جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » ترامپ: در مورد کره شمالی تنها یک چیز نتیجه خواهد داد

ترامپ: در مورد کره شمالی تنها یک چیز نتیجه خواهد داد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز شنبه تأکید کرد که مذاکره با کره شمالی برای ۲۵ سال بی‌فایده بوده و بدون توضیح بیشتری افزود که در مورد این کشور «تنها یک چیز نتیجه خواهد داد».

آقای ترامپ روز شنبه ۱۵ مهر در پیامی توئیتری نوشت که «رؤسای جمهور و دولت‌هاشان برای ۲۵ سال در حال مذاکره با کره شمالی بوده‌اند، به توافق‌هایی رسیده‌اند و مقدار زیادی پول پرداخت شده است».

رئیس‌جمهور آمریکا اضافه کرد با این حال «…این موضوع بی‌فایده بود و توافقات پیش از آن که مرکب آنها خشک شود نقض، و مذاکره‌کنندگان آمریکایی احمق فرض شده‌اند».

او تأکید کرد که «ببخشید ولی تنها یک چیز منتج به نتیجه خواهد بود».

گرچه آقای ترامپ منظور خود را دقیقاً مشخص نکرده، اما او پیشتر گفته بود با اینکه دولتش برای مقابله با کره شمالی به گزینه نظامی اولویت نمی‌دهد، اما چنانچه از چنین گزینه‌ای استفاده کند، نتیجه «ویران‌گر» خواهد بود.

موضوع مذاکره احتمالی با کره شمالی هفته گذشته و در شرایطی مطرح شد که رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا برای دیدار با رئیس‌جمهور چین به پکن سفر کرده بود.

آقای تیلرسون در این سفر به خبرنگاران گفته بود که چند کانال ارتباطی مستقیم میان ایالات متحده و کره شمالی وجود دارد و آمریکا «در حال بررسی تمایل پیونگ‌یانگ به گفت‌وگوست».

این سخنان البته با بیانیه وزارت خارجه آمریکا تکمیل شد که در آن تصریح شده بود به‌رغم وجود این راه‌های ارتباطی مقام‌های کره شمالی رغبتی به گفت‌وگو در مورد خلع سلاح هسته‌ای نشان نداده‌اند.

سخنان آقای تیلرسون در مورد بررسی احتمال مذاکره با کره شمالی گرچه با استقبال آلمان روبه‌رو شداما واکنش رئیس‌جمهور آمریکا را در پی داشت؛ جایی که آقای ترامپ تلاش برای مذاکره با کره شمالی را «اتلاف وقت» خواند.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین تأکید کرد که «مهربانی با مرد موشک‌پران برای ۲۵ سال بی‌نتیجه بوده است. کلینتون، بوش و اوباما در این زمینه ناموفق بودند اما من شکست نخواهم خورد».

در این زمینه یک مقام ارشد آمریکایی به رویترز گفته بود در شرایطی که کره شمالی دست به اقدامات تحریک‌آمیز می‌زند، رئیس‌جمهور آمریکا فکر نمی‌کند زمان برای گفت‌وگو با مقام‌های این کشور مناسب است.

این مقام ارشد دولت ترامپ همچنین توضیح داده بود که کانال‌های ارتباطی موجود میان واشینگتن و پیونگ‌یانگ، به منظور تضمین بازگرداندن اتباع زندانی آمریکا در کره شمالی برقرار است.

گرچه مقام‌های آمریکایی در هفته‌های گذشته پس از آزمایش‌های موشکی پی در پی و نیز آزمایش هسته‌ای اخیر پیونگ‌یانگ با لحنی قاطع از لزوم حل بحران کره شمالی و نیز احتمال توسل به همه گزینه‌ها سخن گفته‌اند، اما همزمان بر لزوم پیگیری حل این بحران از طریق دیپلماتیک تأکید کرده‌اند.

آمریکا پیشتر از زبان وزیر خارجه‌اش توقف آزمایش‌های موشکی را پیش‌شرط مذاکره با این کشور عنوان کرده و وزیر دفاع آمریکا نیز گرچه در مورد «واکنش گسترده نظامی» به هرگونه تهدید کره‌شمالی هشدار داده است، اما تأکید کرده که در برخورد با کره شمالی گزینه دیپلماتیک مد نظر است.