جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » وزارت خزانه‌داری آمریکا دارایی‌های رهبر نظام حاکم بر ایران و دیگر مقامات ایران را اعلام می‌کند

وزارت خزانه‌داری آمریکا دارایی‌های رهبر نظام حاکم بر ایران و دیگر مقامات ایران را اعلام می‌کند

کمیته امور مالی مجلس نمایندگان آمریکا قانونی تصویب کرد که بر اساس آن وزارت خزانه‌داری آمریکا موظف شد دارایی‌های علی خامنه‌ای رهبر نظام حاکم بر ایران و ۸۰ نفر از دیگر مقامات این کشور و فرماندهان سپاه پاسداران را اعلام کند.

بر اساس این قانون که روز چهارشنبه ۱۵ نوامبر ۲۰۱۷ با ۴۳ رای موافق و ۱۶ رای مخالف تصویب و “شفاف‌سازی دارایی‌های رهبران ایران” نامگذاری شد، وزارت خزانه‌داری ملزم به اعلام دارایی‌های رهبر ایران و مقامات این کشور شد.

این قانون از دولت آمریکا می‌خواهد همه دارایی‌های مقامات عالی‌رتبه ایران، از جمله علی خامنه‌ای رهبر این کشور و همچنین شیوه دست‌یابی و آنها به این دارایی‌ها و نحوه استفاده از آنها را اعلام کند.

این قانون وزارت خزانه‌داری آمریکا را مکلف به تهیه گزارشی از دارایی‌های منقول و غیرمنقول علی خامنه‌ای، رهبر حکومت ایران، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و اعضای شورای نگهبان، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، وزیر اطلاعات، رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، فرماندهان سپاه، از جمله قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس کرد.

این قانون تاکید دارد که رهبران سیاسی و نظامی و نهادهای امنیتی و دولتی و سپاه پاسداران از طریق فساد و اختلاس و در نتیجه فساد فراگیر در نهادهای دولتی، به اموال هنگفتی دست یافته و باید شیوه دستیابی آنها به این دارایی‌ها و نحوه استفاده از آنها مشخص شود.

پیش از و در ماه سپتامبر ۲۰۱۷ موسسه غیردولتی بورگن که به موضوع مبارزه با فقر در سرتاسر جهان می‌پردازد اعلام کرد که سطح فقر در این در نتیجه فساد دولتی و چنبره طبقه حاکم بر ثروت‌های کشور، به شدت بالا رفته است.

براساس آمارها تنها ۵ درصد از جمعیت ایران که شامل رهبر و خانواده او و اطرافیان و وابستگانشان همه ثروت کشور را در دست دارند و ۹۵ درصد جمعیت کشور در فقر به سر می‌برند.

موسسه بورگن ثروت رهبر نظام حاکم بر ایران را حدود ۹۵ میلیارد دلار برآورد کرد.