چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » سنای آمریکا خواستار آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران شد

سنای آمریکا خواستار آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران شد

سناتورهای آمریکا روز چهارشنبه به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را تصویب کردند که در آن خواستار آزادی همه شهروندان آمریکایی زندانی در ایران شده‌اند.

در قطعنامه شماره ۲۴۵ سنای آمریکا از دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا خواسته شده که موضوع اشخاصی که گروگان‌های ‌آمریکایی در ایران خوانده شده‌اند، به اولویت اصلی دولت تبدیل شود.

این قطعنامه که توسط دو سناتور تد کروز از حزب جمهوری خواه و پاتریک لِیهی از حزب دمکرات تهیه شده است، با اشاره به پرونده سیامک و باقر نمازی، ژیائو وانگ و همچنین نزار ذکا که اقامت دائم آمریکا را دارد، ضمن ترغیب رییس جمهور به اقدام برای آزاد کردن این افراد می‌گوید آمریکا و متحدانش که آنها نیز شهروندانی زندانی در ایران دارند، باید یک گروه کاری چند ملیتی درست کنند تا بتوانند برای آزادی شهروندانشان تلاش کنند.

در این قطعنامه همچنین به پرونده رابرت لوینسون نیز اشاره شده و آمده است که باید دولت ایران باید به وعده‌هایش در رابطه با این شهروند آمریکا که در ایران ناپدید شده عمل کند و دست به اقدامات اساسی بزند.

تد کروز و پاتریک لیهی پس از رای سناتورها به این قطعنامه در بیانیه مشترکی اعلام کردند که آنها وظیفه اخلاقی دارند که از سویی صدای کسانی باشند که ساکت شده‌اند و در زنجیر هستند، و از سوی دیگر کسانی را که در ایران مسئول بازداشت و بدرفتاری با مردم هستند به سزای اعمالشان برسانند.

جرد گِنسر وکیل سیامک و بابک نمازی که هر کدام به تحمل ده سال زندان محکوم شده‌اند نیز در پی رای سنای آمریکا در روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز خشنودی از این اقدام گفت این بسیار مهم است که سنا نیز همانند مجلس نمایندگان قطعنامه‌ای در این زمینه تصویب کرده است و هم اکنون دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا باید هر آنچه در توان دارد برای آزادی باقر و سیامک نمازی و بازگرداندن آنها به آمریکا انجام دهد تا به گفته آقای گنسِر «یک تراژدی دیگر توسط رژیمی سنگدل رقم نخورد».

باقر نمازی ۸۱ ساله است و بنا برگزارش‌ها وضعیت جسمانی مساعدی در زندان ندارد. آقای نمازی از کارمندان سابق یونیسف، در پی زندانی شدن پسرش سیامک در ایران، حدود دو سال پیش برای ملاقات با او به تهران رفت اما بازداشت شد و هر دوی آنها به اتهام همکاری با «دولتهای خارجی متخاصم» به ۱۰ سال زندان محکوم شدند.

ژیائو وانگ نزدیک به یک سال پیش بازداشت شده بود ولی خبر بازداشت او اواخر تیرماه گذشته فاش شد. او دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه پرینستون است و برای تحقیق در ارتباط با دوران قاجار به ایران رفته بود که بازداشت شد و اکنون به تحمل ده سال حبس محکوم شده است.

نزار زکا نیز در شهریور ماه ۱۳۹۴، به دعوت ایران، برای شرکت در یک همایش به تهران سفر کرد اما اندکی بعد ناپدید شد و سپس اعلام شد که در بازداشت به سر می‌برد. او هم به تحمل ده سال محکوم شده و قوه قضاییه درخواست تجدیدنظر در حکم همه این افراد را ماه پیش رد کرد.