پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اسرائیل رسما به بمباران پایگاه هسته‌ای سوریه در سال ۲۰۰۷ اذعان کرد
This combination of pictures created on March 20, 2018 of handout images provided by the Israeli army reportedly shows an aerial view of a suspected Syrian nuclear reactor during bombardment in 2007. Israel's military admitted for the first time on March 20 responsibity for a 2007 air raid against a suspected Syrian nuclear reactor, a strike it was long suspected of carrying out. The admission, along with the release of newly declassified material related to the raid, comes as Israel intensifies its warnings over the presence of its main enemy Iran in neighbouring Syria. / AFP PHOTO / Israeli Army / -

اسرائیل رسما به بمباران پایگاه هسته‌ای سوریه در سال ۲۰۰۷ اذعان کرد

 

ارتش اسرائیل برای نخستین بار چهارشنبه ۲۱ مارس به طور رسمی، به بمباران پایگاهی در سوریه اذعان کرد که گمان می‌رود نیروگاه هسته‌ای بود.

به گزارش خبرگزاری‌ها، ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای که در این باره منتشر کرد، تاکید کرد که در این عملیات «تهدید بزرگی که متوجه اسرائیل و منطقه بود از میان برداشته شد». این بیانیه همچنین تاکید کرد که این عملیات «حاوی پیامی برای دیگران بود».

این اعلام پس از پایان فرمان نظامی ۱۰ ساله‌ای صورت می‌گیرد که هر مسئول اسرائیلی را از سخن گفتن درباره این عملیات منع می‌کرد؛ عملیاتی که «خارج از صندوق» نام گرفته است.

پس از این بیانیه ارتش اسرائیل، اسنادی منتشر شد که شامل عکس و فیلمی ویدیویی از کابین خلبان هواپیما لحظه حمله هوایی می‌شود؛ حمله‌ای که در آن بزرگترین پایگاه صحرایی در نزدیکی دیرالزور در عمق ۴۸۰ کیلومتری سوریه، منهدم شد.

گادی ایزنکوت فرمانده ارتش اسرائیل، در بیانیه‌ خود تاکید کرد: «حمله به پایگاه هسته‌ای سوریه در سال ۲۰۰۷ حاوی این پیام است که اسرائیل، اجازه ساخت توانایی‌هایی را نخواهد داد که موجودیتش را تهدید کند».

ایزنکوت افزود: «این پیام ما در سال ۲۰۰۷ بود و پیام ما برای امروز، آینده نزدیک و دور باقی خواهد ماند».

از سویی اویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل هم در بیانیه‌ای اظهار داشت: «همه منطقه باید از این حمله، درس بگیرد».

لیبرمن افزود: «انگیزه‌های دشمنانمان در سال‌های اخیر رشد یافت اما توان نیروهای دفاع اسرائیل هم بیشتر شد». او تاکید کرد: «همگان در خاورمیانه برای درک این معادله باید تلاش کنند».

تصمیم اسرائیل برای اذعان به این حمله پس از آن روی داد که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل طی ماه‌های گذشته، از ایالات متحده آمریکا و جامعه جهانی خواسته بود، اقدام‌هایی قاطع در برابر رژیم ایران و متحدش یعنی نظام سوریه، اتخاذ کنند.

نتانیاهو بارها هشدار داده که اسرائیل، اجازه دست‌یابی رژیم ایران به سلاح اتمی را «نه اکنون، نه ۱۰ سال بعد و نه هیچ زمان دیگری» نخواهد داد. او افزود که اسرائیل اجازه برپایی کارخانه‌های ساخت موشک نخواهد داد که می‌تواند امنیتش را تهدید کند یا برای شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان که از سوی رژیم ایران پشتیبانی می‌شوند، جنگ‌افزار فراهم کند، نخواهد داد.