شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » کره شمالی در پاسخ به ترامپ: هنوز هم برای برگزاری نشست سران دو کشور آماده‌ایم

کره شمالی در پاسخ به ترامپ: هنوز هم برای برگزاری نشست سران دو کشور آماده‌ایم

علی رغم اعلام ایالات متحده آمریکا در روز پنج شنبه ۲۴ مه مبنی بر لغو نشست دوجانبه بین دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور و همتای کره شمالی ‌اش، کیم جونگ اون قرار بود ۱۲ژوئن برگزار می‌شد، پیونگ یانگ، روز جمعه ۲۵ مه تصمیم آمریکا در لغو این اجلاس را «بی نهایت تاسف آور» خواند و اعلام کرد که همچنان برای برگزاری اجلاس سران دو کشور آماده است.

خبرگزاری فرانس پرس گزارش داد «کیم کی گوان»، معاون اول وزیر خارجه کره شمالی در بیانیه ای که در خبرگزاری دولتی کره شمالی منتشر شده است گفت:«اعلام غافلگیرکننده (آمریکا) در لغو اجلاس بین دو کشور برای ما قابل پیش بینی نبود و چاره‌ای نداریم جز اینکه آن را بی نهایت تاسف بار تلقی کنیم».

وی در ادامه افزود:«ما مجددا به ایالات متحده آمریکا اعلام می کینم که برای برگزاری اجلاس دوجانبه و ملاقات میان رؤسای دو کشور در برای حل مشکلات، آماده‌ایم».

این مقام وزارت خارجه کره شمالی در ادامه تاکید کرد هنگامی که دونالد ترامپ تصمیمش برای لغو اجلاس را اعلام کرد، کیم جونگ اون رئیس جمهوری کشورش در حال انجام هماهنگی های لازم به منظور شرکت در این اجلاس بود.

وی توضیح داد:«همچنین رهبر ما گفته بود که نشست با دونالد ترامپ سرآغاز خوبی خواهد بود و برای مشارکت در این اجلاس هماهنگی و تلاش می‌کرد».

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا روز گذشته در یک تصمیم غافلگیرکننده لغو اجلاس خود با رهبر کره شمالی را اعلام کرد. این اجلاس که برای ۱۲ ژوئن ۲۰۱۸ در سنگاپور تدارک دیده شده محل اهتمام جهان واقع شده و عنوان «تاریخی» به خودگرفته است.

ترامپ در بیانیه شدید اللحن خود همچنین سیاست‌های پیونگ یانگ را «رویکردی دشمنانه» توصیف کرده و آن را محکوم کرد. علی رغم این ترامپ درها را برای برگزاری اجلاسی دیگر با رهبر کره شمالی باز گذاشت.

تصمیم ترامپ برای لغو اجلاس سران دو کشور با اعلام تفکیک سایت آزمایش‌‌های هسته‌ای «بونگی ری»از سوی کره شمالی همزمان بود.

پیونگ یانگ، از خبرنگاران دعوت کرد تا برای مشاهده عملیات تفکیک این سایت هسته‌ای در محل سایت حاضر شوند.

پس از چند ماه تلاش برای برقراری آرامش سیاسی و نزدیکی میان دو کره، کره شمالی هفته گذشته مجددا به رویکرد تهدید آمیز خود در تعامل با همسایگان جنوب و غرب این کشور بازگشته و در اقدامی یکطرفه دیدار برنامه ریزی شده برای رهبران دو کره را لغو کرد.

این کشور از احتمال لغو اجلاس پیش روی سران دو کشور کره شمالی و ایالات متحده آمریکا نیز خبر داد.

چوی سون هوی، معاون وزیر امور خارجه کره شمالی پنجشنبه از اظهارات مایک پنس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در ارتباط با خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی به شدت انتقاد کرده و سخنان پنس را «احمقانه و جاهلانه» توصیف کرد.