پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آمریکا: حزب‌الله تروریست است.. تفاوتی میان شاخه سیاسی و نظامی آن نیست
Lebanon's Prime Minister Saad al-Hariri shakes hands with U.S. Secretary of State Rex Tillerson at the governmental palace in Beirut, Lebanon, February 15, 2018. REUTERS/Jamal Saidi

آمریکا: حزب‌الله تروریست است.. تفاوتی میان شاخه سیاسی و نظامی آن نیست

رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا پنجشنبه ۱۵ فوریه تاکید کرد که «حزب‌الله گروهی تروریستی است و فرقی میان شاخه‌های سیاسی و نظامی آن وجود ندارد».

به گزارش العربیه، تیلرسون که در کنفرانس خبری مشترک با سعد الحریری نخست‌‎وزیر لبنان در بیروت سخن می‌گفت، اظهار داشت که «حزب‌الله بر شدت تنش در سوریه و منطقه افزوده است». او تاکید کرد که این گروه باید فعالیت‌های خود را در خارج متوقف کند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که «توسعه تسلیحات حزب‌الله و دست داشتنش در تنش‌های منطقه، امنیت لبنان را تهدید می‌کند». او افزود: «مسئولان لبنانی باید از تنش‌های منطقه دور شده و به سیاست بی طرفی در این تنش‌ها، پایبند باشند».

تیلرسون گفت: «حزب‌الله نه تنها مایه نگرانی ایالات متحده است بلکه مردم لبنان هم باید از آن نگران باشند. فعالیت‌های حزب‌الله لبنان را در وضعیتی ناخوشایند، غیر سازنده و زیر ذره‌بین قرار می‌‎دهد». او یادآور شد: «دست داشتن حزب‌الله در تنش‌های منطقه‌ای، امنیت لبنان را تهدید کرده و منطقه را بی‌ثبات می‌کند».

تیلرسون تاکید کرد: «حضور حزب‌الله در سوریه باعث ادامه خون‌ریزی شده و آواره شدن بی‌گناهان را تشدید کرده است زیرا این گروه از نظام وحشی اسد پتشیبانی کرد». او گفت: «فعالیت حزب‌الله خارج از سلطه دولت لبنان قابل قبول نیست».

از سویی تیلرسون پشتیبانی آمریکا از نیروهای بین‌المللی حاضر در لبنان را اعلام کرد. او بر همکاری کشورش با ارتش لبنان و نیروهای امنیت داخلی در مقابله با داعش و القاعده، تاکید کرد.

او افزود: «در تلاشیم تا با میانجی‌گری میان لبنان و اسرائیل، آرامش در منطقه مرزی را تضمین کنیم». او همچنین از وجود «مذاکراتی سازنده» در همین راستا خبر داد.

از سویی الحریری با بیان این‌که «لبنان به سیاست بی طرفی و دوری از بحران‌ها پایبند است» گفت: «لبنان به دنبال هرنوع آرامشی در منطقه است».

او تاکید کرد که «با قربانی شدن لبنان در تنش‌های منطقه مخالفیم». او افزود که جامعه جهانی باید به لبنان در تعامل با بحران پناهجویان کمک کند.

حریری گفت: «به آقای تیلرسون گفتن که پایبندی همگان به سیاست بی طرفی امروز به مسئولیتی جمعی تبدیل شده و از سوی سازمان‌های کشور بر روی آن نظارت می‌شود تا اجرای آن به سود منافع ملی لبنان باشد به گونه‌ای که بهترین رابطه را با کشورهای عربی و جامعه جهانی حفظ کند».

درباره تنش با اسرائیل، حریری گفت: «لبنان به قطع‌نامه‌های ۱۷۰۱ و ۲۳۱۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد پایبند است و می‌خواهیم به مرحله آتش‌بس دائم منتقل شویم. اما رفتارهای تحریک آمیز اسرائیل، نقض حاکمیت لبنان توسط آن و اظهار نظرهای ستیزه جویانه‌اش، دست‌یابی به این هدف را دشوار می‌کند. این رفتارها باید متوقف شود. مرزهای جنوبی لبنان از آرام‌ترین مرزها در منطقه است. از وزیر امور خارجه آمریکا برای حفظ این وضعیت درخواست کمک می‌کنم».

رکس تیلرسون پنجشنبه برای سفری کوتاه وارد لبنان شد. او همچنین با میشل عون رئیس جمهوری و نبیه بری رئیس پارلمان لبنان، دیدار و گفت‌وگو کرد.

او پس از دیدار با عون، بر پشتیبانی آمریکا از «لبنانی آزاد و دموکرات» تاکید کرد و گفت که مذاکراتش با او، «صریح و سازنده» بود.