جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » كميته روابط خارجی سنای آمریکا محدودیت‌های تازه‌ای علیه برنامه موشکی ایران تصویب کرد

كميته روابط خارجی سنای آمریکا محدودیت‌های تازه‌ای علیه برنامه موشکی ایران تصویب کرد

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج‌شنبه 12 اکتبر 2017 پیش از اعلام تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا درباره آینده توافق هسته‌ای با ایران تحریم‌های جدیدی علیه برنامه موشکی ایران تصویب کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی مجلس نمایندگان آمریکا ساعاتی پیش از اعلام تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا درباره آینده توافق هسته‌ای با ایران، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان این کشور محدودیت‌های گسترده‌ای علیه برنامه موشکی ایران تصویب کرد؛ محدودیت‌هایی که راه برای بسیاری از تحریم‌ها هموار می‌کند.

روز پنج‌شنبه 320 نماینده مجلس آمریکا به قانون “تحریم‌های بین‌المللی علیه موشک‌های بالستیک ایران” که از سوی ، اد رویس، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی پیشنهاد شده بود، رای مثبت دادند.

این قانون به قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت اشاره می‌کند؛ قطعنامه‌ای که از ایران می‌خواهد به آزمایش موشک‌های بالستیک، تولید و توسعه موشک‌های دوربرد پایان دهد.
در متن این قانون که در پایگاه اینترنتی مجلس نمایندگان آمریکا منتشر شده، آمده است که “آمریکا متعهد است ایران را از تولید، توسعه و آزمایش موشک‌هایی که قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای دارند، منع کند.”
براساس این قانون دولت آمریکا موظف است طی 90 روز گزارشی به کنگره این کشور ارائه کند تا پس از آن این قانون اجرایی شود.

قانون تصویب شده تحریم‌هایی علیه افراد، شرکت‌ها و بانک‌های مرتبط با برنامه موشکی ایران که توسط سپاه پاسداران و نهادهای مرتبط با آن اداره می‌شود، وضع می‌کند.

دولت آمریکا براساس این قانون موظف است طی 30 روز گزارشی به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان درباره آزمایش‌های موشکی ایران ارسال کند. واشنگتن این آزمایش‌ها را نقض قطعنامه 2231 می‌داند.

گزارش ارائه شده همچنین باید اطلاعات افراد و نهادهای مشارکت‌کننده در برنامه هسته‌ای و آزمایش‌های موشک‌های بالستیک را در خود داشته باشد تا این افراد و نهادها تحریم شوند.

اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا پس از تصویب این قانون گفت: «این قانون مهمی است زیرا که تحقیقات گسترده‌ای درباره شناسایی و افزودن نام اشخاص، شرکت‌ها و بانک در داخل و خارج آمریکا که با برنامه موشکی و تسلیحاتی رژیم ایران در ارتباطند، را الزامی می‌کند.»

او افزود: «اشتون کارتر، وزیر دفاع سابق ایالات متحده هشدار داده بود که موشک‌های قاره‌پیمای ایران می‌توانند به آمریکا برسند و بدون شک آمریکا باید اقدامات جدی برای پایان دادن به فعالیت‌های خطرناک ایران در زمینه موشک‌های بالستیک انجام دهد.»

مخفی‌کاری‌های ایران

علیرغم ادعاهای ایران به پای‌بندی به مفاد توافق هسته‌ای، رسانه‌های آمریکا در روزهای گذشته فاش کردند که ایران به طور مخفیانه بخش‌های نظامی برنامه هسته‌ای خود را دنبال کرده و در چهار سایت محرمانه برای دستیابی به فن‌آوری ساخت کلاهک هسته‌ای تلاش می‌کند.

در گزارشی که فاکس‌نیوز منتشر کرد، بر اساس اطلاعاتی تهیه شده که شورای ملی مقاومت ایران ارائه کرده ، اشاره شده که رژیم ایران کماکان فعالیت‌های خطرناک خود را در زمینه غنی‌سازی اورانیوم، تسلیح و تقویت کلاهک‌های موشکی و سامانه‌های حمل نقل در چهار پایگاه مخفی ادامه می‌دهد.

گزارش مخفی‌کاری‌های ایران و قانون موشک‌های بالستیک ایران و اجرای تحریم‌های بین‌المللی ساعاتی پیش از اعلان تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا درباره آینده برجام منتشر شدند. دونالد ترامپ قرار است روز پنج‌شنبه 12 اکتبر 2017 تصمیم خود در این‌باره را اعلام کند. آمریکا پیش از این بارها از نبود نظارت و جدیت کافی شکایت کرده و خواستار شدت یافتن بازرسی‌ها شده بود.