سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ژان-ایو لودریان در تهران: فرانسه نگران برنامه موشکی و حضور ایران در بحران‌های منطقه‌ای است

ژان-ایو لودریان در تهران: فرانسه نگران برنامه موشکی و حضور ایران در بحران‌های منطقه‌ای است

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجۀ فرانسه که برای گفتگو با مقامات ایران روز دوشنبه ١٤ اسفند به تهران سفر کرده بود، در پایان دیدارهای خود با اشاره به اهداف این سفر به خبرنگاران گفت «هنوز کار زیادی در پیش است». وی که برای حفظ توافق اتمی با ایران و جلوگیری از خروج آمریکا از آن خواستار محدود ساختن برنامۀ موشکی ایران و نیز بررسی نقش این کشور در بحران‌های منطقه است، با مقاومت مقامات تهران روبرو شد. بگفتۀ وی گفتگوها «صریح و قاطع» صورت گرفت.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، ظهر دوشنبه با همتای ایرانی خود محمدجواد ظریف دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار، چنانکه از پیش اعلام شده بود، دو طرف دربارۀ طرفین در بارۀ مناسبات دو جانبه، اجرای برجام و سیاست رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در این زمینه و مسائل منطقه‌ای، بویژه موقعیت سوریه و یمن و نقش رژیم ایران در این بحران ها گفتگو و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجۀ فرانسه در این دیدار بر پایبندی کشور خود بر برجام تاکید کرد و در همان حال برای حفظ و تحکیم آن خواستار آغاز مذاکره برای محدود ساختن برنامۀ موشکی نظام حاکم بر ایران شد. ژان ایو لودریان همچنین نسبت به حضور رژیم ایران در نبردهای منطقه بویژه در سوریه و یمن ابراز نگرانی کرد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران در این دیدار اطمینان داد که توان نظامی نظام ایران برای دفاع از کشور و بازدارندگی است. وی گفت «آمریکا و دیگر کشورها با فروش سلاح منطقه ما را به انبار باروت تبدیل کرده‌اند» و تهران «با توجه به تجربه تلخ جنگ هشت ساله با عراق آموخته است که برای دفاع از خود تنها می تواند به توان بازدارندگی خود متکی باشد».

محمدجواد ظریف با تاکید بر تلاشها و پیشنهادهای رژیم ایران برای حل و رفع بحران‌های منطقه گفت «متاسفانه برخی از طرفین خواستار حل و فصل سیاسی بحران‌های منطقه نیستند». وی از اروپا خواست دوستان منطقه‌ای خود را به در پیش گرفتن راه حلهای سیاسی برای رفع این مشکلات و بحران‌ها متقاعد کند. وی خواستار تبادل نظر و همکاری میان اروپا و ایران برای پایان دادن به فاجعه‌های انسانی در منطقه شد.

وزیر امور خارجۀ نظام حاکم بر ایران با یادآوری اینکه برجام یک توافق چند جانبه است، تاکید کرد که، به گواهی ۱۰ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نظام ایران کاملا به آن پایبند بوده است. وی با ابراز تاسف از اینکه این توافق «اینک دستخوش خواست‌های غیرمنطقی و سیاسی آمریکا شده» از اروپا خواست نقش سازنده‌ تری در حفظ آن ایفا کند و پیش از هر چیز آمریکا را برای اجرای تعهدات خود در برجام تحت فشار قرار دهد.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، در این دیدار یادآوری کرد که پاریس عمیقاً خواستار حفظ و اجرای برجام است و به این منظور اقدامات عملی متعدد و گسترده ای به اجرا گذاشته است که از آن جملۀ آن‌ها حمایت از بخش خصوصی فرانسه برای سرمایه ‌گذاری در صنایع خودرو و انرژی ایران و نیز ایجاد اعتبار ویژه برای دیگر همکاری‌های تجاری و صنعتی  در پروژه‌های مشترک در ایران است.

وزیر أمور خارجۀ فرانسه با اشاره بر ارادۀ کشور خود در پیگیری‌ مناسبات عمیق و دوستانه با ایران، تاکید کرد که گفتگوها و رایزنی‌ها باید دنبال شود. وی با تاکید براینکه «کار بسیاری در پیش است» تلویحاً به عدم حصول دستاوردهائی دراین موارد اعتراف کرد.

ژان ایو لودریان در این سفر برای نخستین بار با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز دیدار کرد. علی شمخانی که پیش از این فرماندۀ نیروی دریائی ارتش بود در این دیدار با لباس نظامی حاضر شد.

ژان ایو لودریان، نسبت به بحران سوریه نیز ابراز نگرانی کرد و گفت «فرانسه برای پایان دادن به این فاجعۀ انسانی آمادگی دارد، اما رژیم ایران و روسیه که در تماس مستقیم با رژیم این کشور هستند می توانند در این زمینه بصورت قاطع عمل کنند». پاسخ مقامات نظام حاکم بر ایران در این باره لزوم تقویت حکومت مرکزی سوریه بوده است.

حسن روحانی: برهم خوردن توافق اتمی، نقطه پشیمانی همگان

حسن روحانی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه ۱۴ اسفند، در در دیدار با ژان-ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در تهران، گفت: پابرجا ماندن توافق جامع اتمی (برجام) به دنیا ثابت می‌کند که مذاکره و دیپلماسی بهترین گزینه برای حل مشکلات بوده است.

رییس‌جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه توافق جامع اتمی (برجام) “آزمایش و امتحانی برای تمامی طرف‌های مذاکره کننده” است، تصریح کرد: برهم خوردن توافق اتمی به معنای آن است که مذاکرات سیاسی اتلاف وقت است.

حسن روحانی با تاکید بر ضرورت پایبندی تمامی طرف‌های مذاکره کننده نسبت به تعهدات خود در برجام، متذکر شد: ایران هرگز آغازگر نقض برجام نخواهد بود و این توافق را در راستای افزایش اعتماد، آرامش، همکاری و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی موثر می‌داند.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا که از دوران مبارزات انتخاباتی بارها نواقص موجود در توافق جامع اتمی با ایران را مورد انتقاد قرار داده بود، گفته است در صورتی که این نواقض برطرف نشود، ایالات متحده آمریکا از توافق اتمی با ایران خارج خواهد شد.

حسن روحانی در دیدار با ژان-ایو لودریان هشدار داد: برهم خوردن توافق هسته‌ای نقطه پشیمانی همگان خواهد بود. رییس‌جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه ایران و فرانسه در ارتباط با توافق اتمی دیدگاه مشترکی دارند، یادآور شد: امروز بواسطه توافق اتمی فضای مناسبی برای توسعه روابط و همکاری‌های طرفین بوجود آمده که باید در راستای دستیابی به اهداف مهم و مشترک و منافع دو ملت در این مسیر حرکت کنیم.

حسن روحانی: تقویت دولت مرکزی در دمشق، راه حل پایان بحران در سوریه است

موضوع بحران سوریه و بی‌ثباتی در خاورمیانه از دیگر محورهای اصلی گفتگوهای میان ژان-ایو لودریان و مقامات جمهوری اسلامی ایران بود. رییس‌جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر “مشکلات فراوان مردم سوریه”، گفت: مبارزه تا محو کامل تروریسم و کمک به مردم سوریه از اولویت‌های مهم همکاری ایران و فرانسه در منطقه است.

حسن روحانی، با بیان اینکه “جمهوری اسلامی ایران از ابتدا به خواست دولت سوریه و برای مبارزه با تروریسم در این کشور حضور داشته”، تاکید کرد: هیچ راهی جز تقویت دولت مرکزی در دمشق برای حل بحران سوریه وجود ندارد.

رییس‌جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با جنگ در یمن هم خاطرنشان کرد: این وظیفه‌ای بین‌المللی و انسانی است که در راستای آتش‌بس، پایان یافتن جنگ و کشتار مردم در یمن و ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم این کشور که دچار بمباران، بیماری و گرفتاری هستند، تلاش کنیم.