جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » پومپئو اختلاف با ایران و روسیه را در نشست وزیران خارجه ناتو مطرح می‌کند

پومپئو اختلاف با ایران و روسیه را در نشست وزیران خارجه ناتو مطرح می‌کند

 

وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان اتلانتیک شمالی – ناتو – در نشستی برای بررسی عملکرد سازمان و رویکرد آن در مواجهه با مسایل جهانی و منطقه‌ای از جمله اختلاف غرب با روسیه و برنامه هسته‌ای و حضور منطقه‌ای ایران را بررسی می‌کنند.

به گزارش بی بی سی، این نشست امروز، جمعه ۷ اردیبهشت (۲۷ آوریل) در مقر سازمان در بروکسل برگزار می‌شود و مایک پومپئو، وزیر خارجه جدید آمریکا در آن شرکت دارد. در حالیکه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در آغاز زمامداری خود ناتو را مورد انتقاد قرار داده و آن را سازمانی قدیمی و نیازمند بازنگری دانسته بود، شرکت آقای پومپئو تنها دوازده ساعت پس از انتصاب رسمی به سمت وزیر خارجه به نشانه‌ای از توجه ایالات متحده به این سازمان تعبیر شده است.

پیش از آغاز نشست عمومی وزیران، آقای پومپئو با ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان ناتو ملاقات و این سازمان را “نشانه بزرگ اهمیت این پیمان” توصیف کرد.

به گفته منابع وزارت خارجه آمریکا، مایک پومپئو در جلسه وزیران خارجه “تشدید سیاست تهاجمی روسیه، خطرات منطقه‌ای ایران و راه‌های تقویت و تحکیم همکاری در ناتو” را مطرح خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا در دیدار با دبیرکل ناتو گفت که “کاری که امروز اینجا صورت می‌گیرد، بسیار ارزشمند و هدف ما بسیار مهم است.”

دستور کار نشست روز جمعه آماده کردن دستور کار اجلاس سران و رهبران کشورهای عضو ناتو است که در ر وزهای ۱۱ و ۱۲ ماه ژوئیه در بروکسل برگزار خواهد شد. انتظار می‌رود اجلاس سران بر سر اقدامات بازدارنده شدیدتری در برابر آنچه که توسعه‌طلبی روسیه عنوان شده به توافق برسد که از جمله شامل ایجاد یک فرماندهی مشترک برای دفاع از حوزه اتلانتیک در صورت بروز درگیری خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که “هدف ما در پیمان ناتو نشان دادن موضعی واحد در برابر روسیه است.”

انتظار می‌رود وزیر خارجه آمریکا، که به حمایت از موضعی سختگیرانه در مورد ایران شهرت دارت، موضوع توافق هسته‌ای با ایران و آنچه را که “کاستی‌های” آن می‌داند در نشست روز جمعه مطرح کند. مایک پومپئو در جریان رسیدگی به پیشنهاد انتصاب خود در کمیته سیاست خارجی سنای آمریکا گفته بود که از “اصلاح” برجام به جای “نابودی” آن استقبال می‌کند.

آقای پومپئو همچنین نگرانی آمریکا در مورد “نفوذ منطقه‌ای” ایران از جمله “دخالت” در یمن و حضور نظامی در سوریه را ابراز داشته است. قرار است او روز شنبه به عربستان سعودی سفر کند و سپس عازم اسرائیل و اردن شود و سیاست منطقه‌ای ایران در دستور کار مذاکرات او با مقامات این کشورهای قرار دارد.