شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » عربستان سعودی از شورای امنیت خواست رژیم ایران را به خاطر مجهز کردن حوثی‌ها به موشک مجازات کند

عربستان سعودی از شورای امنیت خواست رژیم ایران را به خاطر مجهز کردن حوثی‌ها به موشک مجازات کند

عربستان سعودی دوشنبه ۲۶ مارس در نامه‌ای خطاب به دبیر کل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت، خواستار برخورد با رژیم ایران به خاطر مجهز کردن شبه نظامیان حوثی یمن با موشک های بالستیک شد.

به گزارش العربیه، عبدالله المعلمی، سفیر دائم سعودی در سازمان ملل در نامه‌ای خطاب به شورای امنیت سازمان ملل متحد، رزیم ایران را متهم کرد که شبه نظامیان حوثی یمن را به موشک‌های بالستیک مجهز می‌کند تا شهرها و غیر نظامیان را در خاک سعودی هدف قرار دهند.

المعلمی در این نامه از شورای امنیت خواست تا به مسئولیت‌های خود در حفظ امنیت و ثبات بین‌المللی و نیز ضرورت برخورد با رژیم ایران و پاسخگو کردن آن در این رابطه عمل کند.

این نامه یک روز پیش از دیدار شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد سعودی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل که قرار است شامگاه سه شنبه ۲۷ مارس صورت گیرد، به رئیس شورای امنیت تحویل داده شد.

پیش از این سرهنگ خلبان ستاد ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی حمایت از دولت قانون یمن با تاکید بر اینکه امتلاک موشک‌های بالستیک توسط حوثی‌ها تحولی خطرناک است، گفت که یمن از دخالت‌های رژیم ایران در این کشور و حمایت از شبه‌نظامیان کودتاگر حوثی رنج‌ها برده است.

سامانه‌های دفاع موشکی عربستان سعودی ۷ موشک را که حوثی‌ها از داخل یمن به سوی اراضی سعودی پرتاب کردند را رهگیری و منهدم کردند.

سخنگوی ائتلاف یک موشک ایرانی را به نمایش گذاشت که رژیم ایران برای پیکارجویان حوثی قاچاق کرده و در یمن و پیش از آنکه به سوی سعودی شلیک شود، توسط ائتلاف عربی کشف و ضبط شد. المالکی گفت که ائتلاف نظامی عربی به رهبری پادشاهی عربی سعودی توانست یک محموله موشک از نوع صیاد را ضبط و از شلیک آنها جلوگیری کند.

استفاده نظامی از فرودگاه صنعا

او در ادامه توضیح داد که استفاده از فرودگاه بین‌المللی صنعاء، پایتخت اشغال شده یمن به عنوان یک پادگان نظامی، نقض آشکار قوانین بین‌المللی و انسانی است و هواپیماهای حامل کمک‌های انساندوستانه را در معرض خطر قرار می‌دهد.

سرهنگ ترکی المالکی همچنین از نقشه‌ حوثی‌ها برای شلیک یک موشک ایرانی از نوع قیام در روز ملی پادشاهی عربی سعودی خبر داد و گفت ائتلاف نظامی عربی این نقشه را کشف کرد.

سخنگوی ائتلاف عربی بر حمایت از دولت قانون یمن تاکید کرد که ائتلاف به کمک‌های انساندوستانه خود در یمن ادامه خواهد داد و پادشاهی عربی حق دارد در زمان و مکان مناسب به ایران پاسخ دهد و این حق را قوانین بین‌المللی از جمله منشور ملل متحده تضمین می‌کند.

درخواست مجازات ایران

المالکی خواستار تحت تعقیب قرار دادن رژیم ایران از سوی شورای امنیت به دلیل نقض قوانین بین‌المللی شد و گفت موشکی که حوثی‌ها به سوی ریاض شلیک کردند یک موشک ایرانی از نوع قیام است.

او گفت که جهان با این خطر مواجه است که موشک‌های بالستیک در اختیار گروه‌های شبه‌نظامی و سازمان‌های تروریستی و تبهکاران سازمان‌یافته قرار گیرند.

ترکی المالکی افزود که رژیم ایران ریاض، پایتخت پادشاهی عربی سعودی را در حالی مورد هدف قرار داد که ۸ میلیون شهروند در آن ساکنند. بیشتر موشک‌ها و از جمله موشک‌هایی که به سوی مکه شلیک شدند از صعده، شمال عمران و مسقط الراس حوثی‌ها می‌آیند.

او در این نشست خبری سوپاپ‌های را به نمایش گذاشت که از ویژگی‌های موشک‌های ایرانی است و گفت که حوثی‌ها این توان موشکی را ندارند و موتور این موشک به نحوی تقویت شده بود که به ریاض برسد.