جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » فرانسه نسبت به «منطقه‌ای» شدن جنگ سوریه هشدار داد

فرانسه نسبت به «منطقه‌ای» شدن جنگ سوریه هشدار داد

ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه، سه‌شنبه ۲۷ فوریه، نسبت به تبدیل شدن جنگ سوریه به تنشی منطقه‌ای هشدار داد و خواستار وضع راهکاری برای نظارت بر آتش‌بس در این کشور شد.

به گزارش العربیه، لودریان در کنفرانس خبری مشترک با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مسکو گفت: «این تنها روسیه است که می‌تواند بر دمشق برای اجرای قطع‌نامه ۲۴۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره آتش‌بس در سوریه فشار بیاورد».

او افزود: «با روس‌ها بر ضرورت اجرای آتش‌بس در منطقه غوطه شرقی گفت‌وگو کردیم».

او ادامه داد که سه گروه مخالف حکومت سوریه، برای پایبندی به آتش‌بس در غوطه شرقی، ابراز تمایل کردند.

وزیر امور خارجه فرانسه همچنین بر ضرورت باز کردن گذرگاه‌های انسانی در منطقه غوطه که از سال‌ها پیش در محاصره نظام سوریه قرار دارد تاکید کرد؛ منطقه‌ای که از بیش از ۱۰ روز پیش، شاهد بمباران بی وقفه بود که طی آن، بیش از ۵۰۰ تن کشته شدند. او افزود.: «باید در مرحله نخست، زخمی‌ها و کودکان را از غوطه خارج کرد».

لودریان در ادامه خواستار وضع راهکاری برای نظارت بر آتش‌بس و ارزیابی وضعیت در غوطه شرقی شد.

از سویی لاوروف، فرانسوی‌ها را «نصیحت» کرد که ابتدا، درباره آن‌چه در غوطه می‌گذرد، آگاه شوند و گفت: «فرانسوی‌ها را تصحیت می‌کنیم که در جریان حقیقت آن‌چه در غوطه روی می‌دهد قرار بگیرند». او از گروه‌های مخالف هم خواست، آتش‌بس انسانی که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دستور اجرای روزانه آن به مدت ۵ ساعت داده است، اجرا کنند.

شایان ذکر است که لودریان به منظور زمینه سازی برای سفر امانوئل مکرون رئیس جهوری فرانسه به روسیه، به مسکو سفر کرده است.