جمعه , ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » سخنان نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره راهبرد واشینگتن در قبال برجام

سخنان نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره راهبرد واشینگتن در قبال برجام

نیکی هیلی نماینده ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد، یکشنبه 15 اکتبر گفت که واشینگتن انتظار دارد توافق هسته‌ای با ایران (برجام)، ابقا شود اما «دولت دونالد ترام رئیس جمهوری ایالات متحده می‌خواهد به واکنشی متناسب با سیاست‌های ایران در عرصه جهانی برسد».

به گزارش خبرگزاری رویترز، هیلی که با شبکه خبری NBC گفت‌وگو کرده، افزود: «بر این باورم که در حال حاضر خواهید دید ما به پایبندی به توافق ادامه می‌دهیم زیرا امیدواریم اوضاع بهبود یابد، هدف ما این است». او یادآور شد که نگرانی‌های آمریکا از آزمایش‌های موشک‌های بالستیک ایران، فروش تسلیحات توسط این کشور و حمایتش از تروریسم است.

ترامپ جمعه 13 اکتبر، راهبرد جدید خود را در قبال ایران اعلام و تاکید کرد که پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نخواهد کرد. او افزود که با همکاری با کنگره، برای اصلاح توافق هسته‌ای، اقدام خواهد کرد.

ترامپ گفته بود: «راهبرد جدید ما شامل همکاری با متحدان به منظور مقابله با فعالیت‌های ویرانگر ایران خواهد بود. او افزود: «برنامه‌هایی برای متوقف کردن پشتیبانی ایران از تروریسم و مقابله با برنامه موشکی این کشور پیاده خواهیم کرد و به نظام تهران اجازه دست‌یابی به اسلحه اتمی نخواهیم داد».

او توضیح داد که برای اجرای این راهبرد «اعمال تحریم علیه سپاه پاسداران را آغاز خواهیم کرد که بازوی رهبر فساد ایران در استفاده از ثروت‌های کشور به منظور نشر آشوب در جهان است».

توافق هسته‌ای در دولت پیشین ایالات متحده به ریاست باراک اوباما، میان ایران و گروه 1+5 (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان)، 16 ژوئیه 2015 حاصل شد و یک سال بعد به اجرا در آمد.

برپایه این توافق، در مقابل محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این فعالیت‌ها، به تعلیق درآمد. ترامپ از ابتدا مخالف این توافق بود و آن را «بدترین توفق ممکن»‌ ارزیابی می‌کرد.

به توافق هسته‌ای ایران، «برنامه جامع اقدام مشترک» و به اختصار «برجام» هم گفته می‌شود