شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » هیلی: خروج از برجام، نه تنها اعتبار آمریکا راتضعیف نمی‌کند، بلکه نشان‌ میدهد که آمریکا به فکر مردم خود است

هیلی: خروج از برجام، نه تنها اعتبار آمریکا راتضعیف نمی‌کند، بلکه نشان‌ میدهد که آمریکا به فکر مردم خود است

نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل‌متحد روز پنجشنبه ۳۰شهریور ۹۶ درجمع خبرنگاران گفت:‌ «خروج آمریکا از توافق هسته‌یی با رژیم ایران، اعتبار دیپلوماتیک آمریکا را نه تنها تضعیف نمی‌کند بلکه نشان‌دهنده این است که آمریکا همیشه به فکر مردم خود است.»

وی افزود:‌ «بعد از امضای هر توافقی، باید آن را دوباره بررسی کرد که آیا، آن توافق مؤثر بوده است یا خیر و با توجه به اقدامات مخرب رژیم ایران در منطقه از جمله حمایت از تروریسم و قاچاق سلاح، باید دید که آیا برجام مؤثربوده است یا خیر.»

نیکی هیلی در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آلمان که آمریکا را به ماندن در برجام تشویق کرد گفت:‌ رژیم ایران «مرگ بر آلمان» نمی‌گوید، بلکه «مرگ بر آمریکا» می‌گوید. رئیس‌جمهور آمریکا باید به کنگره بگوید که آیا ادامه حضور در این توافق به نفع امنیت مردم آمریکا است یا خیر.

سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: «آمریکا نمی‌خواهد با برجام، این رژیم را به یک کره شمالی دیگری، تبدیل کند.» به گفته او توافق های بد با کره شمالی موجب شد که پیونگ یانگ بتواند دست به تولید تسلیحات هسته‌یی بزند.

نیکی هیلی گفت رئیس‌جمهور آمریکا طبق قانون این کشور باید ماه آینده میلادی به کنگره آمریکا بگوید آیا تصدیق می‌کند توافق برجام به نفع امنیت ملی آمریکا است یا این‌که چنین چیزی را تصدیق نمی‌کند.

نیکی هیلی در بخش دیگری از سخنانش درباره تحریمهای جدید بانکی آمریکا علیه کره شمالی که روز پنجشنبه اعلام شد، گفت هرکس که این تحریمها را نقض کند، چه در چین باشد و یا جای دیگر، مجازات می‌شود. او گفت هدف از تحریمها علیه کره شمالی، کاهش منابع مالی این کشور است تا پول کمتری برای پیشبرد برنامه‌های موشکی و هسته‌ای‌اش داشته باشد.

نیکی هیلی در پاسخ به پرسشهای خبرنگاران درباره نطق رئیس‌جمهوری آمریکا در سازمان ملل که اعلام کرد آمریکا اگر مجبور شود، «کره شمالی را کاملاً نابود خواهد کرد؛ » گفت آمریکا خواهان جنگ با کره شمالی نیست اما اگر این کشور به آمریکا و یا متحدانش حمله کند، ایالات متحده واکنش نشان خواهد داد.

نیکی هیلی با وخیم خواندن شرایط مسلمانان روهینگا در میانمار گفت ایالات متحده با آنگ سان سوچی و مقامات نظامی میانمار در این باره صحبت کرده است و از آنها خواسته به بحرانی که مردم روهینگا با آن روبه‌رو شده‌اند، رسیدگی کنند.

خانم هیلی گفت ژنرال دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با همتای میانماری خود تماس گرفت و به او گفت که این وضعیت نمی‌تواند ادامه یابد. به گفته نیکی هیلی، ارتش میانمار بسیار خشونت‌آمیز به رفتار خود ادامه می‌دهد و دولت میانمار نیز در انکار به‌سر می‌برد.

خانم هیلی درباره ونزوئلا گفت اگر دولت این کشور به سمت دموکراسی بازنگردد، ممکن است با مجازاتهای بیشتری مواجه شود. او به خبرنگاران گفت تحریم نفتی ونزوئلا از جمله گزینه‌های روی میز است.