها در این حرکت، شعارهایی فرقه‌ای سر دادند.

شامگاه یکشنبه ششم مه هم پس از پایان رای گیری در انتخابات، هواداران حزب‌الله، به مزار رفیق حریری نخست‌وزیر اسبق لبنان رفته و پرچم حزب‌الله را بر روی مجسمه یادبودش آویختند؛ اقدامی که محکومیت‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی در پی داشت.

پرچم حزب‌الله لبنان بر روی مجسمه رفیق حریری

یک درگیری هم در جریان راهپیمایی شامگاه دوشنبه نیروهای حزب‌الله و امل که سوار بر موتور سیکلت بودند، در یکی از محله‌های بیروت در نزدیکی مرکز فتوا روی داد. در این راهپیمایی، شعارهایی فرقه‌ای سر داده شد از جمله این‌که «بیروت شیعه شد». پرچم‌های حزب‌الله هم بر روی مجسمه رفیق حریری در محل ترورش در منطقه عین المریسه، آویخته شد.

ویدیوهای بسیاری منتشر شده که هواداران حزب‌الله و امل را اسلحه به دست در خیابان‌ها نشان می‌دهد.

پس از تنش‌های پیش آمده، نهاد المشنوق وزیر کشور لبنان، دستور منع رفت و آمد موتور سیکلت‌ها را در بیروت به مدت 72 ساعت صادر کرد. این دستور البته شامل موتور سیکلت‌های دستگاه‌های امنیتی و پیک‌های موتوری Delivery وابسته به رستوران‌ها، داروخانه‌ها و رسانه‌ها نمی‌شود.

سعد الحریری نخست‌وزیر لبنان هم از فرمانده ارتش و مدیرکل امنیت داخلی خواست برای برقرار امنیت در بیروت پیش از خارج شدن اوضاع از کنترل، هرچه سریع‌تر اقدام کنند.