جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ترامپ : ایران به کره شمالی کمک مالی می‌رساند

ترامپ : ایران به کره شمالی کمک مالی می‌رساند

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا یکشنبه 8 اکتبر گفت که ایران به کره شمالی کمک مالی می رساند، با این کشور تجارت و قوانین معاهدات هسته‌ای را نقض می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رسمی اسپوتنیک، ترامپ در مصاحبه‌ای با شبکه تی بی ان این سخنان خود را مطرح کرد.

ترامپ در این مصاحبه گفت: « من معتقدم که آن‌ها (ایرانی‌ها) به کره شمالی کمک مالی می‌رسانند، من مطمئنم که آن‌ها با کره شمالی تجارت می کنند و همچنین می‌دانم که آن‌ها کارهایی با کره شمالی انجام می‌دهند و این کاملا غیر قابل پذیرش است. این امر به به روح توافق هسته‌ای ضربه می‌زند».

آزمایش‌های اخیر هسته‌ای و موشکی کره شمالی، علاوه بر ملتهب کردن فضای جهانی، خشم مقام‌های آمریکایی را در پی داشت و باعث تشدید تنش میان ایالات متحده و کره شمالی شده است.

ترامپ همچنین در زمینه تصمیم گیری درباره توافق هسته‌ای با ایران، اظهار داشت: « شما تعجب می‌کنید که من در این زمینه در آینده چه کار خواهم کرد. می توانم بگویم که ایران بازیگر بدی است و با این روش با این کشور برخورد خواهم کرد».

قرار است ترامپ 15 اکتبر گزارشی در باره میزان پایبندی ایران به توافق هسته‌ای یا نقض آن را به کنگره آمریکا ارائه دهد. اگر مشخص شد، ایران به توافق هسته‌ای پایبند نیست تحریم‌های جدیدی از سوی ایالات متحده علیه ایران اعمال خواهد شد و این در عمل به معنی پایان توافق هسته‌ای ایران است.

توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان)، 16 ژوئیه 2015 حاصل شد و یک سال بعد به اجرا در آمد. برپایه این توافق، در مقابل محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این فعالیت‌ها، به تعلیق درآمد.