سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
صفحه اول » بین المللی » هشدار آمریکا به بشار اسد و متحدانش درباره «عواقب سنگین» حمله به ادلب

هشدار آمریکا به بشار اسد و متحدانش درباره «عواقب سنگین» حمله به ادلب

 

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، روز سه‌شنبه ۲۰ شهریور حکومت بشار اسد و ایران و روسیه را متهم کرد که در پی ویرانی ادلب هستند.

خانم هیلی که در شورای امنیت سازمان ملل متحد سخن می‌گفت، هشدار داد که هر گونه حمله به استان ادلب اقدامی «بی‌ملاحظه» خواهد بود که عواقب سهمگینی بدنبال خواهد داشت.

وی سپس بر نقش مسکو در این میان تاکید کرد و اظهار داشت: «روسیه این قدرت را دارد که مانع وقوع فاجعه در ادلب شود».

خانم هیلی در ادامه گفت که دولت دونالد ترامپ تاکنون «هیچ اقدامی از ایران، روسیه و حکومت بشار اسد ندیده که نشانه علاقه آنها به یافتن یک راه‌حل سیاسی باشد، بلکه هر آن‌چه دیده اقدامات ترسوهایی بوده که تنها به فتح نظامی و خونین ادلب علاقه‌مند هستند».

ادلب آخرین سنگر شورشیان در سوریه محسوب می‌شود که اکنون تحت حملات هوایی و توپ‌باران نیروهای بشار اسد و حامیان او قرار دارد. سازمان ملل هشدار داده که حمله گسترده نیروهای سوریه به ناحیه ادلب می‌تواند به بزرگترین فاجعه بشری قرن بیست‌ویکم منجر شود و باید از وقوع آن جلوگیری کرد.

حدود ۲.۹ میلیون نفر در مناطق تحت کنترل شورشیان زندگی می‌کنند که نیمی از آنها آوارگانی هستند که به آنجا پناه آورده‌اند.

در این حال سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد خواستار فراخوان جهانی برای صلح در سوریه و بازسازی این کشور شده است.

از سوی دیگر، در همین روز سفیر روسیه در سازمان ملل متحد گفت نمی‌توان به «تروریست‌ها» اجازه داد که از صدها هزار نفر در ادلب به عنوان «جان‌پناه انسانی» خود استفاده کنند.

به گفته واسیلی نبنزیا، «ده‌ها هزار تن» از پیکارجویان مرتبط با القاعده، داعش و دیگر گروه‌های افراط‌گرا در ادلب متمرکز شده‌اند.

آقای نبنزیا که در شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره نتایج نشست اخیر روسای جمهوری سه کشور روسیه، ترکیه و ایران در تهران سخن می‌گفت، عنوان کرد که این سه کشور خود را متعهد به دفع کامل تروریسم در سوریه می‌دانند.

وی همچنین خطاب به اعضای شورای امنیت گفت که ضرورت دارد تا اپوزیسیون مسلحی را که خواستار دستیابی به راه‌حل سیاسی هستند از «تروریست‌ها» در ادلب مجزا کرد.