جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » سه واقعه همزمان ؛ خالد نبی ، غدیر خم و چاه پرستی

سه واقعه همزمان ؛ خالد نبی ، غدیر خم و چاه پرستی

 تخریب محوطه گورستان باستانی «خالد نبی»

به گزارش «شبتاب نیوز» و به گفته مقام‌های محلی – همزمان با عید غدیر خم – در استان گلستان، محوطه گورستان باستانی «خالد نبی» به دست افراد ناشناس سوزانده شده و تعدادی از سنگ مزارهای معروف آن شکسته شده است. سنگ‌های باستانی این گورستان تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران قرار دارد.

امان‌محمد حمیدزاده، رئیس مجموعه گردشگری خالد نبی، به خبرگزاری ایرنا گفته است افراد ناشناس شامگاه پنج‌شنبه با به آتش کشیدن محوطه گورستان، سه سنگ مزار استوانه‌ای را شکسته و یک سنگ مزار دیگر را از خاک بیرون کشیده و رها کرده‌اند. ( ایرنا – رادیو فردا ۱ و ۲ – بی بی سی فارسی)

خالد نبی به اعتقاد مردم محلی نام یکی از اولیاء و فرستادگان الهی است که در سالهای پس از نبوت عیسی مسیح و پیش از رسالت محمدمصطفی پیامبر اسلام به هدایت بندگان الهی مأموریت داشته است.

بر اساس آیات قرآن، مابین پیامبری عیسی مسیح و محمدمصطفی چهار نبی بوده است که سه تن ازآنان از بنی اسرائیل و چهارمین آنان «خالد بن سنان» بوده است.

مورخین و محققین بر این باورند که خالد نبی همان حضرت مانی صاحب کتاب ارژنگ است.

خالد نبی یعنی پیامبر جاودانه ، احوالاتش در قرآن و در سلسله انبیاء الهی آمده است.

ایشان مابین حضرت عیسی مسیح و محمدمصطفی ظهور فرموده اند و به هدایت بندگان خدا مشغول بوده اند.

شواهد و قرائن حاکی از آن است که تدفین پیکر مبارک حضرت مانی باید در دو مرحله صورت گرفته باشد.

مرحله نخست – تدفین پیکر مانی

جباران دوران برای آنکه سرنوشت حضرت مانی مایه عبرت حقیقت جویان شود ، پس از شهادت ایشان پوست را از بدن جدا کرده و  آنرا با مواد دیگری پر کرده و بمدت یکماه از دروازده شهر آویزان کردند.

بر این اساس ، بدن ایشان در مکانی نامعلوم در گندی شاپور- نگرانی از آنکه مبادا مدفن ایشان بعدها بعنوان زیارتگاه ، مأمن روشن دلان گردد  – به خاک سپرده شده است.

مرحله دوم – تدفین پوست

یکماه بعد پوست بدن ایشان را در مکان دیگری که امروز زیارتگاه روشن ضمیران گشته، در مکانی کوهستانی در منطقه گنبد کاووس به خاک سپرده اند.

خالد نبی در زبان آرامی «مارمانی حیّاء» گفته میشود ؛ مار یعنی میر و امیر و حیّاء یعنی همیشه زنده و جاویدان.

غدیرخم وحجة الوداع

روز شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۶ – ١٨ ذوالحجه١٤٣٨ –    عید غدیر خم ، موسوم به عید «ولایت» است.

۷۰ روز پیش از درگذشت پیامبر اکرم محمد مصطفی (ص) ایشان برای بجا آوردن مراسم حجّ به مکّه مشرف شده و پرچم اسلام را با صلح و دوستی در این شهر به اهتزاز در می آورند.

این سفر آخرین سفر ایشان پیش از درگذشتشان به مکّه بود.

در این سفر جملگی ارادتمندان پیامبر ، به فراخوان ایشان پاسخ گفته و در این سفر در التزام رکاب حضرتش در آمده و مراسم حجّ را بجای می آورند.

این حجّ به حجة الوداع شهرت دارد : از آنجهت که پیش از آنکه حضرت پیامبر عزم سفر کنند ، جبرئیل بر ایشان نازل شده و خواستار ابلاغ مأموریت پایانی رسالت پیامبر اکرم در سفر پیشروی به مکه می شود.

امری که پیامبر در راه برگشت از مکّه به مدینه (پس از برگزاری مراسم حج) آنرا اجابت فرموده و در محلی موسوم به (یلم لم) که آبگیری بنام «غدیر» در آنجا جریان و سریان داشته ، آنرا به انجام می رسانند.

حضرت علی (ع) که برای مأموریتی از سوی پیامبر به یمن مشرف شده بودند ، دعوت پیامبر را لبیک گفته و در زمره همراهان ایشان در حجة الوداع به ایشان ملحق می شوند. روزی که پیامبر با اعلان پایان رسالتش و حجت تمامی ، دست علی بن عبدالله را بالا برد…

در این روز مسلمانانی که به دعوت پیامبر اسلام لبیک گفته و در جوارمبارکشان حضور داشته اند ، در اصل وقایع این روز تاریخی در اسلام – اتمام حجت (حجت را بر حاضرین تمام کردن و ابلاغ مأموریت پایانی پیامبر پیش از درگذشتشان) و نزول آیه «ولایت» از سوره مائده – تشکیک و تردید ندارند.

در قرآن کریم در آیه ﴿۶۷﴾ سوره مائده ، [يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ] به اصل ولایت پس از نبوّت پیامبر به صراحت اشاره شده است.

در آیه ﴿۳﴾ از سوره مائده پیامبر که از سوی جبرئیل مأموریت ابلاغ رسالت پایانی خود را داشتند خطاب به حاضرین این آیه را قرائت می فرمایند : [الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا

در سرزمین مانی پیامبر جاودان ؛ از حق پرستی تا چاه پرستی  

روز شنبه مصادف با عیدغدیر، ناصرمکارم شیرازی از خانه خود درمیان “بادی گاردهای” گردن کلفت به راه افتاد و بسیجیهای قمی، از کودکان و خردسال تا خانواده ها، دنبال او به راه افتادند و تا مسجد جمکران راه پیمایی کردند! (شب تاب نیوز)